Al een jaar lang heb ik een probleem. Als ik met vochtig/nat/koud weer mijn auto start (koude start) hoor je een piepend geluid, ook bij het wegrijden. Na 5 tot 10 seconden is het weg en hoor je het ook niet meer.
De garage heeft de multiriem, de spanrollen, de distributieriem, de waterpomp, de krukaspoelie en de startmotor vervangen.
Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn, denk zelf aan dynamo of misschien de koppelingsdruklager.
Hoor graag van jullie!
Gr, Sander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Overigens 2 weken geleden wilde de auto helemaal niet starten, Renault Route Service erbij moet halen, uiteindelijk wel weer aan de praat gekregen, nu even geen problemen meer met starten, kan dit ook met de dynamo te maken hebben in combinatie met het piepen?
meten is weten, als de alternatorriem slipt, zal de accu niet goed bijladen, en is het mogelijk dat hij dus eens niet start. Lijkt me toch de riemspanning, alternator zelf kan ook beginnen vastlopen door een defekt lager bv.
12 jaar
Bedankt voor je reactie!
Het is alleen te horen als ik de koppeling indruk en met wegrijden.
Heb je een idee wat dat onderdeel kost om te vervangen?
12 jaar
Voor de riem zal u tussen de 25 en 35 euro neertellen, maar een alternator kost al vlug meer dan 350 euro. Dus eerst zeker zijn voor je vervangt
12 jaar
Is dat zo te zien of deze defect is?
De riemen zijn volgens de garage allemaal vervangen.
12 jaar
[quote=Sander80]Het is alleen te horen als ik de koppeling indruk en met wegrijden.[/quote]
Op grond van die uitspraak:
Dan zou je eerder denken aan een defect koppelings-druklager....
Als is dat wel heel snel voor een auto van 2006.
12 jaar
Gisteravond gestart ZONDER koppeling ingedrukt, niks te horen.
Vanmorgen gestart MET koppeling ingedrukt, piepend geluid te horen.
Het geluid is al meer dan een jaar te horen, garage kan het nog steeds niet oplossen.
Wat zou een nieuwe koppelings-druklager gaan kosten, iemand een idee?
12 jaar
Een druklager kost een paar tientjes, dat zijn de kosten niet.
Wat veel duurder is, is het uit elkaar halen en monteren: dat arbeidsloon tikt behoorlijk door.
Het is te overwegen om bij het vervangen van het druklager (dan moet toch alles uit elkaar) direct de koppelingsplaat te vervangen door een originele nieuwe.
Waarom een originele? Een originele kost t.o.v. het arbeidsloon nauwelijks meer dan een niet-originele.
Het zou wel heel wrang zijn als je een nog niet versleten koppelingsplaat vervangt door een andere die sneller slijt en die daardoor al is versleten nog voordat de zojuist vervangen koppeling zou zijn versleten....
Ik weet niet hoeveel arbeidsuren hiervoor nodig zijn, maar dat kan een prof hier je wel vertellen.
Bij Renault rekenen ze een vaste prijs voor het vervangen van een koppeling en die zou je kunnen opvragen. Dan kan je gelijk vragen of je coulance kunt krijgen....
12 jaar
Druklager vervangen +/- 4 uur werk a75 euro ex.
Bedankt voor alle reacties. Ik denk inderdaad dat het de koppelingsdruklager is. Ik twijfel een beetje aan de dynamo aangezien hij laatst een keertje niet wilde starten, maar dit is echter niet meer voor gevallen. Kan iemand mij vertellen waar ik problemen met de dynamo aan kan herkennen?
12 jaar
Als de dynamo geluid maakt haal gewoon de multieriem eraf.
Dan draait de dynamo niet meer mee kan ook geen geluid zijn.
Koppelingscilinder/druklager in de bak komt vaker voor.
Voorstel Ramjod is natuurlijk tijdelijk (alleen om te kijken of de dynamo het geluid maakt). Daarna de riem weer monteren.
Een teken dat je dynamo niet goed is, is als het laadstroomlampje in je instrumentenpaneel gaat branden.
Meer betrouwbaar is een spanningsmeting bij lopende motor: boven de 2000 tpm moet de accuspanning liggen tussen 13,9 en 14,5 Volt. Minder = defecte dynamo. Meer = defecte dynamo (spanningsregelaar, zit achter op de dynamo).
Je auto is van 2006, je hebt méér kans op een defecte accu als een defecte dynamo.
12 jaar
Stel dat het om de Koppelingscilinder/druklager gaat, kan het dan kloppen dat het geluid aan de linkerkant te horen is?
Als ik gewoon start en gas geef is er niks aan de hand, zodra ik de koppeling aanraak begint het piepen.
12 jaar
Klopt versn bak zit links en daar zit het druklager ook.
Is links gezien vanuit de auto of gezien voor de auto?
12 jaar
altijd vanaf bestuurder plaats.
Als het over een Clio III gaat, dan kan het hydraulische druklager wel eens veel duurder zijn dan enkele tientjes. In de Clio II, ook gemaakt in 2006, zit een gewone mechanische lager, die veel goedkoper is.
Ik zou toch goed opletten, als het geluid begint te veranderen van piepen naar schurend krassen of ratelen, dan wordt het tijd om de lager te vervangen, anders draai je nog meer in de soep, met extra kosten tot gevolg. Als het tenminste het lager is wat je hoort. Laat een kenner eens luisteren, kost niks.
Zelf heb ik onlangs lopen zoeken naar piepgeluid, halve auto uit mekaar gehaald, bleek het uiteindelijk toch de riemspanning te zijn (waarvan ik zeker was dat ze goed zat, niet dus)
12 jaar
Hallo Patrick, mag ik jou anders een filmpje mailen zodat jij naar het geluid kan luisteren?
12 jaar
Sander, je mag het altijd proberen, maar ik vrees dat je met een filmje niet kan horen van welk kant of richting het geluid komt. Misschien kan je het filmje op het net zetten, en hier een link plaatsen, zo kan iedereen even meeluisteren, een primeur ;-)
Geluiden beschrijven en een diagnose stellen aan de hand van woorden is moeilijk, maar begin alvast met in jouw profiel aan te geven van waar je bent, misschien woont er wel een lezer in de buurt, en kan die komen luisteren.
12 jaar
De koppelingsdruklager wordt binnenkort vervangen, hoop dat het probleem dan is opgelost. Misschien dat ik de koppelingsplaat ook laat vervangen als deze slecht is. Heeft iemand een idee wat een koppelingsplaat ongeveer kost exclusief arbeidsuren?
12 jaar
[quote=Sander80]De koppelingsdruklager wordt binnenkort vervangen, hoop dat het probleem dan is opgelost. Misschien dat ik de koppelingsplaat ook laat vervangen als deze slecht is. Heeft iemand een idee wat een koppelingsplaat ongeveer kost exclusief arbeidsuren?[/quote]
wij laten ons niet over prijzen uit dit kan zo verschillen per garage er zijn daar speciale sait's voor, mijn garage.nl
succes
Bij de dealer hebben vaste prijzen voor het vervangen van een druklager.
Het was inderdaad de koppelingscilinder/druklager. Deze is vervangen. Er zat een scheurtje in het rubber waardoor het rubber helemaal los zat. Ik rij nu een week en het geluid heb ik niet meer gehoord. Ben blij dat het eindelijk is opgelost.
Bedankt voor alle reacties!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar