Renault Laguna: Achterwiellager

Bouwjaar: 2003

Hallo mensen,

Weer een probleem aan de Laguna.......
Nu een achterwiellager stuk op 112000 km. Auto is van april 2003
Vraag :Zijn er meer mensen met deze ervaring en is dit zelf te vervangen? En zo niet, wat gaat de schade dan ongeveer zijn?

FredK

Geplaatst door FredK (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

FredK (0), 18 jaar geleden

Heb ondertussen wat navraag gedaan, volgens dealer moet de remschijf worden vervangen daar lager daarin zit(..) Alleen lager vervangen gaat volgens hen niet. Is dit zelf te doen , weet iemand dit? Want op deze manier val je van het een in het ander. Wil je het namelijk goed doen, dan moet je ook de andere schijf aan achterzijde + de remblokken vervangen. En zo wordt het vervangen van 1 (!) lager een hele dure hobby.....

Walter11898 (0), 18 jaar geleden

FredK, ik vind jouw intro voor de vraag hierboven nogal wat overtrokken. De grote meerderheid heeft nl. geen problemen met zijn Laguna. En als er dan toch eens iets voorvalt aan een exemplaar dat eigenlijk al op de schroothoop thuishoort of in de stoffige straten van een afrikaanse republiek, dan ligt dat niet aan die Laguna, maar wel aan de bezitter ervan die weigert de waarheid onder ogen te zien en zich een NIEUW exemplaar aan te schaffen.....

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

112.000 kilometer voor een lager is niet echt slecht te noemen.
ben met fred eens, heb hier ook een paar laguna's lopen en zijn niet geheel vrij van mankementen en gebreken.
kortom er zijn betere auto's.
daarin tegen ze rijden formidabel.

ron,

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

http://212.123.200.254/test1/renault/dsc...

en dan telkens met 1 verhogen. (soms 2 als ik een foto gewist heb)

Volgens mij is het lager er met een pers uit te halen en te vervangen. Ik weet niet hoe ver je remschijf is.

Overigens vervang ik nooit goede blokken als ik remschijven vervang. Blokken slijten wel weer opnieuw in. Nog nooit problemen mee gehad.

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

het is inderdaad niet nodig om goede(zo goed als nieuwe) remblokken te vervangen bij montage van nieuwe schijf.
echter komt het op garantie aan b.v kromtrekkende remschijven wordt het een ander verhaal en gaan fabrikanten moeilijk doen omdat er oude remblokken zijn gebruikt op een nieuwe schijf.
maar als je nog prima remblokken hebt, zou ik ze zeker weer monteren uit kostenbesparing.
als je remblokken op zijn, vervang je toch ook aleen de blokken en niet de complete set met schijf?

ron,

FredK (0), 18 jaar geleden

Beste Walter,

Jou reaktie is bijna belachelijk te noemen!! Misschien moet je beter lezen!! En zie dan ....een auto uit 2003, die lijkt mij welhaast nieuw te noemen toch?? Renault vindt ze iig nog zo nieuw dat ze er vanaf dit jaar nog fabrieks garantie op geven met die leeftijd.....Dus zover jou opmerking over de leeftijd van de auto, nu inhoudelijk. Ik ben iemand die zakelijk rijd met een dergelijke auto en dus veel kilometers maakt in een relatief korte tijd. En geloof me dit is niet de eerste auto waarmee ik veel rij, wel de eerste die zoveel kleine en grotere mankementen heeft. Hij rijdt fantastisch, maar mankeert veel te veel voor een dergelijke prijsklasse. Helaas (want ik ben een renault fan) worden mijn ervaringen onderbouwd door de ervaringen van anderen hier op de site, automonteurs in mijn kennissenkring en collega's.

Ron en Martijn bedankt, is één schijf vervangen aan te raden. Het is achter en de schijven zijn niet of nauwelijks ingesleten.

FredK (0), 18 jaar geleden

@ Martijn,

Wanneer je de centrale moer losneemt, komt de schijf dan makkelijk los? Of moet je hem met een poelietrekker losmaken? En met welke kracht moet de moer weer worden vastgezet?
Vast bedankt voor de perfecte serie foto's.

ron10289 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,

nee niet 1 schijf vervangen, altijd beide vervangen.

marcel1 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je de centrale moer loshebt kun je de schijf er vrij gemakkelijk afhalen,hooguit een klein tikje tegen geven. De centrale moer gewoon goed vastzetten. Succes

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

Ik heb een metalen stang gebruikt, zoals je ook op de foto's ziet. (een brommerstuur). Vast is vast. Het is dop 36 trouwens.

Je maakt dus aan de achterkant de inbussen los. Hierop glijdt de rem. Deze moet je goed schoonmaken en met speciale olie weer insmeren bij het monteren. Vervolgens kan je de remklauw eraf wippen. Dan de blokjes eraf. Dan zie je de zuiger. Die moet je met speciaal gereedschap terugdraaien. Ik heb begrepen dat je met een punttang ook ver kan komen. Hang de remklauw op aan een kabel, ivm de remleiding. Als deze knakt, heb je een probleem.

Dan de wielmoer losdraaien. Met dat stuur aan de sleutel ging het redelijk makkelijk. Goed schoonmaken de hele handel.

Dan kan je met de schijf wel naar een garage om het lager eruit te persen en een nieuwe erin. Of dit werkelijk kan weet ik niet. Bij mij waren de remschijven versleten en heb ik nieuwe gekocht inclusief lager erin.

ksie (0) PRO, 18 jaar geleden

Losse lagers zijn niet te krijgen helaas.

FredK (0), 18 jaar geleden

Lagers zijn vervangen. (de-) monteren schijven/lagers gaat heel eenvoudig. Je hebt nog het meeste werk aan de remklauwen.
Mensen bedankt voor de info.

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

Lager eruit zal wel met de pers gebeurd zijn?

FredK (0), 18 jaar geleden

@ Martijn,

Het zijn complete schijven (met lagers) geworden. Losse zijn niet te krijgen. Immitatie schijven trouwens ook niet......

dupl-u-19629-5dd14a26adfe0+strikool (0), 18 jaar geleden

Als het over de achterschijven gaat; zijn gewoon bij de brezan te koop hoor (1.9dci grandtour 190000km)
Vervangen van schijven is zelf te doen, alleen wel oppassen dat je de magneetring van de abs er gelijkmatig afhaalt. Lager is er met een pers uit te halen, ongeveer 5 a 6 ton nodig. Is geen workmate klus, even naar een garage met een doos ijsjes onder de arm (was 30 graden toen ik de klus deed).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.