Bij stationair draaien van moter gaat deze hevig schudden ( lampje van katalysator gaat ook branden ) . Bij uilezen geeft deze aan fout 1e cilinder . in begin ontdekte we dat inspuiten van remvloeistof op inlaatspruitstuk het probleem oploste , maar na alle pakkingen daar vervangen te hebben werkt dit ook niet meer . nw bougies erop , nw kabels , sproeiers in orde . heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bobine of bougie stuk? Kan ook een injector zijn. Wissel eens wat onderdelen met andere cylinders en bekijk de kleur van de bougie.
Dat het lampje van de cat gaat branden komt omdat er waarschijnlijk onverbrande benzine dampen in de catalysator terecht komen. Het hevige schudden lijkt op een uitgevallen cylinder. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een Clio uit 2001. Ook hier was het de 1e cylinder. In mijn geval zijn alle problemen opgelost door het vervangen van de bobine. Kosten: 75 euro. Je zou het zelf ook nog kunnen doen; het is een hele simpele ingreep.
Het enige lastige is, om precies uit te vinden wat nu cylinder 1 is. Lostrekken van de kabels van de bobines heeft geen zin, ze staan in serie. Je kunt het wel testen door de stekkers van de injectoren los te trekken. Zodra de motor afslaat, weet je dat dat niet de cylinder is die problemen geeft. Vervolgens de stekker weer terug op de injectoren en naar de volgende cylinder. Kleine gok: waarschijnlijk is het de cylinder meest rechts als je voor de auto staat.
16 jaar
[quote=vincent-rdam]Dat het lampje van de cat gaat branden komt omdat er waarschijnlijk onverbrande benzine dampen in de catalysator terecht komen. Het hevige schudden lijkt op een uitgevallen cylinder. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een Clio uit 2001. Ook hier was het de 1e cylinder. In mijn geval zijn alle problemen opgelost door het vervangen van de bobine. Kosten: 75 euro. Je zou het zelf ook nog kunnen doen; het is een hele simpele ingreep.
Het enige lastige is, om precies uit te vinden wat nu cylinder 1 is. Lostrekken van de kabels van de bobines heeft geen zin, ze staan in serie. Je kunt het wel testen door de stekkers van de injectoren los te trekken. Zodra de motor afslaat, weet je dat dat niet de cylinder is die problemen geeft. Vervolgens de stekker weer terug op de injectoren en naar de volgende cylinder. Kleine gok: waarschijnlijk is het de cylinder meest rechts als je voor de auto staat.[/quote]
Bobines gaan idd vaak stuk, cil 1 is altijd de cil aan de kant v.d distributie, advies alle bobine tegelijk vernieuwen, heb je er een vernieuwd gaat vlg week de andere kapot.
dealer verkoopt ze rond de 50 euro (automaterialen zaak levert ze ook van Beru) btw bobines staan nooit in serie!!
Staan ze niet in serie? Zeker weten? Die ANWB'er had een hele manual waarbij dit expliciet stond vermeld. Heb het zelf ook gelezen. Misschien alleen Clio 1.6 16v?
16 jaar
[quote=vincent-rdam]Staan ze niet in serie? Zeker weten? Die ANWB'er had een hele manual waarbij dit expliciet stond vermeld. Heb het zelf ook gelezen. Misschien alleen Clio 1.6 16v?[/quote]
lampjes in de kerstboom staan in serie, iedere bobine wordt dmv een puls uit de ECU aangestuurd, afhankelijk van ontstekingsvolgorde, toerental etc.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar