vanwege een (vermoedelijk*) versleten koppeling moet ik de quickshift bak demonteren en de vraag is hoe de hydraulische unit te demonteren?In welke volgorde en zijn er nog bijzonderheden te vertellen over het demonteren en straks weer monteren?
* klant heeft lang op de manuele stand gereden zonder te schakelen en naar eigen zeggen "kwam de rook onder de auto vandaan" en de hele auto stonk nog dagen naar verbrande koppeling.
Autoverhuurder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarom heeft hij lange tijd in manueel gereden?
om versnellingsbak te demonteren moet je eerst de schakelrobot eraf halen.
let op bij ontluchten van de koppeling mag je niet met ontluchtings apparaat doen.
ontluchten met een spuitje (van onderen vullen, op zuigen dan weervullen netzolang dat er geen luchtbellen meer in het reservoir komen.
Ook zal de koppeling opnieuw ingeleerd moeten worden.
[quote=jan1972]waarom heeft hij lange tijd in manueel gereden?[/quote]
Omdat deze oudere man tijdens het rijden de shifter aangeraakt heeft en hem zo in de M gezet heeft
[quote]om versnellingsbak te demonteren moet je eerst de schakelrobot eraf halen.[/quote]
En is er nog iets bijzonders bij het demonteren van deze robot? Want dit onderdeel bedoelde ik met mijn vraag.
Gaat het er als een geheel vanaf of eerst de pomp/ reservoir en met het monteren? dan ook ontluchten of kan de pomp dat zelf?
[quote]let op bij ontluchten van de koppeling mag je niet met ontluchtings apparaat doen.
ontluchten met een spuitje (van onderen vullen, op zuigen dan weervullen netzolang dat er geen luchtbellen meer in het reservoir komen.
Ook zal de koppeling opnieuw ingeleerd moeten worden.[/quote]
Dank je,
Autoverhuurder
De robot kun je er af halen wanneer je de bak hebt laten zakken. De robot zelf zit met 4 bouten vast op de bak. Verder moet je de centrale stekker los halen en 1 achter de robot boven diff niet vergeten. dan het selectiestangetje(voor onder de robot) en de koppelingsleiding. Meer zit er niet op, dan kan de robot in zijn geheel er af. Wel even goed opletten! Er staat namelijk 40 bar druk in de robot die je eigenlijk eerst er af moet halen met de CLIP. Dit hoeft niet maar wees wel wat voorzichtiger dan!
Wanneer je het spul weer in elkaar hebt inderdaad koppeling met spuitje ontluchten en daarna met de CLIP hele ontluchtings in inleer procedure uitvoeren.
Succes!
[quote=fritzje]De robot kun je er af halen wanneer je de bak hebt laten zakken........
Succes![/quote]
De bak ligt ernaast, viel dankzij de tips uiteindelijk mee . Maar wat een zooi stekkers... en allemaal de zelfde kleur......
Nu de koppeling en drukgroep nog demonteren en vervangen. Tegelijk het druklager ook maar doen. En de de startmotor? nu kan ik er nog lekker bij.
Wat met de krukas keerring?
Autoverhuurder
Mooi zo! Ik zou zelf de keerring wel vervangen, die kost maar 2 tientjes ofzo. Startmotor vind ik wat ver gaan en mocht die later stuk gaan hoef je niet weer de bak te demonteren, bij de keerring wel. Startmotor gaat ook niet zo vaak kapot bij de Master, zowel is het met een uurtje ook wel bekeken om hem te vervangen. Druklager zou ik zeker weten doen! Die geven nog wel eens problemen.
[quote=fritzje]keerring Druklager zou ik zeker weten doen! Die geven nog wel eens problemen.[/quote]
Keering (25 euro) gedaan,
Druklager was toch wel wrak, vet van de olie dus waarschijnlijk de oorzaak.
Startmotor toch nalaten kijken.
Ben weer aan het opbouwen.
Vraag: welke olie in de versnellingsbak en hoe veel of tot welk niveau (bij demontage een flinke scheut eruit gelopen)
en voor de schakelrobot? groothandel levert Kroon special SP 3032 special hydraulic oil. De oude olie is echt gitzwart het verbaast me dat voor deze en de druklager olie geen intervallen zijn.
Autoverhuurder
Druklagers die gaan nog wel eens lekken inderdaad. De versnellingsbak mag gevuld worden met TRANSELF NFP 75w80 olie. De inhoud is tussen de 2 en 2,5 liter, dit moet gepeild worden en absoluut niet tot het randje van de vulplug doen!. De dealer heeft hier speciaal gereedschap voor. Je kunt hem aftappen en er 2,25 liter ingooien, gaat ook prima.(word meestal zo gedaan)
De olie van de robot bedoel je het kleine potje vooraan mee of het grotere reservoir bij de accumulator (ziet er uit als veerbol van citroen)
Het kleine ronde potje is voor de koppeling, hier gaat normale remvloeistof in.
De andere weet ik niet uit me hoofd wat er in moet, dit is voor het robot gedeelte (schakelen en koppelingcilinder) Is die olie erg zwart ook?
