ik heb een scenic van 2004 met 30.000 km op de teller
de voorremblokken zijn nog niet half versleten maar de schijven zijn al 2.5 mm gesleten.
Zijn er mensen met de zelfde ervaring ???
Want om bij 60.000 km dadelijk de schijven en blokken te moeten vervangen is me toch wel te gek
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je wel goed gemeten? Wat voor uitvoering heb jij?
Maar net afhankelijk wat voor verkeer je hebt. Veel in de stad of stop en go verkeer ? Dan is 60.000 niet zo vreemd voor een set blokken en schijven.
het is een 2.0 16V Hij maakt bij het remmen de laatste meters ook een geluid ofdat de remblokken versleten zijn (ijzer op ijzer geluid) aan de blokken is niets vreemd te zien
De achterremschijven vertonen totaal geen slijtage
ik weet dat de remmen achter bijna de factor 3 langer meegaan maar toch
ik rij 1/3 snelweg en 2/3 stadsverkeer
Mijn vorige type scenic had geen last van zo'n slijtagebeeld bij de zelfde rijstijl
Maar het lijkt wel of alles aan dit type auto sneller slijt dan aan het vorige type
4 banden ok al vernieuwd (achterslijtage hoger als de voobanden)
18 jaar
Nieuw zijn de schijven 24.0 mm. en de minimale maat is 21,8 mm.
De stelling dat de achterremmen een factor 3 langer meegaan is niet correct en ik vraag me af waar je dat op baseert.
die stelling is gebaseert op eerdere ervaringen met diversen renaults die ik gehad heb
Maar zelfs als het de factor 2 is dan nog is een slijtage van 2.5 mm op 30.000 km geen goede waarde
18 jaar
Wat is de gemeten dikte dan? Hoe heb je gemeten of heb je niet gemeten maar een schatting gemaakt tov de roestrand?
de gemeten waarde is 22 mm De rand is zo diep dat het lijkt of de schijven er al een ton op hebben zitten
Bij voornamelijk koude remmen lijkt het wel of er totaal geen remvoering meer op zit
18 jaar
Een auto remt 70 procent voor en maar 30 procent achter.
Dus gaat die factor wel op.
En als je bij de vorige autos dit probleem niet had, dan ligt het wel degelijk aan de auto.
Zo simpel is dat.
Als je niks aan je rijstijl gewijzigd hebt zal het wel aan de gebruikte materialen liggen, zoals je zelf al suggereerde.
Of aanlopende remmen anders slijt het niet zo hard.
En 60.000km is abnormaal weinig voor een setje remschijven.
Normaal gaan de schijven 2 setjes remblokken mee.
50 a 60.000 km voor een setje remblokken bij normaal gebruik.
Dus bij normaal gebruik gaan schijven 100 a 120.000km mee.
18 jaar
Schijven gaan nooit 100.000 km mee bij renault,bij de
scenic gaan ze 60.000 tot75.000 km mee,het zit dus in de
gebruikte materialen, maar ik kijk er niet van op dat ze al
zover versleten zijn!
Remblokken zullen wel verglaasd zijn als ze ook zoveel geluid produceren.
Remschijven slijten daardoor ook veel sneller...
we rijden ook met een twingo van 1993
deze heeft er 143.000 km opzitten
en deze schijven zijn nog minder gesleten dan van de scenic in 30.000 km
Dus de materialen gaan er dus niet op vooruit
De remmen maken alleen aan de rechter voorzijde in koude toestand veel herrie maar de linkerschijf vertoont toch ook dit (in mijn ogen) abnormale slijtage beeld
Ik ben ondertussen al 10 jaar uit het autovak maar lijkt dat met de langere onderhouds intervallen van de auto's de materialen toch minnstens even goed moeten zijn als 10 jaar geleden
Of is dit een tijpisch renault probleem ( want dan wordt dit na 20 jaar renault rijden toch echt de laatste
18 jaar
Ik zou de nieuwe schijven en blokken zeker niet bij Renault halen. Als de volgende schijven dan wel langer meegaan kan je conclusies daaruit trekken.
Ik heb de laatste tijd ook het gevoel dat de auto's ( alle merken) in kwaliteit achteruit gaan. Wat men niet verdient bij de verkoop haalt men wel in bij het onderhoud. Verbeter me als ik dit fout zie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar