Renault Laguna 1999: Onregelmatig vermogen, soms klacht van boordcomputer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dTi F9Q

Sinds ongeveer een week, anderhalf, valt bij mijn Laguna (300.000km) het vermogen regelmatig deels weg. Ik moet dan het gaspedaal wat dieper intrappen dan normaal om het 'normale' effect te krijgen maar 't piekvermogen is veel lager. Ik heb het luchtfilter vervangen, dat helpt nauwelijks. Heb de LMM eruit gehaald, ziet er schoon uit.
Nog veel somser, vooral vlak na een lastige start, klaagt de sprekende boordcomputer wel eens dat het 'de brandstofinspuiting' defect is.

Aangezien ik nog slechts enkele maanden in deze auto hoef te rijden ivm komst leaseauto, wil ik er niet te gek veel meer in inversteren maar ik denk 'm toch nog net iets beter te kunnen verkopen als hij goed rijdt.

Zou het warme weer er iets mee te maken kunnen hebben? Sinds het 25 graden+ is, lijkt dit probleem te bestaan...
Ik tank meestal diesel met 8-10 ct korting, bij BP expres, shell express en witte pomp.

Overigens:
Dezelfde gesproken foutmelding, en totaal (veel erger dan nu) vermogensverlies heb ik van de winter ook al eens gehad, direct na tanken bij -25 graden in Roemenie. Na lang zoeken zagen we toen belletjes (veel) in de brandstof waar hij het dieselfilter uitkwam: filter bleek erg vies en na vervanging was het probleem opgelost, tot nu dus. Maar nu houdt ik wel veel meer over dan toen, en ik zie geen belletjes in de brandstof. Als ik druk zet via het balgje, lekt het ook nergens ik hoor alleen de druk via de retour van 1 van de injectoren weglopen, maar dat lijkt me normaal.

Kan het toch de LMM zijn? Lijkt me niet passen bij het onregelmatige gedrag. Met LMM losgekoppeld is gedrag niet merkbaar anders, overigens.
Kan het de turboklep zijn? ik kan 'm wel bewegen, maar alleen met een hefboom, lijkt me vrij zwaar te gaan... met losse hand of door gewoon duwen met een sleutel of zo krijg ik 'm niet in beweging.
Heeft deze auto een EGR klep, zo ja, waar zit die en hoe verwijder ik hem om te boel te poetsen, heeft iemand een 'handleiding'? En kan het dan gewoon een vervuild inlaat systeem zijn? Kan Lindemann hier helpende hand bieden?

Bart

bdebuite

Geplaatst door bdebuite (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

bdebuite (0), 15 jaar geleden

Update: Ik heb een zeer uitgebreide franse 'handleiding' van de internals van de auto gevonden, en daarmee de plek van de EGR klep voor mijn F9Q.716 motor gevonden. Vanavond ga ik eens kijken of ik die kan demonteren om de roetschade te beoordelen. Tips (of een NL/EN handleiding) blijven welkom!

bsmile000 (0), 15 jaar geleden

Bart,

ik heb wel een NL handleiding voor je, mail me maar. Heb overigens hetzelfde probleem met mijn 2.2d GT, het is alleen niet continue. Soms is het heel erg en produceert hij veel rook, soms is het amper merkbaar. Hij geeft wel regelmatig dat er een probleem is met het inspuitsysteem. Ben jij nog verder gekomen?

Arno

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.