Het is inmiddels 2 keer voorgekomen dat bij flink gas geven mijn motor een eigen leven gaat leiden. Hij maakt dan 6000 toeren per minuut (of zoiets), zonder dat ik daar invloed op heb. Dat is nu 2 keer gebeurd. Gisteren wilde ik de motor uitzetten en drukte op de stopknop en toen daalde het toerental weer en kon ik dat weer beinvloeden met het gaspedaal. (de motor sloeg overigens nog niet af, ook heel raar eigenlijk), Naderhand trilde de auto wel als ik de koppeling op liet komen. Ik vermoed zelf dat het aan een hele hete koppeling lag. Kan dat? Vanmorgen was er van dat trillen veel minder sprake.
In een eerder geval sloeg de motor wel af, ben ik naar de motor gaan kijken en zag niets vreemds (het plugje op het gasklephuis zat er nog in. Als dat losschiet (na backfire bijvoorbeeld) schiet het toerental ook omhoog. Dat was nu dus niet het geval. Ik zag verder niets raars, dus startte de motor weer. Hij deed het weer als vanouds.
De motor rook wel vreemd in beide gevallen. Ik kan die lucht niet beschrijven maar het leek of er iets te warm geworden was (het was geen oliegeur of koelvloeistof geur. Wellicht de koppeling die ik in moest trappen om niet op iemand in te rijden). Ik denk dat dat gewoon door het te hoge toerental gekomen is.
Kan het zijn dat er een klep is blijven hangen of zo? Of is dit een softwareprobleem? (Omdat hij na uitzetten en weer aanzetten het gewoon weer doet). Komt iemand dit bekend voor?
Het gaat om een Laguna 1.8 16V op G3
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het zou best je gaspendaal sensor kunnen zijn of het electronich smoorklephuis
FF naar de dealer voor nieuwe software. Hoe lang ben je al in het bezit van deze auto??
er is een serie laguna's die in een service mededeling vielen ivm dit probleem waarbij een gewijzigde versie van het smoorklephuis toegepast moest worden als dit probleem zich zou voordoen
Ik heb de auto sinds begin oktober dit jaar. Hij is geleverd in november 2001.
Bij de Renault dealer bleek dat hij in 2003 een aanpassing heeft gehad aan de inspuitrekeneenheid. Ik weet niet of dat iets zegt?
Over een nieuw smoorklephuis weet ik niets.
Ik ben overigens nog niet toegekomen aan het schoonmaken van het gasklephuis/ smoorklephuis. Kan dat ook dit probleem veroorzaken?
20 jaar
als je het kenteken van de laguna bekend maakt dan kan ik aan de hand hiervan in icm bij renault kijken wat voor history de auto heeft en ook de betreffende sm voor je opzoeken.
wat de aanpassing aan de rekeneenheid betreft zal deze wel geherprogrammeerd zijn. als het smoorklephuis vuil is dan moet het zeker schoongemaakt worden
Wat is de sm? De Renault historie is op zich bekend. Behalve de beurten die zijn gebeurd, maar die worden ook niet bijgehouden door Renault. Zo weet ik dat de inspuitrekeneenheid, het stoelframe en een abs sensor zijn aangepast/ vervangen.
20 jaar
sm is betreffende service mededeling over het onderwerp in dit geval het eventueel te vervangen smoorklephuis aan de hand van het kenteken kan ik uitzoeken via het fabricagenummer of je auto hier invalt,en of dit wel of niet vervangen moet worden om van deze steeds terugkomende storing af te zijn
Hoi Arthur,
Ik heb even bij de dealer nagevraagd, maar mijn Laguna valt niet in de service mededeling. Er is bij Renault alleen iets te zien over een abs sensor, een stoelframe en de inspuitrekeneenheid. Er staat niets in het bestand over een smoorklephuis. Dat zal dus wel het goede type zijn neem ik aan.
Ik zal kijken of ik het smoorklephuis uit elkaar kan halen en kan schoonmaken. Nog tips en tricks wat betreft dat karwei? Kan er veel fout gaan? Is het een langdurige klus?
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar