Hallo allemaal;
A.s. maandag moet ik met mijn laguna naar de garage voor het (laten uitlezen van) het volgende probleem;
Als ik rijd, met de toeren tussen de 2000 en 2200 toeren 'hikt' de auto sinds enkele dagen behoorlijk.
Dit is alleen als ik bijv. in de cruise-control rijd of als ik rustig in 5 of 6 rijd.
Het is net of hij te weinig diesel krijgt. Ook gaat sinds een week regelmatig het voorgloeilampje branden tijdens het rijden; meestal in de file.
Bij accelaratie/vermogensvraag is het tussen 2000 en 2200 tpm normaal.
Toen ik vandaag thuis kwam heb ik de auto bij stilstand onbelast op 2200 toeren gehouden.
Ik heb geconstateerd dat:
- het toerental niet netjes constant blijft en de turbo wel-niet-wel-niet fluit, interval plm 1 sec, toeren gaan 1x per seconde +/- 100 tpm op en neer
- 1x per seconde lijkt het net of de auto een back-fire wil gaan geven, maar dat dat net niet 'lukt'. (ja, het is een diesel)
Aan de bestuurderskant bij de voorruit hoor ik gelijktijdig met alles wat hierboven staat pfffff/plof geluid (moeilijk te omschrijven)
Dit geluid hoor ik overigens buiten de auto met de deur op, ik hoor het niet als de autodeur dicht is en de radio uit is.
De auto rijdt sinds een week ook ineens extreem zuinig, maar bij gas los en weer langzaam gas geven, gaat dit lang niet meer zo vloeiend op de snelweg als anders. Het gaat allemaal een beetje schokkerig.
Turbo is eind 2005 vervangen, storingen die dikwijls uit de clip naar boven komen zijn;
- brandstofinspuiting (oplichtende gloeispiraal op dashboard?)
- turbodruk sensor
en nog een hoop andere kleine storingkjes die schijnbaar "normaal" zijn.
Waar moet ik zeker van zijn dat ze in de garage checken?
Wat verdenken jullie eventueel?
Turbo, intercooler, EGR klep, brandstofpomp/filter,
KM: 204.000; nog 8200 tot volgende (grote) beurt, met distr. riem op het programma. ( ....zucht)
Olieverbruik, 300 ml op 25000 km (maar de auto stinkt wel altijd erg naar olie als hij warm is)
Graag jullie reactie.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De zaken die je zelf noemt lijken mij inderdaad de meest voor de hand liggende. Wellicht ook even de vestuivers laten testen, die kunnen gaan lekken, de km stand is er wel naar.
Verder denk ik aan een lekke turboslang of verstopt luchtfilter.
Zou sowieso de egr reinigen en vervolgens dichtzetten. Bij jouw type kan dat nog door de stekker los te halen. Maak 'm eerst wel schoon, anders weet je niet zeker of die daadwerkelijk helemaal dicht zit als je 'm afkoppelt.
Thnx,
Ik hoop dat het inderdaad iets simpels is als een luchtfilter of 1 of ander slangetje.
Dat het voorgloeilampje steeds gaat branden baart me echter wel zorgen en zegt mij -als halve leek-
dat er waarschijnlijk wel meer aan de hand is.
Spannend......
16 jaar
Ach, ik zou me niet al te veel zorgen maken. Hij rijdt toch nog?Dat is al mooi meegenomen endat ie "stationair" op 2000 toeren niet zo gelijkmatig loopt is wel te verklaren, je kunt maar heel moeilijk met de rechtervoet de 2000 toeren strak houden. Elke beweging zal resulteren in een reactie van de turbo dus dat wisselende geluid zou je vooralnog geen zorgen moeten baren. Ik ben geen monteur, maar je leest op dit forom zoveel over dergelijke lampjes die gaan branden, waarbij het achteraf meevalt. Ik zou gewoon laten uitlezen, dan handelen en tot die tijd niet ongerust worden.
Nogmaals, mocht het de EGR zijn, niet vervangen, maar reinigen en terugzetten zonder de stekker aan te sluiten, spaart alweer heel wat euro's en daarna zal die ook iets zuiniger gaan rijden. Dat deed die van mij indertijd tenminste wel.
16 jaar
Vandaag is de EGR-klep gereinigd en het gasklephuis.
Ze waren beiden sterk vervuild en bij de EGR was er nog maar een klein gaatje open! (was voor het laatst in 2005 gereinigd)
Ik merk echt veel verschil; optrekken vanaf 1700 tot 3200 tpm gebeurt nu dus WEL vloeiend.
Wat betreft het lampje van de gloeibougie gaf de clip aan dat de turbodruksensor een storing had opgeslagen.
Natuurlijk was er vandaag niets aan de hand (als je bij de dokter komt heb je ook ineens geen pijn meer...) zodat de bedrading van de turbodruksensor niet adequaat kon worden doorgemeten; er was immers geen storing gaande.
Indien deze reinigingsbeurt geen oplossing biedt voor de storing, dan zullen we de sensor alsnog vervangen.
Hopen dat het hier bij blijft......want wat als de sensor wel goed is en de oorzaak ergens anders ligt?
Maar goed...dat zien we dan wel weer.
Ik ben al lang blij dat het niet de turbo of intercooler zèlf is.
16 jaar
vaak is de stekker op de sensor de boosdoener daar is een modificatie op geweest met dikkere kabels
Had ik inderdaad al gelezen in een eerder topic enkele dagen geleden.
Evengoed bedankt voor de tip!
Mocht het probleem zich weer voordoen, dan zullen we de stekker vervangen (als dat tenminste zo makkelijk is als dat ik het nu hier opschrijf)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar