Renault Laguna: Onbestemde foutmelding Airco

Bouwjaar: 1999

Het betreft een RXT Stationcar van Juli 1999, 108.000 gelopen 1.8-16V Benzine.
2 jaar geleden hadden we de melding "Service" in het airco-venster. Na een dag de auto ingeleverd te hebben bleef de melding ondanks regelmatig gebruik van de airco weg. Opmerking dealer: "Lijkt in de bedrading te zitten, maar het is nu verdwenen". Viel gelukkig nog onder Topoccasion-garantie.
Twee maanden geleden idem dito, geen foutmelding bewaard gebleven, behalve "onlogische aansturing aircocompressor" (als ik het mij goed herinner). Na dag auto ingeleverd te hebben is blijkbaar een temperatuursensor in de spiegel vernieuwd (ongeveer 250 Euro's kosten totaal) en is koelmiddel "bijgevuld" (of vervangen, dat weet ik niet). Ik heb zeer recent de auto met de melding "Service" draaiend naar de dealer gebracht en niet uitgezet. Direct uitlezen van de Airco geeft dezelfde foutmelding "onlogische aansturing aircocompressor" als eerst. Dealer gaf verzoek om de auto weer een dag in te leveren om de fout te zoeken. Daar heb ik echter niet zo'n trek in uit kosten/resultaat-oogpunt. De melding is nu (tijdelijk?) verdwenen maar het zit me niet lekker. Weet een Renault-kenner wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat ik nu het beste kan doen? (De auto bevalt verder prima).

Heino4267

Geplaatst door Heino4267 (110) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

MHB (0), 18 jaar geleden

Draadbreuk is een reele optie. Bij mij was door trillingen een deel van het beschermende omhulsel van bedrading doorgesleten. Gevolg: airco deed het alleen bij stat. toerental. Gasgeven (= kantelen motorblok) betekende sluiting en uitval airco + service melding. Bedrading nalopen kan dus lonend zijn.

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

@MHB; welk motortype en waar zat de draadbreuk?

MHB (0), 18 jaar geleden

F3R blok. Draadbreuk onder het stuurbekrachtigingspomp. Bedrading loopt door oog. Door trillingen omhulsel kapotgeschuurd.

Heino4267 (110), 18 jaar geleden

Bedankt voor de tips. Ik meen dat ik ook een F3R blok heb. Ik ben hierna ruim een week op vakantie en daarna loop ik de bedrading eens goed langs. De resultaten zal ik hier melden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.