Ik heb een vraag over de melding dat mijn brandstof (benzine) bijna op is, door het stemmetje in mijn auto en door een visuele melding op de boardcomputer (oranje benzinepompje). De meter staat nog op een kwart tank benzine (naast een hoeveelheid gas, maar ik kan me voorstellen dat de sensor daar niet op aangesloten is en dat de melding dus gaat over het benzineniveau in de tank). Hoe dan ook, ik vind een melding dat de brandstof bijna op is bij een kwart tank een beetje vroeg.
Wat kan hier aan de hand zijn? Ik voel er weinig voor om met heel veel meer dan een kwart tank benzine rond te rijden, als ik toch op gas rijd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat komt vaker voor. De computer raakt in de war omdat je op gas rijdt. Zorg voor voldoende benzine in de tank.
Je moet trouwens regelmatig (elke week) een stukje op benzine rijden, anders loop je het risico op uitdroging en een kapotte pomp.
Dank voor jullie antwoorden.
Vraag is alleen, hoe kom ik, met een kwart tank benzine, van die meldingen af? Op zich is het niet heel problematisch, maar soms wel irritant.
16 jaar
Ik ken het fenomeen dat je regelmatig even op benzine moet rijden. Dat doe ik dus wel. Ik kan het echter verder niet kiezen bij het starten. Ik heb de schakelaar permanent op gas staan, en of de auto op benzine of gas start, beïnvloed ik verder niet. Wel is het zo dat de auto pas na enige seconden overschakeld op gas.
16 jaar
[quote=guy3906]Dank voor jullie antwoorden.
Vraag is alleen, hoe kom ik, met een kwart tank benzine, van die meldingen af? Op zich is het niet heel problematisch, maar soms wel irritant.[/quote]
Gewoon 3/4 vullen en bij 1/4 weer tanken.
16 jaar
Beetje zonde om met 3/4 tank benzine rond te rijden als je er alleen maar mee start en zo af en toe eens op over schakelt. Je neemt toch een hoop gewicht mee. En benzine bllijft ook weer niet zo heel lang goed...
16 jaar
Onlangs Een G3 Installatie in mijn laguna laten bouwen en ik heb hetzelfde probleem.
Ondanks dat de benzine kwart vol zit, gaat toch het lampje na verloop branden. de actie raduis blijft maar aflopen
De computer meet niet het niveau in de tank, maar het aan injecties o.i.d.
Hier door raakt de benzine computer in de war.
De meter zou zich moeten resetten na een rit( van en op contact) om weer op het normale niveau te komen volgens de lpg inbouwer.
Mijn laguna doet dat af en toe wel en niet.
Bij de laatse keer benzine tanken stonden er alleen nog streepje bij de actieradius( dit duid op nog minder dan 100 km ongeveer)
na ca 10 liter getankt te hebben kon ik opeens nog 8500 km rijden alvorens te moeten tanken.
Ik had hierbij tijdens het tanken de auto op contact laten staan. Ik blijf het in de gaten houden.
16 jaar
Voor de "problemen" met de benzinemeters van deze auto's hebben de meeste LPG inbouwers wel een reset schakeling liggen die ze in kunnen bouwen. Met iedere start van de auto zal de meter gereset worden en de actuele tankinhoud weergeven.
Tegen het teruglopen tijdens het rijden is niets te doen. Dit staat trouwens ook meestal wel in de handleiding van de LPG installatie maar de meeste mensen lezen dit soort handleidingen nooit...
Ik heb het idee dat mijn benzinemeter reageert op het niveau in mijn benzinetank. Dat lijkt dus niet het probleem. Verder hou ik de af te leggen weg bij aan de hand van de lampjes op mijn LPG-schakelaar, dus de boardcomputer gebruik ik daar niet voor.
Het gaat mij hier alleen om het stemmetje dat begint te babbelen, ook al heb ik nog een kwart tank benzine, volgens de meter. Ik weet niet of het stemmetje en de benzinemeter aan elkaar gekoppeld zijn, of dat dat twee verschillende sensoren zijn? In elkgeval schommelt er aan mijn benzine niveau niet veel, terwijl wel te pas en te onpas het stemmetje haar keel opzet. Het lijkt ook wel temperatuurafhankelijk te zijn.
Dus, heeft het stemmetje een eigen sensor? Kan die kapot zijn, waardoor ze begint te praten en/ of kan dit euvel worden opgelost door iets opnieuw in te leren?
16 jaar
De benzine meter en de gasmeter zijn niet gekoppeld. dat is zeker
Begin de stem naar aanleiding van de stand van de meter of de actie radius (hoe veel km's nog te gaan met de de inhoud van de benzinetank)
Mijn lamp gaat op basis van het laatste branden.
16 jaar
De wijzer kan na het resetten dan wel terug komen op het huidige niveau, maar de actie radius gaat niet mee naar de huidige stand en daar zit 'm het probleem
16 jaar
Het lijkt me dat de stand van de wijzer (hoeveelheid brandstof) en de actieradius aan elkaar gekoppeld zijn. (En aan het verbruik op dat moment). Maar het lijkt me toch sterk dat je met een kwart tank benzine elke keer als je een keer hard optrekt (en dus veel verbruikt op dat moment en dus je actieradius ziet afnemen) een stemmetje hoort. Ik denk dus zelf aan invloed van bijvoorbeeld temperatuur op die sensor, of een sensor die niet helemaal okselfris meer is, maar de vraag is dus of dat zo kan zijn. En of het misschien een kwestie is van inleren of resetten of zo.
16 jaar
De tankmeter en het tanklampje zijn verschillende sensoren, maar wel beide "verstopt" in het tankelelement..
Op zich moet je van de actieradius van het instrumentenpaneel niet veel aantrekken.
Zelfs als je op benzine rijdt, wijkt deze nogal eens behoorlijk af. Nu op LPG kan je er dus niet vanuit gaan dat hij wel goed werkt...
De dealer, of een gas-inbouwstation heeft voor een boardcomputer "probleem" een tankfopper liggen.
In dit geval zal dit misschien niet veel helpen, want er lijkt toch een storinkje in het element te zitten?
De boordcomputer ( dagteller / actieradius / en de gehele mikmak ) is vrij gemakkelijk te resetten... Heb je dit ook al geprobeerd?
Dan bestaat er ook nog een (kleine) kans dat je benzinetank echt bijna leeg is.
Wie zegt er wat er defect is: De sensor voor de inhoud (meter) ? OF de sensor voor het lampje?
De meter in het dashboard zelf kan je makkelijk testen...
- Contact uit
- Druk op de toets op de ruitenwisserschakelaar
- Terwijl je deze ingedrukt houdt zet je het contact aan
- De knop mag je nu loslaten
- Het dashboard gaat nu een zelftest doen, de lampjes gaan aan, en de meters gaan op-en-neer.
Door tijdens deze test op de toets op het dashboard zelf te drukken (indien aanwezig) gaat hij uit het programma en is hij gelijk ook ge-reset.
Zelf zou ik het ook niet prettig vinden als een dergelijke melding terug bleef komen, maar ik zou toch wel een liter of 5 benzine gaan tanken als dit probleem zich langer voor zou doen.
Suc6 verder.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar