Renault MEGANE CABRIOLET: Plotseling stotteren en inhouden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over mijn Renault Megane 1.6 16v 107pk uit 2001.

De auto start prima, maar gaat na 1 a 2 minuten plots onregelmatig lopen. De auto houdt dan ook in met optrekken.
Omdat bij deze motoren de bobines een zwak punt zijn, heb ik deze alle 4 inclusief bougies vervangen. Het probleem is hiermee echter niet opgelost. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Alvast bedankt!
M.V.g, Richard Stuiver

R.A.Stuiver

Geplaatst door R.A.Stuiver (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, het kan zoveel zijn, b..v. een defecte/verouderde sensor of valse lucht,

Gaat er een storingslamp branden? Zo ja, dan foutcode(s) laten uitlezen.
Is er al eens een 4-gas test gedaan om te zien wat er aan de hand is?

Doorrijden met de storing zal uiteindelijk je dure katalysator vernielen.

R.A.Stuiver (0), 5 jaar geleden

Dank voor je snelle reactie.
Er is nog geen 4 gas test gedaan, maar ik heb wel storingen uitgelezen. Geen storingen. Hij loopt ook de eerste minuten keurig. Genoeg power, klimt soepel in de toeren. Na een tijdje begint hij ineens heftig te stotteren stationair. Na een paar 100 meter rijden, kan hij het ook zomaar weer goed doen.
Ik kan geen lekkages vinden.

kaleido 1 (1355) PRO, 5 jaar geleden

Bdp sensor kan dit veroorzaken , is een zwak punt bij deze auto s.

R.A.Stuiver (0), 5 jaar geleden

Aha, die heb ik idd nog niet bekeken. Morgen wordt de auto gekeurd, zal dan kijken of de 4 gas test wat laat zien. Kan ik die sensor doormeten?

kaleido 1 (1355) PRO, 5 jaar geleden

Dat kan , weerstand weet ik zo niet uit het hoofd , maar dat zegt niets , is een moment opname .

R.A.Stuiver (0), 5 jaar geleden

Update: ik heb de Bep sensor schoongemaakt. Deze was niet erg vies. Het is de blauwe gemodificeerde variant met nieuwe blauwe stekker. Dat moet dus goed zijn. De auto is ook weer gekeurd. Geen problemen, dus goedgekeurd. Co was prima. De keurmeester dacht dat het aan vervuilde injectoren zal liggen, omdat het co verhoogd zou moeten zijn wanneer de ontsteking niet goed functioneert. Wordt vervolgd....

Heino4267 (200), 5 jaar geleden

Laat de auto eens uitlezen op foutmeldingen: dat geeft je een richting om te zoeken of zelfs een duidelijke oorzaak.
Doe dat wel via een garagebedrijf wat Renault-codes kan uitlezen (de dealer of zo), want universele testers geven vaak geen of afwijkende (interpretaties van) foutmeldingen.

R.A.Stuiver (0), 5 jaar geleden

In 1 van mijn reacties had ik al aangegeven dat ik de auto heb uitgelezen ( met goede diagnose software van mijzelf) en dat er geen storingen naar voren komen. Ook zijn de waarden van alle sensoren binnen de gestelde tolerantie. De verstuivers kan ik echter niet uitlezen of testen, dus de zoektocht gaat nu in die richting. 😁

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, welke software gebruik je (merk/type etc.)?
Want ik ben altijd een beetje huiverig als men beweerd dat alle sensoren binnen de gestelde tolerantie zijn.

Er is hier een voorbeeld van iemand die een Long Term Fuel Trim van -45% in combinatie met een Short Term Fuel Trim van +99,2% normaal vond en dacht dat dit vaste waardes waren.

Plaats eens wat screen shots van de waardes of nog beter een filmpje wat de waardes doen als het probleem optreedt.

R.A.Stuiver (0), 5 jaar geleden

Hierbij weer een update:
Ik ben een paar dagen druk geweest met werk, maar afgelopen dagen weer even aan de slag geweest.
Ten eerste maar eens het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt. Deze was echt heel erg smerig en aangekoekte. Na een grondige reiniging (Ook de stappenmotor) alles weer terug gemonteerd, waarna de auto eerst nóg beroerder ging lopen. Niet willen starten(aanslaan), Inhouden, stationair naar 3000 toeren. En flink ploffen in de uitlaat. Storingen uitgelezen, weer niks.
Ik las iets over het inleren van de gasklep, dus zou dit laten doen. Vervolgens een rit van 40 kilometer naar mijn werk gereden, wat ik normaal niet met deze auto zou doen, maar nu echt even niet anders kon. De heenreis was een drama. Inhouden, smoren, 3000 toeren stationair, kortom niet mee te rijden. Wat schetst echter mijn verbazing: eind van de dag stap ik weer in de auto, en deze start in 1 keer, draait keurig 800 toeren, trekt als een beer, géén gesnotter meer! Alle klachten als sneeuw voor de zon verdwenen... inmiddels al meerdere ritten gereden, meermalen gestart, ook na een nacht stil staan, maar hij blijft het goed doen. De auto loopt als een zonnetje. Ik zal blijven aanzien of hij het goed blijft doen, maar het lijkt opgelost! 😁👍🏾

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.