auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Trafic: Raildruksensor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D F9Q

Hallo allemaal, heb hier een probleen met een Trafic. In Januari de raildruksensor vervangen, vorige week was de sensor weer defect. De auto was 's morgens neergezet en wilde 's middags niet meer aanslaan. Storing uitgelezen, sensor vervangen en ja hoor tik en lopen. Klant de auto meegegeven, nog een paar keer gestart. Volgende morgen wil de klant starten en weer niet aanslaan. Storing uitgelezen en weer de raildruksensor. Deze kost ongeveer € 150 euro dus nu ben ik op zoek naar de oorzaak voordat ik hem nog een keer ga vervangen. Uitgelezen met Multi-diag tester geeft maar één fout aan, circuit brandstofsensor geen signaal foutcode 1809. Heb inmiddels de kabelboom opengemaakt en de draden naar de raildruksensor gevolgd tot de ECU. Daar zit verder geen probleem. Spanning gemeten op de sensor met aangesloten stekker. De voeding is 5 Volt en de signaalspanning is bijna 0 dit klopt niet en zal wel komen dat de sensor defect is. Had nog een vermoeden dat de voedingsspanning 12 V zou zijn waardoor de sensor wordt gesloopt maar helaas. Ben nu bijna zo ver dat ik de computer op ga sturen naar AC tronics maar misschien heeft één van jullie nog een idee.

Geplaatst door

weerheim (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

laat hem eens uitlezen met de clip voor een renault code.
als de druk te laag is krijg je ook geen signaal en slaat ie dus ook niet aan

abc 0
badge

13 jaar

hoi,
net wat abc zegt, je sensor kan wel de juiste waarde aangeven omdat het probleem in de drukopbouw zit.
je geeft aan dat je voedingspanning ok is, en de signaalspanning ongeveer 0,
heeft deze auto nog een opvoerpomp?
mvg michiel

Michielrc7825 0
badge

13 jaar

Dat kan wel waar zijn maar waarom sloeg hij dan met de nieuwe sensor, 2 dagen geleden, direct aan. Ik heb me laten vertellen dat de signaalspanning zonder druk met contact aan ook 0.5 volt moet zijn.

weerheim 0
badge

13 jaar

doe maar eens een retour test van de verstuivers.

abc 0
badge

13 jaar

Heb ik ook al gedaan. Ik heb hier een zelfde auto staan en heb daar de signaalspanning gemeten met contact aan en zonder druk op de rail. Dan is de spanning 0.5 volt. Bij de defecte bus is hij 0.03 Volt dus voor mij is wel duidelijk dat die sensor stuk is maar ik zou alleen graag willen weten waarom hij binnen 1 dag kapot gaat.

weerheim 0
badge

13 jaar

Nou weerheim, ik zou nooit te zeker van zo'n sensor zijn. die drukstoringen zijn nogal onvoorspelbaar. zo komt het zeer vaak voor dat een van de verstuivers wel eens druk verliest. retourtest is dan een groffe indicator, maar testen in de testbank is iets zekerder. Ook de brandstofpomp komt vaak voor, hier breken de asjes en zoals verder op dit forum te lezen is is dit makkelijk te zien door het aluminium huisje van de pomp te draaien en even naar de staat van de centrale as te kijken.
het verschil in signaal spanning zit hem waarschijnlijk dat bij een goede pomp zodra je de auto op contact zet de 1.8 bar nog gehaald wordt en bij een kapotte pomp 0 bar.

timhoeks2 0
badge

13 jaar

Heb al naar het asje gekeken maar nogmaals, Ik ben zeker van de sensor omdat ik dezelfde foutcode heb als de eerste keer. En het meten van de signaalspanning bij een vergelijkbare auto is gebeurd met losgenomen inspuitleiding DUS ZONDER DRUK. Dan is de spanning nog 0.5 Volt en bij de defecte sensor is hij 0.03 Volt. Maar de grote vraag is nog steeds wat maakt de sensor stuk.

weerheim 0
badge

13 jaar

Tja, om zo'n drukvoeler te slopen moet er of een hele hoge druk op staan, dat kan het haast niet zijn omdat ie niet aanslaat (250bar) of er moet al best wat stroom doorheen. Je moet eens kijken welke sensoren er allemaal gevoed worden vanaf zelfde pen als de hogedruksensor. misschien dat een andere sensor zorgt voor een piekspanning waardoor de druksensor het begeeft. of je had gewoon een slechte.

timhoeks2 0
badge

13 jaar

wacht ACtronics maar eens af. Die 0.5 v op de signaaldraad wordt gestuurd vanuit de computer. Als die er al niet is..... Voeding en massa's ECU gecontroleerd?
Heb je de sensoren van de defecte bus al eens omgewisseld met de donor-bus??

maarten4874 0
badge

13 jaar

Allen, vandaag bericht gekregen van AC tronics, ECU is goed. Heeft een duurtest ondervonden en geen problemen geconstateerd. Geen piekspanningen, niets. ECU wordt vandaag weer opgestuurd.
Iemand nog een suggestie?

weerheim 0
badge

13 jaar

Hoewel ik diep van binnen toch echt aan een drukfout denk (gebaseert op ervaring) zou ik als je er van overtuigd bent dat het electrisch is de bedrading van de druksensor buitenom alle bekabeling terug aan de ecu knopen (solderen bedoel ik dan he!!) Kijken of dat er aan helpt. Het gebeurd wel eens dat je een foutief signaal krijgt omdat een andere draad daar op stoort, interferentie of hoe dat ook heet?? Maar dat een sensor echt stukgaat moet je al minimaal een vette sluiting hebben en dat is er uit te meten. ook kun je weerstand meten van een paar sensoren (als je die tot je beschikking hebt) en zo eens een en ander vergelijken.
je kunt ook nog je voedingsspanning meten tijdens starten of ie mooi constant blijft (voeding sensor)
en aan de hand van het schema kijken of je de massa ook direct aan een massa mag knopen (dus niet over de ecu).
Maar om even mijn "proffesionaliteit" toe te lichten, wij doen dagelijks de wat oudere traffic's en vivaro's. daar hebben we nogal eens slechte verstuivers en dit jaar heb ik al 3 hogedruk pompen gestoken. Dus in het opbouwen van druk gaat het regelmatig fout.

timhoeks2 0
badge

13 jaar

als die 0,5 aanwezig moet zijn vanuit de ecu, en die heb je niet dan moet er iets zijn vanuit de ecu.
ecu is ok volgens zeggen, dus dan moet de bedrading boosdoener zijn?
zoals tim zegt bedrading kan intefereren.
heb eenmaal gehad dat bedrading de boosdoener was bij een storing, er was aan de bedrading niks aan te merken, weerstand of breuk niet aanwezig en toch vrat ie het signaal op, bedrading doorgeknipt en om de draad heen een nieuw stuk en storing over.
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

13 jaar

Losgenomen stekker heeft een voeding van 5V. Hoger voltage is massagebrek, lager voltage overgangsweerstand. Dit geeft de ecu als "storing sensor"
Stilstaande motor, stekker erop 0,5V(dit is de referentiespanning vanuit de ecu), met starten ongeveer 1V (minimale raildruk).
Anders zal de ecu de verstuivers nooit vrijgeven.
Deze waarden dus ook bij de ecu stekker, anders heb je in de bedrading een probleem.
Dat een raildruksensor echt defect raakt is echt zeldzaam. Er zit toch geen slijpsel in je systeem? Volgens mij zit er een stalen membraam in, de drukken zijn gigantisch.
Als je een beetje remmenreiniger inspuit dan wél in één keer aanslaan?
Het lijkt er toch op dat Tim gelijk gaat krijgen.
succes

marcel7031 0
badge

13 jaar

Inmiddels een nieuwe sensor gemonteerd en de bedrading naar de sensor toe buiten de kabelboom omgelegd. Auto rijdt inmiddels ruim een week rond zonder problemen. Geeft nu wel een storing dat er water in de diesel zou zitten. We hebben het brandstoffilter leeggegooid in een glazen pot maar er is echt geen water te zien. Waarschijnlijk is de sensor in het brandstoffilterhuis defect. Gelijk ook gloeiers vervangen. Nu voorlopig maar afwachten. Allemaal hartelijk dank voor de reacties!

weerheim 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.