auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: onregelmatig stationair koude motor Mégane 1.5dci 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5DCI

sinds 2 dagen loopt de wagen bij starten onrgelmatig stationair, de toerenteller gaat op en neer tussen 800 en 1200 tpm. Soms slaat de motor ook af.
bij rijden merk je niets bijzonders.
eenmaal de motor warm loopt ze stationair weer normaal.
iemand een idee waar het probleem kan zitten?
alvast bedankt!!!

Geplaatst door

wicterus (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo

ik heb dit ook 3keer gehad met onze scenic en dat waren de bobine die stuk waren. Dat kunnen ze bij de dealer zo uitlezen

korina1979 0

14 jaar

Bobine is het in ieder geval niet. Die heeft een diesel niet.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo,

Ik heb dit sinds gistermiddag ook bij met Megane 1.5 Dci uit 2003, als de motor koud is slaat deze vrijwel meteen weer af. Als ik vervolgens een beetje gas bij geef blijft hij wel lopen alleen niet mooi stationair en erg onrustig. Het het toerental schommelt tussen de 800 en circa 1100 toeren totdat de motor warm gelope is, hierna loopt de motor weer zoals het hoort.

Heb vanmorgen Route Mobiel laten komen en die vermoeden dat het wordt veroorzaakt door een probleem met de toerental sensor.

Het gekke is alleen dat ze tijdens het uitlezen van de computer geen storingsmeldingen tegen zijn gekomen.

Heb ondertussen de garage gebeld of ik langs kan komen maar die hebben a.s. woensdag pas tijd i.v.m. de vakantiedrukte...

Zou het inderdaad de toerental sensor kunnen zijn en zo ja is dit een dure reparatie???

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Mark

Mark W. 0

14 jaar

Het onrgelmatig stationair draaien op koude motor blijft, nu komt er ook zeer zwarte rook uit bij koude motor.
Na warmlopen is dat ook weg.
Ik heb nu wel al een paar keer de melding "inspuiting defect" gekregen op het dashboard.
2 keer bij koude motor net na het starten en ook 2x tijdens het rijden op de snelweg met inmiddels warme motor (reeds 150 km gereden).
Niemand een idee?

wicterus 0

14 jaar

Geen oplossing maar kreeg zaterdagmiddag ook de melding "inspuiting defect" en de auto sloeg vervolgens 2 keer af.
Vervolgens de auto nog een keer gestart en toen de motor eenmaal warm was liep hij redelijk normaal.

Tot ik gisterochtend de auto weer wou starten kreeg ik weer de melding "inspuiting defect" te zien, hij wou vervolgens helemaal niet meer starten...

heb hem vanmorgen weg laten slepen en hij staat nu bij de garage. Het vermoeden heerst dat er iets mis is met de verstuivers.

Mark W. 0

14 jaar

Kan vanalles zijn:
Defecte motortemperatuursensor
Brandstofpomp
Slecht functionerende EGR-klep
Even laten uitlezen bij een Renaultdealer en de foutcodes hier posten.

Megane20 0

14 jaar

Hallo allemaal,

heb vandaag eindelijk tijd gevonden de ecu uit te lezen, hieronder de resultaten:
Stored Diagnostic Trouble Codes (DTC) (Mode 03)
P0409 - Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" Circuit
Vehicle Area: Powertrain (P)
Area of Vehicle System: Auxiliary Emission Controls
Controlled by: ISO/SAE Controlled Code (Core DTC)
Controll Unit: $7A - Lighting
P0670 - Glow Plug Control Module Control Circuit/Open
Vehicle Area: Powertrain (P)
Area of Vehicle System: Computer and Auxiliary Outputs
Controlled by: ISO/SAE Controlled Code (Core DTC)
Controll Unit: $7A - Lighting

Description Value Units Min Average Max
04 - Calculated Load Value 29 %
05 - Engine Coolant Temperature 82 °C
0B - Intake Manifold Absolute Pressure 100 kPa
0C - Engine RPM 807 rpm
0D - Vehicle Speed 0 km/h
0F - Intake Air Temperature -40 °C
11 - Absolute Throttle Position 14,5 %
21 - Distance Travelled While MIL is Activated 0 km
23 - Fuel Rail Pressure 22760 kPa

er zijn dus 2 foutcodes, P0409 en P0670.
het valt me ook op dat de luchttemperatuur als -40 wordt aangegeven, het was zeker 20 graden vandaag...
(trouwens de buitentemeratuursensor die je op het dashboard afleest geeft ook altijd foute waarden)

kan iemand hier iets mee?

alvast bedankt voor de reacties.

wicterus 0

14 jaar

de eerste is een storing egr klep,probeer hem eens te reinigen
de tweede is een defecte gloeibougie.
sommige type's hebben geen lucht temp sensor en staat deze altijd op -40
de buiten temp sensor zit in je rechter buitenspiegel en staat hier los van

abc 0
badge

14 jaar

ik ga hier volgende week eens mee aan de gang, alvast bedankt voor uw reactie!

wicterus 0

14 jaar

Hallo Wouter, volgens mij heb jij één of meerdere gloeibougie's kapot. Wanneer je de wagen start dan begint hij te gloeien om direct daarna te starten, als de motor dan draaidt blijft hij nog even nagloeien om te beletten dat de motor terug afslaat en tevens om hem op 4 cilinders te laten draaien bij koudstart. Als je nu een defecte gloeibougie hebt dan draaidt de motor even op drie cilinders en rookt hij ook omdat er dan onverbrande uitlaatgassen uitgestoten worden van die cilinder waar niet is gegloeid. Veel succes.
Groeten, Eddy.

eddyreddy 55

14 jaar

Hallo allemaal, Eddy bedankt voor je laatste reactei.
Bij doormeten bleek inderdaad één van de gloeibougies defect.
Ik heb ze direct alle 4 vervangen.
Het vreemde is dat het probleem nog steeds identiek bestaat.
Nog iemand met suggesties?

groeten, Wouter

wicterus 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.