[quote=fritzje]De versnellingsbak mag gevuld worden met TRANSELF NFP 75w80 olie. De inhoud is tussen de 2 en 2,5 liter, dit moet gepeild worden en absoluut niet tot het randje van de vulplug doen!. De dealer heeft hier speciaal gereedschap voor. Je kunt hem aftappen en er 2,25 liter ingooien, gaat ook prima.(word meestal zo gedaan)[/quote]
Dankje
[quote]De olie van de robot bedoel je het grotere reservoir bij de accumulator (ziet er uit als veerbol van citroen)[/quote]
Yep, dit reservoir, ik hoorde dat er rode hydrauliek olie ingaat?
[quote]Is die olie erg zwart ook?[/quote]
Zeer zwart vandaar dat ik die ook ververs.
De oorzaak was niet de koppeling die is namelijk op een normaal slijtpatroon gesleten, en het vliegwiel of drukgroep is ook niet blauw van de hitte, ik vermoed het druklager ook omdat de kunstof bak onder de motor ook vet van lekkage is.
Maar wat dat de oorzaak is van de zwarte olie? In alle laadliften zit ook rode hydrauliek olie maar die wordt zeker niet zwart.
Autoverhuurder
Okee, weet ik wat je bedoelt. Dit is naar mijn weten geen rode hydrauliek olie, de hoort zelfde kleur als remvloeistof te hebben. Ik weet alleen niet wat voor een olie er in moet, een goed alternatief volgens de heren Google is: kroon-oil spec. hydraulic fluid sp 3013. ongeveer 0.6 liter.
Waarom de olie zwart word is ook voor mij een vraagteken, ik vermoed dat het water aantrekt, heb je een remvloeistoftester? hang die er is in.
[quote=fritzje]Waarom de olie zwart word is ook voor mij een vraagteken, ik vermoed dat het water aantrekt, heb je een remvloeistoftester? hang die er is in.[/quote]
De olie had ik al in een grotere verzamelbak dat gaat dus niet meer.
Maar de montage is nu geheel klaar, maar nu het volgende: de versnelling staat alleen in de N en doet verder niets, bij het openen van de deur slaat de pomp aan en met het starten staat de A van automaat wel even in display om dan te verdwijnen en het versnellingsbak symbool is ook in het display en schakelen doet hij niet. Is dit nu waar de CLIP erbij moet komen?
De demontage is geheel zonder de accu spanning geweest.
Autoverhuurder
Dit is inderdaad het punt waar de clip nodig is. je moet namelijk de koppeling ook nog met hulp van de clip ontluchten, het is raadzaam de hele procedure van renault te volgen. Dus ook het opnieuw inleren van de versnellingen, aangrijppunt van de koppeling e.d.
Anders gezegd: als je dit niet met de clip doet kun je de auto niet meer gebruiken.
Succes
[quote=fritzje]Dit is inderdaad het punt waar de clip nodig is.
Succes[/quote]
Met CLIP ontlucht en in-geleerd, maar de problemen nog steeds niet over de auto wil/kan de juiste versnelling niet vinden, het knarst en kraakt na veel opnieuw starten lukt het om hem in de 1 te krijgen maar het is nog steeds onbetrouwbaar.
Dealer heeft proefgereden en akkoord bevonden maar na een km of 5 kwam de eerste foutmelding weer.
Kan het zijn dat de robot het probleem is? of is dit afstelling/ software?
Zijn er bekende problemen met de robot?
Alvast bedankt,
Autoverhuurder
welke foutcode leest de dealer uit? kan wezen dat de robot niet in orde is maar het kan natuurlijk ook wezen dat je versnellingsbak niet in orde is.
was de klacht van het kraken ook voor die tijd aanwezig? Misschien heeft de dealer de versnellingen niet goed ingelezen.
Mogelijke oorzaken:
1 koppeling niet goed ontlucht (komt niet goed vrij en schakelen gaat dus met kraken)
2 versnellingen niet goed ingelezen
3 bak inwendig niet goed (synchromesh ringen o.i.d)
4 interne lekkage robot/electrokleppen (niet genoeg druk om daadwerkelijk te schakelen)
[quote=fritzje]1 koppeling niet goed ontlucht (komt niet goed vrij en schakelen gaat dus met kraken)
4 interne lekkage robot/electrokleppen (niet genoeg druk om daadwerkelijk te schakelen)[/quote]
Opgelost!!
De Electrokleppen van de koppeling op het robotblok vernieuwd en nu is het weer als nieuw, samen met een nieuwe aandrijfas rijd de bus echt weer zoals de eerste dag!!
Het totale probleem samengevat:
Druklager, oude olie, en de kleppen. Bijkomend bij deze bus een versleten aandrijf as waardoor het schakelen schokkend ging.
Hartelijk dank voor de support!!
Autoverhuurder
ik heb dit hele verhaal even gelezen maar vraag me af waarom jullie een robot verwijderen als dit niet nodig is voor koppeling wissel.
de bak kan in zijn geheel met robot eruit worden gehaald.
olie druk etc blijven normaal ..
dat je de druklager moet vullen met olie klopt zeker.
het is verder niet zo ingewikkeld zoals hier beschreven.
vandaag 3 1/2 uur bezig geweest bak is er af met robot en al.
iemand uitleg misschien waarom jullie dit adviseren??
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar