Renault Espace: Olieverbruik (door Turbo?) Renault Espace IV

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo,

Een jaartje geleden is de motor van onze Espace tijdens onze vakantietrip naar het zuiden op hol geslagen. (en bijna al z'n motorolie verstookt) de wagen had toen een kleine 200 000km op de teller.
Na een vette zwarte streep te hebben achtergelaten op de Franse snelweg in de buurt van Dijon zijn weggetakeld.
Gelukkking heeft onze garagist onze andere wagen gebracht en onze Espace terug meegenomen naar België zodat we onze vakantie konden verderzetten.

De motor bleek niet defect, de turbo (de oorzaak van het euvel) werd vervangen en de auto reed weer als voorheen. (+- 1200euro)
Na enkele maanden hebben we tot tweemaal toe de oliekeerring op de krukas moeten vervangen (ik weet niet of dit een gevolg is van het op hol slaan van de motor) wegens olielekken op de oprit.
De motor begint steeds meer olie te verbruiken (vroeger bijna geen olieverbruik)

Nu moeten we bijna elke tankbeurt olie bijvullen!

De wagen rookt behoorlijk (zwart) bij het plots gasgeven, rijprestaties zijn nog als voorheen.
De olie ruikt naar uitlaatgassen (al heb ik dit al bij meerdere auto's waargenomen)

Onze garagist denkt dat de motor door het op hol slaan en daarbij z'n olie op te eten beschadigd raakte (nochtans de eerste 5000km na het voorval heeft de wagen geen druppel olie verbruikt)
Ikzelf acht de klans klein dat de olieschraapringen of cilinders bij het op hol slaan zijn beschadigd. De defecte turbo heeft zoveel olie in de lucht gemengd dat zowat de ganse snelweg onder de blauwe rook zat.
De drijfstangen op de krukas zouden eerder vastlopen.

Ik vermoed dat de nieuwe (of vervangturbo) olie lekt (ofwel aan de kant van de inlaatlucht of direct in de uitlaatgassen?)

Vragen aan de specialisten onder julllie:


- Kan je een turbo op een eenvoudige manier testen op olielekkage?
- Kan een deftecte turbo er voor zorgen dat de motorolie naar uitlaatgassen ruikt?
- Hoe kan je testen of nagaan dat de motor olie verbruikt zonder dat motor volledig open moet?
- Wie heeft iets gelijkaardigs voorgehad en weet raad?

Mijn echtgenote wil niet meer met deze wagen rijden... de wagen rijdt nochtans heerlijk en heeft een zee van ruimte.
Helaas verre van betrouwbaar.

Dank voor jullie reactie en hulp

[url=http://img18.imageshack.us/i/dscn7614c.j...][img]http://img18.imageshack.us/img18/6044/ds...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Steven

Goe2006

Geplaatst door Goe2006 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

De student (0), 13 jaar geleden

Los de olievuldop eens bij draaiende motor,blaast hij daar nogal veel?

Goe2006 (0), 13 jaar geleden

Bij het lossen van de oliedop blaast hij een beetje maar zeker niet meer dan bv bij mijn A4.
Bij het gas geven blaast blaast de motor bijna niet meer via de olievuldop.

ejnn (0), 13 jaar geleden

Welke olie gebruik je?

Goe2006 (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Ik weet niet welk type olie de garagist erop doet ik vermoed 10w40 of 5W50, Ik denk dat het gebruikte type olie enkele jaren dezelfde is.
Ik zal het eens navragen (als hij uit verlof is)

mvg

Steven

ejnn (0), 13 jaar geleden

Het zal 5W40 moeten zijn, of lager, maar voor jouw als je zoveel olie verliest is 5W40 goed.

Ik zou het volgende doen, ga na een turbo specialist/garage of doe het zelf, de slang los meteen achter de turbo. Dat is een kleine rubberen slang. Controleer de binnenkant op metaal slijpsel. Mocht dat er zitten, kan dit 2 oorzaken hebben, de slangen en intercooler is na vervanging van de turbo niet schoongemaakt of de turbo is weer stuk. Mocht er slijpsel in zitten, dan is mogelijk er iets niet goed met de turbo, laat dit de garage oplossen, je hebt garantie.

Kijk eerst of er ergens anders olie lekt, vervang keringen als nodig.

Mocht dit niet het geval zijn, doe dan het volgende, maak de binnenkant van de motor schoon met producten van Forte.
* Neem eerst 2 flessen Motor Flush (zorg wel dat het olie peil laag is, want er moet 800 ml erin),
* laat de motor draaien voor 30 minuten, er mag gespeeld worden met het gaspedaal.
* Daarna wacht 30 minuten voor inwerken van het product,
* laat de motor nogmaals 30 minuten draaien
* bij het stopzetten, meteen de olie af laten lopen en olie filter vervangen
* alle bovenstaande stappen stil staand en niet rijdend, dit ivm met vrijkomend vuil en Sludge, die de oliepomp kan laten verstoppen, waardoor alles in de soep loopt.
* dan de dop er onderin weer indraaien,
* dan 1 fles Oil fortivier en 1 fles top and treatment erin gooien,
* dan afvullen met 5W40 olie, het beste wat je kunt nemen is Castrol olie. Ik weet dat je ook goedkope olie goed kunt gebruiken, echter er zitten daar bv bepaalde additieven die bv bij Castrol in zit en bij andere olie er niet in zitten (bedoel ik dan echte goedkope olie). Die additieven is bv voor betere smering, oplossen en voorkomen van sludge etc.

Kijken of dit helpt,

De student (0), 13 jaar geleden

Nieuwe luchtfilter is geplaatst?,Bij mij gaan de carterdampen door de luchtfilter.Een Audi met gechiptunde opgeblazen motor vertoont langs elke pakking beginnende lekken.Ik denk dat er gat in de piston brand door te hoge temperaturen.Bij je zwarte rook past ook een fittende inlaat circuit.De gepasseerde lucht aan de lmm komt niet in de cilinder terecht.Daarop is je mengsel berekend.Is de wagen al uitgelezen geweest?

Noproblemcar (0), 13 jaar geleden

Hoi,
Heb ook zoiets gelijkwaardigs meegemaakt.
Bij mij ging ie dus helemaal stuk. Gat in motorblok en turbo kapot.
Als een motor op hol is geslagen is het niet best. Alles krijgt flink op zijn donder.
Zelfs mijn krukas was zwaar beschadigd door de smerige olie die hem moest smeren. Natuurlijk ook de lagerschalen hierdoor ingevreten.
Heb een nieuw blok en turbo moeten kopen maar het is nu goed met hem. Alles was binnen een week besteld en ingebouwd.
Bij een bedrijf in Boekel, CSN heet het lag veel op voorraad en de rest heb ik bij de dealer en automaterialenzaak gekocht.
Zorg nu voor een goede olie interval en kijk elke maand naar mijn olie.
Zal mij niet meer gebeuren!

De student (0), 13 jaar geleden

is de olieafvoerleiding turbo niet verstopt.Door vastschroeven zodat ze verdraaid is of verdraaid is geweest kan ze deels dicht zitten.Een turbo heeft slingerplaatjes als afdichting;deze olie wordt afgevoerd via de retour.Bij verstopping zou de olie dan in uitlaat en motor terecht komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.