Renault 0: Problemen met mijn Renault Scenic

LS

Ik heb begin april een 2de hands Renault Megane Scenis 2.0 RT gekocht, zo zie ook mijn vorige topic hierover.
Goed, ik heb de auto gekocht waar ik achteraf misschien wel wat spijt van heb gehad, met oog op de carrosserie, hoewel ik motorisch was best over de auto te spreken was. De auto komt uit 1997 en zag er nog zeer netjes uit. Echter heb ik wel besloten in één slag veel dingen te vervangen aan deze auto, waardoor ik in ieder geval zeker zou zijn dat ik geen schade zou krijgen door nalatigheid aan de motor.

De volgende dingen heb ik vervangen:
Remschijven
Remblokken
Waterpomp
Spanrollen (waarvan ik alleen de grote heb vervangen, de kleine kregen we niet meer los)
Thermostaat
Distributieriem
Bougies
Alle filters
Nieuwe olie etc etc

Goed, na dit samen te hebben vervangen met hulp van een kennis (monteur) merkte ik dat mijn auto gewoon weer net als nieuw was. Liep soepel en goed geluid. Na alles te hebben gedaan heb ik de auto gewassen en vlak daarna kreeg ik opeens een melding in mijn dashboard zoals hier:

[img]http://www.hostdump.com/host/out.php/i30...[/img]

Kunnen jullie mij vertellen wat trouwens het niveau van het streepje zou moeten zijn op moment dat de motor heet is. ALs verduidelijking heb ik wat streepjes aangebracht. Eigenlijk stijgt het nooit boven streepje 1, maar zit het nu bij streepje 2 en wordt verlaagd naar 3 op moment dat het streepje bij 2 dichter bij 1 komt en de ventilator gaat draaien (want die slaat wel goed aan), of op moment dat ik minder toeren maak daalt het van 2 naar 3. Is dit wel oké? Dit lijkt me namelijk té warm. Zie ook hier:

[img]http://www.hostdump.com/host/out.php/i31...[/img]

Na veel gedoe was ik er eindelijk uit wat het nou kon zijn, volgens het boek zou het of aan de riemen kunnen liggen of aan bijvoorbeeld aan de koelvloeistofinstallatie. Ik heb zo’n groene koelvloeistof-thermostaat vervangen (staat op de bon als: temperatuur zender), waarna eigenlijk de melding zoals verwacht verdween. Klasse! Tot vandaag, want vandaag kwam opeens de melding weer naar boven. Heb meteen maar even de motorkap opengegooid en gekeken of ik iets troebels (wits) zou zien bij de motordop, ik zag niks. Het enige wat ik zag is dat het vloeistofniveau enige streepjes is gezakt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen want het is alweer een tijdje geleden dat ik deze gechecked heb. Is hier een soort troubleshooting voor? Want ik mag toch aannemen dat het niet weer dat zendertje is, nietwaar? Alles is ok goed ontlucht en bijgevuld.

Op aanraden van een persoon elders op 't forum ook mijn v-snaar vervangen, welke ook niet meer in een al te beste staat was. Maar ook dit heeft NIET geholpen.



Bovendien heb ik nu last van olie rondom de aansluiting van de karterontluchting op het motorblok, zie hier:

[img]http://www.hostdump.com/host/out.php/i30...[/img]


Ik heb hier het originele clipje weggehaald en vervangen door zo’n slangenclip/klem (die je zeg maar zo vast kunt draaien, die je ook gebruikt voor wateraansluitingen e.d.). Echter lekt het nu, na het ONWIJS te hebben vastgedraaid, steeds door. Valt hier wat tegen te doen? Heet het trouwens sowieso de karterontluchting? En moet ik deze dan maar vervangen?

Kunnen jullie enig feedback leveren op bovenstaande issue’s?

BVD

MoKa

Geplaatst door MoKa (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

1e een losse temp meter gebruiken en kijken hoe warm ie werkelijk wordt
2e als je een slang dood knijpt zal ie zeker lekken
3e is de waterpomp wel goed(schoepje los)

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je de multiriem wel goed gemonteerd?? Je kunt hem verkeerd monteren en dan draait de waterpomp de verkeerde kant op..

MoKa (0), 15 jaar geleden

[quote=garageburgwal]Heb je de multiriem wel goed gemonteerd?? Je kunt hem verkeerd monteren en dan draait de waterpomp de verkeerde kant op..[/quote]
Als het zo is dat de multiriem verkeerd zat, want dat is waarschijnlijk bij de aankoop al zo geweest, dan lijkt me dat de auto minder goed heeft gekoeld? Of helemaal niet?
Nu weet ik zelf dat de riem goed was, maar een persoon die de vsnaar heeft vervangen (gisteren) zei dat de riem niet goed zat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.