Renault Clio: Radio bedrading CLio 1.4 1992

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Ik heb recent een Clio 1.4 uit 1992 aangeschaft. Nu wil ik daar weer een simpele radio inzetten (Roadstar CD354 Mp). Op de bedrading vanuit de auto is echter niet leesbaar welke kleur waarvoor is. Weet iemand het antwoord? Ik heb helaas gen boekje er bij.

Alvast bedankt!

Dennis

ddemelinne

Geplaatst door ddemelinne (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Dennis, het beste kun je met een multimeter gaan meten. Zoek eerst de +12volt op (multimeter op volt, 1 pen tegen chassis en met andere pen bedrading afzoeken). Doe dit voor zowel de constante plus als de plus die via het contact wordt geschakeld. Heb je die gevonden zoek dan de massa (min 12V) op (een pen van multimeter op de constante plus, met andere pen massadraad opzoeken (geeft dan 12V)). De draden die over blijven zijn dan van de luidsprekers. Check ff of er geen spanning op staat (multimeter 1 pen op massa andere pen meten). Als er geen spanning op staat multimeter op ohm zetten (draden waar wel spanning op staat zijn niet van de luidsprekers!. Zoek dan net zolang tot je tussen 2 draden 4-8 ohm meet. Je hebt dan een luidspreker te pakken wat je waarschijnlijk ook al gehoord hebt door wat kraken vanuit de luidspreker tijdens meten. Je mag me ook een foto van het stekerblok sturen dan kan ik die vergelijken met mijn 97 clio. Daarvan weet ik dat bruin en rood luidsprekeraansluitingen zijn wat op zich vreemde kleuren zijn, maar ja, franse logica.

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

Richard,
Dank je wel dat je op 1 januari de moeite neemt om mijn vraag te beantwoorden. Ik ga morgen met een multimeter de bedrading langs. Moet denk ik wel lukken.
Mocht ik er niet uitkomen dan stuur ik je effe een foto!
Tsja, die kleuren...

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

Richard,
Dank je wel dat je op 1 januari de moeite neemt om mijn vraag te beantwoorden. Ik ga morgen met een multimeter de bedrading langs. Moet denk ik wel lukken.
Mocht ik er niet uitkomen dan stuur ik je effe een foto!
Tsja, die kleuren...

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

En Dennis, is het gelukt? Ik heb vandaag mijn autoradio verwisseld. Renault hanteert in mij 19997 Clio 2 stekerblokken. Dit zijn standaard ISO blokken. Op http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html vind je de aansluitingen van deze connectors, heel handig. De luidspreker aansluitingen hebben allemaal wat softe kleuren als lila etc. De eerder door mij genoemde bruin en rood aansluitingen blijken geen Renault kleuren te zijn maar van een tussenverbindingsaansluitstuk.
Groet Richard

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

Hoi Richard,

Ik ben er nog niet uit. Ik heb een nieuwe multimeter aangeschaft maar krijg geen uitslag op de meter. Ik heb de multimeter getest op de de accu en hij doet het wel. Het gekke is ook dat ik links een aantal draden heb, maar rechts ook een rood stekkerblok waar wel +12V etc. op staat. Ik hade radio laatst redelijk aangesloten. Het rode ledje knipperde wel maar de rest deed het niet. Ik kan mij niet voorstellen dat de radio het niet doet. Ik heb hem immers werkend uit mijn Audi gehaald.

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Dag Dennis, zoek eerst met 1 pen van de meter een echte massa op (let goed op dat dit massa is, niet ale metaal in dashboard is met massa verbonden. Kun je checken met de ohm functie). Dan met andere pen stekerblok aftasten. Zet je contact wel aan. Je moet dan op pen A4 en A7 spanning meten. Zo niet dan zekeringen onder dashboard checken. Kijk ook op b.g. website voor stekerblokverklaring. Je kan aan de vorm van het uitstekende deel van het stekerblok zien welke het is.
A-BLOK
A1 = telefoon mute/toerental pulse
A2 = afstandsbediening/massa
A3 = afstandsbediening
A4 = oranje (geel), permanente 12V in
A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, geschakelde 12 V in
A8 = zwart (bruin), massa

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

Hoi Richard,

Ik ben op de goede weg! Ik heb het rode blok gebruikt. Heb via een draad op de - pool (dmv een harde massa) van de accu +12V opgezocht. Vervolgens ook de massa draad in de auto. Beiden heb ik aangesloten en ook de speakers zijn aangesloten. Het blijkt dat de +12V een rode draad vanuit de auto is. In de contrastekker komt hij uit in een groene memory kabel. De rode +12V uit de radio zit nu op de memory vanuit de auto. De radio werkte toen nog niet. Ik bedacht me net dat ik de memory vanuit de radio gewoon erbij moet zetten. Dan moet ie het denk ik wel doen! Wat denk jij? Goed bezig?

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Dat gaat goed zo lijkt me. Je hebt normaliter 2 +12V draden nodig. Eentje als constante plus (memory) en eentje die geschakeld wordt via contactslot. Biedt op de betreffende radiodraden de (in)geschakelde plus aan tot je geluid hebt. De andere plusdraad is dan de memory. Je bent goed bezig als je geluid krijgt. Komt er rook uit dan vervalt dit.

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

haha, het gaat(ging) echt goed. De radio deed het! Alleen de speakers moesten nog aangesloten worden. Ik dahct: dat doe ik morgen wel weer. Bij het terugschuiven van de radio in het frame raakte een niet goed afgeknipte kabel het frame en alles viel weer uit. Ik heb alle zelkeringen in de auto en op de radio nagelopen. Volgens mij zijn ze allemaal nog goed. Toch nog maar een keer nakiken vandaag. Ik heb nog noit zulke problemen gehad met een simpele radio aansluiten....

mpo (0), 18 jaar geleden

zekering van je radio zelf :)

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

Net geprobeerd. Ik heb zelfs alle zekeringen in de auto vervangen :)). Echter ik krijg niks meer. Het ligt trouwens aan de auto want daar meet ik geen spanning meer..?

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Doet je binnenverlichting het nog wel? In mijn clio wordt dit gecombineerd met de fuse voor de radio. Ik neem aan dat je de zekeringen onder het dashboard gecontroleerd hebt. Meet ze door, kijken geeft niet altijd een correct beeld bij kleine fuses. Het moet haast wel een fuse zijn of je moet een flinke stank en wat rook gezien hebben toen je de zaak terugzette en kortsluiting maakte. Heb je ook de zekeringen onder de motorkap gecheckt? Deze zitten bij het ruitensproeierreservoir onder een afdekrooster voor de luchtinlaat kachel.

ddemelinne (0), 18 jaar geleden

Okay, alles doet het weer. Ik was niet op de hoogte van de zekeringenkast onder het dashboard aan passagierszijde (wie installeert dat daar nou?). Daar eerst maar eens de zekering van de radio bekeken. Die was nog intact. Toen maar die van de binnenverlichting bekeken. En die was inderdaad doormidden. De radio doet het dus weer. Hij blijft de zendersonthouden. Straks nog even de speakers en dan snel hopen op een leaseauto, haha!

Bedankt voor al je hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.