close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: Ontladen accu en startonderbreking?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8V

Hallo,

Ik heb een probleem met de Twingo Helios ('97) van mijn vrouw, uitgevoerd met centrale deurvergrendeling met afstandbediening (infrarood), startonderbreking en alarm.

We tobben al een tijdje met de volgende problemen:
- batterijtje van de sleutel met afstandbediening gaat elke keer maar max. 5 a 6 weken mee (infrarood afstandbediening). Batterijen worden dus erg regelmatig vervangen, maar deze horen volgens mij jaren mee te gaan, toch? Tevens is de sleutel pas vernieuwd (binnenwerk), maar dit mocht niet baten.
- de accu van de auto ontlaad uit zichzelf (na ca. 2 weken stilstaan), hierdoor gaat ten eerste de deur niet meer open met de afstandbediening (wordt de sensor (t.p.v. middenspiegel) ook gevoed door de accu?), ten tweede kan de startonderbreking niet worden gedeactiveerd (met de afstandbediening) en starten gaat sowieso niet vanwege een lege accu en de startonderbreking. Na het aan de startkabels leggen kunnen we de auto weer met de afstandbediening openen en start de auto weer, maar na een tijdje stilstaan herhaalt dit probleem zich weer. Zo snel hoort een accu toch niet te ontladen?

We zijn al een paar keer met de auto naar de garage geweest. Ze hebben er 2x een nieuwe accu in gezet. De laatste keer een wat zwaardere accu, maar dit mocht nog niet echt baten. Ook hebben ze gemeten of de auto stroom verbruikt als deze stilstaat. Dat is wel het geval (waarschijnlijk door de alarminstallatie), maar dit is maar heel weinig. Voor de rest blijven er nergens lampjes branden o.i.d.
Wij worden er een beetje moedeloos van dat ze bij de garage het probleem niet oplossen en vandaar mijn vraag op dit forum.

Is er iemand met dezelfde ervaringen of iemand die een idee heeft wat de oorzaak is, maar vooral wat de oplossing is? Dan hoor ik graag van je!

Bedankt alvast.

Groeten,

I.Wolfert

Geplaatst door

iwolfert (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is inderdaad niet onmogelijk dat de alarminstallatie de accu leeg trekt in 'n tijdsbestek van 2 weken. Daarnaast blijven er andere dingen stand-by staan zoals de centrale vergrendeling(ontvanger), klokje.
Overigens hebben we ook al eens meegemaakt dat de radio stroom verbruikte ondanks dat deze uitgeschakeld was. Na demontage van de radio was toen de klacht voorbij...........
Blijft er misschien ook 'n telefoontoestel in de auto aangesloten in bv. 'n carkit?
Opsporen van dit soort klachten is soms uiterst lastig.......
Je zou eens kunnen proberen om het alarm af te koppelen ( voor zover dat redelijk gaat ) om te zien of dit effect heeft.

Succes.

Petje57 0
badge

18 jaar

Weet niet of je zelf wat handig bent maar meet de stroom eens opnieuw tussen accu plus pool en losgenomen klem en noteer de waarde in miliAmpere. Dan kunnen we zien hoe lang de accu dit zou moeten kunnen.
Als dit bijv. 100mA is dan is dit in 24 uur 2,4Ah en in twee weken 14*2,4= 34Ah. Dan is je accu al half leeg.
Het kan ook zijn dat de accu niet voldoende oplaad. Is hier al naar gekeken? Je kunt dit zelf meten door de accuspanning te meten bij iets verhoogd toerental. Dan moet je zo'n 14,4Volt meten.

En dat van die sleutel is wel heel vreemd. Heb je dit ook met je reservesleutel?

Ik adviseer je naar een Auto Elektro garage te gaan die bijv. ook dynamo's repareren. Die hebben verstand van dit soort zaken.

hoogfrequent 0

18 jaar

Elke moderne multigarage komt hier ook nog wel uit hoor. I.d.d ff meten welke stroom er loopt in rust. Dit mag eigenlijk niet meer dan 50mA zijn, omdat je anders in no time de accu leeg zal hebben.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Nou, ik ben op zich wel technisch, maar van auto's heb ik niet zo gek veel kaas gegeten. Ik kan de meeste zaken onder de kap wel benoemen, maar hoe het allemaal precies werkt (?), en dan vooral het elektronische gedeelte...(?)

Maar dan ga ik inderdaad zelf ook nog maar eens stroom meten. In stilstand en als ie draait. Waarschijnlijk is het dan dus ook handig om even de radio te ontkoppelen (in stilstand) en dan meten of er nog stroomverlies optreedt.
Eventueel kan ik dit ook met de alarminstallatie doen (geeft dat trouwens geen problemen voor de startonderbreking? M.a.w. kan ik gewoon starten?).

Kan ik de dynamo ook op een of andere manier doormeten, om te kijken of deze nog goed is? Zo ja, hoe doe ik dat. Kan het ook iets zijn met de regelaar?

Het verhaal van de sleutel heb ik ook met de reservesleutel. Ik vindt dat infrarood-systeem echt bagger, reageert vaak slecht. Is het mogelijk om dit te vervangen voor een radiografische a.b. (incl. ontvanger). Ik kan me voorstellen dat ik de huidige sensor eraf kan halen en op de bedrading een radiografische sensor (ontvanger) kan aansluiten. Iemand enig idee of dit mogelijk is?

Heeft iemand misschien ook een idee hoe ik de startonderbreking eraf kan halen? Ik heb hierdoor namelijk alleen maar problemen.

iwolfert 0

18 jaar

Raar probleem! want je moet het circuit van je batterijtje in je sleutel los zien van de auto. Deze moeten in geen geval al na 6 weken leeg zijn. of je moet de botte pech hebben dat je batterijtjes krijgt die al twee jaar op de plank liggen. renault schrijft voor onderhoud voor je batterijtjes om de twee jaar te vervangen. Hebben allebei je sleutels dat?? En dat van dat alarm kun je al controleren door de hoofd zekering van de constante plus (alarm) er uit te halen.deze stoppen ze vaak onder de stuurkolomkappen. alarm afzetten auto op contact zekering eruit auto weer van contact af en lekstroom meten. Alarm in combinatie met een kleine lekstroom geeft al snel een ontladen accu.

timhoeks2 0
badge

18 jaar

Niet de stroom gaan meten als de motor loopt !!! Dat is vragen om problemen, je laadstroom gaat dan door de multimeter dat wil je niet. Misschien toch verstandiger even bij een garage langs te gaan om de stroom na te laten meten. Een voor een dingen uitschakelen en kijken of deze de stroomopname beinvloed.

Niet toevallig iets dat de knop van de sleutel indrukt, krappe tas, kinderen die denken dat het speelgoed is oid ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.