De temperatuurmeter loopt op naar maximum, maar de motor wordt niet heet, als de kachelventilator aangezet wordt (stand 1 t/m 4) loopt de temperatuurmeter op, bij het uitzetten van de kachelventilator zakt de temperatuurmeter weer naar de normale stand. Ook de airco werkt soms niet.
Oorzaak;
De massakabbel van de versnellingsbak naar de onder de accubak, (bij de aluminium versnellingsbak bout los, afschuren en weer monteren).
Zowel de temperatuurmeter als de airco werken weer goed.
Met hartelijke dank aan Henkie Nobach, Tip 28-07-2004 en 08-07-2003).
De garage was van plan de arico te vullen ¤120.- exclusief en de temperatuursensor te vervangen en eventueel te kijken of er geen inductie plaatsvond tussen de kabels achter het dashboard. Ik wil niet weten wat dit allemaal gekost zou hebben! Supertip van Henk en Problemcar. 2 minuten werk en honderen euro's uitgespaard.
J.Mulder Heerde
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Henk en J.Mulder,
Kun je uitleg geven waarom de aarding het probleem opgelost heeft.
Ik zie geen duidelijk verband?
Groeten Ronald.
Beste J Mulder,
Het is verstandig om de massaverbinding opnieuw los te halen en ervoor te zorgen dat de plek waar de kabel contact maakt mooi glad is, de aansluiting van de kabel zelf ook. Met schuren zal het tijdelijk goed zijn, echter het schuren zorgt naar verloop van tijd weer voor corossie en dan is het contact weer slecht.
De reden dat dit probleem op treed heeft ermee te maken dat de stromen die door deze draad zouden moeten lopen niet meer over deze draad kunnen lopen en een andere weg zoeken. Dit wordt dan vaak de weg via sensoren enz. Aangezien heer veel dunnere draad zit zal de hogere weerstand van die draad zorgen voor meer spanningsval en hierdoor een hogere waarde op b.v. de temperatuurmeter.
Hoi Pieter Verstegen
Ik zal jou tip opvolgen en opnieuw de massakabel nakijken.
Eerst stond ik ook verbaast dat de oplossing zo simpel was, het zal inderdaad te maken hebben met de min of massa omdat de motor in ophangrubbers hangt en daardoor de stroom niet goed terugvloeit naar de accu. Ook al omdat de diverse onderdelen verder niet elektrisch met elkaar verbonden zijn.
Of zie ik het nu verkeerd?
Ronald ik denk dat Henk en Pieter het probleem beter hebben omschreven dan ik, dus laat ik het hierbij.
Hopelijk komt er ook nog een handige tip voor mijn sleutelprobleem van 11 juni 2005
Met vriendelijke groet J.Mulder
19 jaar
Hoi heren,Ik heb de uitleg begrepen bedankt!
Groeten Ronald
19 jaar
Aan pieter verstegen,
Als je nou dat contact punt met verzink spay bespuit.
Zou dat niet helpen, het is makkelijk aan te brengen heeft geen corrosie, en volgens mij geleid het stroom.
19 jaar
Dan moet je wel zeker weten dat die verzinktspray er goed op zit. Bijna alle metalen hebben op een of andere manier wel corrosie. Schuren maakt het alleen veel erger en dat is mijn belangrijkste boodschap.
Ook ik heb last gehad van een -ogenschijnlijk- temperatuur probleem van mijn Laguna 1997. Ook de nodige reparatiekosten gehad. Het vreemde was dat als ik ging rijden, de temp. steeds max werd, terwijl dat als mijn garagemonteur ging rijden het allemaal prima was. Totdat ik op een gegeven moment bij hem was en terwijl de auto stationair draaide en de temp wederom op max stond ik toevallig de schakelaar van de verlichting uit deed. Toen zakte de temp. meter naar normaal. Toen bleek dus ook dat het een massaprobleem was en geen motorisch probleem. Met het leggen van een draad tussen het motorblok en de minpool van de accu was het euvel opgelost :-)
19 jaar
Bij mijn R19 had ook slechter massaverbinding van motorblok naar chassis daardoor ook stuk hogere temperatuur van de auto. Toevallig begon dit na het vervangen van de radiateur dus dan ga je je al vanalles afvragen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar