close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Probleem afstellen distributieriem 16 16v

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16 16v K4M

Mijn waterpomp is niet vervangen bij het vernieuwen dis riem en nu is de waterpomp vast gelopen en dis geknapt.
Waren 10 klepen geraakt en zijn nu vervangen.
Na alles weer gemonteerd te hebben (met speciaal gereedschap) hebben we de motor weer gestart.
Na 3x afslaan en opnieuw starten draaide niets meer mee, het krukastandwiel stond stil terwijl krukas wel draaide.
De bout van het krukastandwiel was na controle los gelopen.

Vraag: komt dit omdat de kleppen en zuigers elkaar weer hebben geraakt?
En hoe groot is deze kans?
Moet nu de kop erweer af?
Kan de koppakking dan opnieuw gebruikt worden?
Zit er bij dit type (K4M) een uitsparing in de krukaswang (voor distributiepen) of loopt deze er tegen aan?
Hoe vast moet de kukasbout?

Geplaatst door

f.j. (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk dat je spijtig genoeg opnieuw kunt beginnen, kleppen zullen geraakt zijn, zou een nieuwe koppakking gebruiken, krukaswang loopt tegen de pen aan. Bout eerst met 20nm vastzetten daarna nog 120a150° verder draaien. Veel geluk.

geert3496 0
badge

17 jaar

Klopt helemaal wat Geert zegt.
En liefst nieuwe krukasbout gebruiken.
Succes.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Ik heb inmiddels de kop eral af en het lijkt erop dat er weer zo,n 10 geraakt zijn.
Is het verstandig om ook het tandwiel (dis snaar) van de krukas te vernieuwen.
De bouten van de cil kop kan ik die weer gebruiken (zijn nog niet warm geweest, geld ook voor de koppakking)?
Krukasbout heb ik al besteld.

Bedankt voor de snelle reactie, gr Freek

f.j. 0

17 jaar

Ik zou de bout maar vastzetten met 40 Nm en een hoekverdraaing van 115 graden met een tolerantie van 15 graden.Doe ook een beetje loctite aan de bout.Ik zou nieuwe kopbouten nemen.Je zou ze nog kunnen gebruiken als de lengte onder de kop niet meer bedraagt dan 117,7mm.Maar ik zou geen risico nemen tenzij je voor de 3e keer de kop eraf wilt halen.

Sander10757 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.