Hallo mensen,
Ik heb een Twingo I uit 1994met een 1.2 C3G motor.
Ik krijg hem niet ontlucht. Het kvs niveau schommelt heel erg tussen onder minimum en over maximum heen.
Ik heb al vele liters kvs bijgevuld maar hij laat het ergens, maar niet onder de auto en het blok is droog.
Met de dop los van het expansievat duwt ie de kvs eruit als de auto warm draait.
De ventilator werkt. Ik voel nauwelijks vloeistof in de aan en afvoer slangen (dikke), ze worden wel hard bij warmdraaien. ik hoor borrelen in het reservoir. In het reservoir ruikt het naar uitlaatgassen.
Er zit witte sludge in de olievuldop.
De auto heeft veel witte rook voor dat hij op bedrijfstemperatuur is.
Stationair loopt met moeite.
Oliepijl is boven maximum, ziet er uit als koffie met melk en is dun.
Bougies zijn droog en koffiebruin.
De auto schijnt eerder problemen te hebben gehad met de waterpomp resultaat vastloper. Daardoor zou er nu een ander blok in zijn gezet. De oude kop was gevlakt en er zit een nieuwe pakking in. De waterpomp is behouden, de radiator was wel vervangen. De auto is daarna snel van de hand gedaan, ik denk dat ze nauwelijks mee hebben gereden.
Kan een waterpomp dit soort problemen geven?
Of is het de kop?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekke koppakking zou je zeggen, even testen met bijvoorbeeld een midlock "snuffelaar" en je weet het.
Als ik het zo lees , denk ik ook koppakking , als storing.
Waterpomp staat bij deze motoren bovenop het blok , is makkelijk te controleren op defecten , maar verwacht dat dit eerlijk gezegd niet de boosdoener is , maar mocht hij toch defect zijn , is ook de koppakking 99% defect , oorzaak en gevolg.
Ze hebben de kop van het vastgelopen blok overgezet op deze motor ? misschien gescheurd ?
De kop is eraf geweest en hij is gevlakt terug gezet met nieuwe pakking.
Ik heb geen witte rook meer. Het kvs niveau bleef goed, vandaag 250ml bijgevuld. Na 200km.
Ik heb de oude thermostaat in kokend water gelegd, maar die ging dus mooi niet open. Dat zal de reden geweest zijn voor de lekke kop.
11 jaar
Weekje later,
De kachel wordt nog steeds niet echt heet, alleen een beetje lauw/warm.
Ik heb de koelvloeistof net ververst. Alles eruit laten lopen dmv de dikke slang onderaan de radiator. Weer gevuld maar dat gaat (lijkt) moeilijk.
Ik lees regelmatig dat er kvs uit de ontluchtingsnippels moet lopen bij het bijvullen. Maar dat gebeurt niet.
Ik heb 3,2Liter kvs bijgevuld. Ik kon met mijn mond de leiding naar de kachelradiator doorblazen.
Waarom wordt de kachel niet heet??
11 jaar
Toch nog lucht ergens?
Ingemar; je kunt ook de kachelradiateur los koppelen en tegen de stroomrichting in door spoelen. Ook leegblazen en met azijn vullen kan helpen de doorstroming te verbeteren.
Het lijkt wel roestwater wat er uit die franse auto's komt.
Heb je ook de verschillende ontluchtingsnippels al gevonden?
Je kunt ook op de hoogste plaatsen in het koelsysteem de slangklemmen even lossen en zien of er koelvloeistof uit komt.
Succes.
Dan zal ik de slangen naar de kachel aan de waterpomp zijde losmaken. Dan zou ik toch ook moeten zien of er circulatie is?
Indien circulatie, wat ik wel vermoed, denk dat ik de motor ga laten draaien met de nippels open en kijken wat er gebeurd.
Er zijn inderdaad twee duidelijke nippels overigens.
Moet de dikke slang aan de toevoer naar de radiator ook vol zitten met kvs?
Alvast bedankt
[url=http://postimage.org/image/m0bt2w6yp/][img]http://s8.postimage.org/m0bt2w6yp/c3gkoe...[/img][/url]
11 jaar
ontluchten zonder draaiende motor. Bij thermostaathuis zit een inbus dat is ook een ontluchtingsschroefje. Zorg dat het expansie vatje het hoogste punt heeft.
Alles moet vol zitten , anders zit er nog lucht.
Waterpomp / kachelslang en radiateur hebben een ontluchtingsnippel, tankje vullen , hoog houden tot er kvs uit de diverse nippels loopt.
Ik ga zaterdag verder. Bedankt alvast.
11 jaar
Motor koud, en kvs op max:
1. Ik haal de Retourslang v.d. kachel eraf, er komt geen koelvloeistof uit. Leeg dus.
Om de circulatie te controleren heb ik dit bedacht:
Ik een slang aangekoppeld op de retourslang die dan in een extern reservoir hangt zodat ik kan kijken of er circulatie is als de motor draait.
Ik start de motor en er komt niets uit. Verstopte kachel? Wel komt er kvs uit de retouropenign v.d. pomp spatten. Snel motor uit zetten!
2. Ik maak de Aanvoerslang van de kachel los, maar ook daar komt niets uitlopen. Dus de aanvoerslang had was ook niet gevuld met kvs.
Ik zet een improvisatieslang vast op de aanvoer van de pomp die ook in een externe reservoir hangt. Ik start de motor en er komt niets uit.
Niets verstopt, dus zit er gewoon géén kvs in de kachelradiator.
3. Ik vul weer 1liter kvs tot max bij, door het gemors was ik dat kwijt.
Ik rijd een stuk om de motor warm te krijgen. Wellicht moet de thermostaat open staan voor circulatie of??
4. deze keer haal ik alléén de Aanvoer slang eraf, nu komt er een guts kvs uit zetten maar dat houdt al snel op.
Alweer zet ik de improvisatieslang op de Aanvoer, motor gestart en alwéér komt er niets uitlopen.
De improvisatieslang gaat er af, Ik knijp in de dikke slang die naar de onderkant van de radiator gaat en er komt uit
de opening van de waterpomp kvs zetten.
Dus zover ik kan zien is de radiator gevuld en tot het één na hoogste punt, de nok van de waterpomp.
Bij warme motor is de thermostaatslang (dikke bovenop) heet, heter dan de onderste dikke aanvoerslang.
5. Vul weer 250ml kvs tot max.
Thuis even nadenken. Half uur later:
6. Ik rijd nu een flink stuk c.a.20minuten met redelijk hoog toerental. Om hem goed op temp te krijgen.
7. ik stop en knijp in de dikke onderste toevoer slang (dop reservoir dicht). Heftig indrukken en zeer langzaam loslaten, dit 10 herhalen,
langzaam hoor ik minder luchtbubbels in het expantievat en de slang, en de slang voelt steeds heter en steviger.
hetzelfde deed ik met de dikke aanvoerslang van de thermostaat.
Daarna deed ik hetzelfde met de aanvoer en afvoer van de kachel radiator slangen.
Daarna met draaiende motor de ontluchtingsnippels open gemaakt, EN er kwam eindelijk in een stroom ksv uitstromen!!
Nu wordt de interieur kachel dus wel warm/heet. Nu voelen alle slangen gevuld, en ik heb nu pas echt het idee dat het systeem gevuld is.
Totaal incl verversing vorige week 5 Liter kvs bijgevuld.
Dus problem solved (op hoop van zegen)!
Als iemand iets toe te voegen heeft, heel graag, anders hartelijk dank voor de oplossingen.
vriendelijke groet,
Ingemar
[url=http://postimage.org/image/quw9rxiav/][img]http://s7.postimage.org/quw9rxiav/IMG_19...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/pxufwsw6f/][img]http://s7.postimage.org/pxufwsw6f/IMG_19...[/img][/url]
11 jaar
Nou ja hij is warm , dat is het belangrijkste .
Normaal als je alle onluchtingsnippels gebruikt om te onluchten , moet het niet zo moeilijk gaan als nu.
Zou morgen of zo nog even een keer controleren op lucht.
Er is nog steeds een probleem. De afgelopen 500km heb ik al 2 liter kvs bijgevuld. Sinds het leeglaten lopen heb ik dus 7-8 liter kvs bijgevuld. Dat is dus meer dan wat er in een gesloten systeem zou moeten zitten (5,5liter naar mijn weten).
De slangen zijn niet hard er staat geen druk in het expansievat, de olie is niet koffie met melk kleur, ik heb geen witte rook de motor start en rijdt goed.
De monteur heeft mij verzekerd dat het de koppakking niet kan zijn, alleen hij kan niet zo snel zien of er een lek is ergens. Het lager van de pomp is niet best maar er lekt daar niets. We zijn het er beide over eens dat ontluchten flink wat tijd vergt, de fan moet 5 keer aanslaan en diverse keren moeten de doppen open om de lucht te laten ontsnappen. Afijn na -2 liter bijvullen denk ik dat het niet aan ontluchten ligt maar aan leeglopen.
Het blok is wel nattig aan alle kanten, ook langs de kop/blok ligt wat vocht. Wat zijn de bekende punten van lekkage bij de Twingo?
Bij voorbaat dank,
Ingemar
11 jaar
Begin met het onder druk zetten van het koelsysteem.
Dan weet je of en waar er een lek zit in het koelsysteem.
11 jaar
Er was inderdaad iets niet goed gegaan met de plaatsing van de kop. Er was een bout afgebroken en niet vervangen. Vandaar de aanhoudende problemen. Alles nogmaals vernieuwd, bouten en koppakking. Andere waterpomp voor het geval.
Nu wordt de auto goed warm er lekt geen kvs.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ingemar
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar