Renault Clio: rammel/ geklapper clio

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Dag Allen,

ik heb een clio initiale uit 2003 die een rammel heeft aan het onderstel. Ik hoor hem duidelijk als hij in de 1e of 2e versnelling staat en over een dwarsrichel heen ga. Als ik de koppeling indruk lijkt het nog beter hoorbaar. ik ben hiermee naar de garage geweest en die hebben de stabilisatorstangrubbers en stuurkogels vervangen(los van de rammel ook de remschijven en blokken)maar dit heeft allemaal niets geholpen. ze hebben alles nagekeken (vering op breuk en lagers) maar kunnen niets vinden.
Het geluid lijkt bij de bestuurderskant voor weg te komen.

Is er iemand die dit probleem herkend?

Hummer01

Geplaatst door Hummer01 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

45 Reacties

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Is het geluid weg als je remt? De remklauwen willen ook wel eens rammelen op de bussen.

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

weet ik eigelijk niet. ik ga even kijken

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

hij blijft rammelen ook als ik rem

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

Laat ik het eens anders formuleren:als ik in zijn 1e of 2e versnelling rij zonder gas te geven over een klinkerweg dan hoor je geklapper onder de auto
stuurkogels, stabilisatorstang rubbers en veerschotel lagers ook vervangen maar het probleem is er nog steeds

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

ik wordt nu langzamerhand knettergek van het gerammel. als dit frans is dan is dit meteen mijn laatste franse auto (wat een rommel zeg)
ik heb van 1999 tot 2008 duits gereden ongeveer 50.000km per jaar en op 1 keer na nooit gerammel gehoord
die ene keer was was het een vectra uit 2002 met het zelfde soort geklapper maar dit had te maken met mijn stabilisator hulp stangetjes. reparatie van 50 euro en het probleem was opgelost
ik heb nu 500 euro aan de clio verspijkerd en hoor nog steeds hetzelfde gerammel
weet iemand waar het probleem ligt?
zonee heeft er iemand belang bij een clio initiale uit 2003 want ik ben het nu langzamerhand spuug en spuug zat

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Ga eens langs bij een andere garage. Het moet toch op te lossen zijn, zeker als het echt zo'n geklapper is.
Laat alle bouten controleren, remklauwen controleren, ophangdelen controleren, uitlaat controleren.
Als het geluid echt zo erg is, dan Moet het hoorbaar zijn ook op een brug met inveren en dergelijke...
Je gaat naar een garage met een klacht, je komt terug en je moet betalen, maar de klacht is er nog steeds
= dus verkeerde diagnose, dus niet betalen zou ik zeggen.

fastbreakrijder (0) PRO, 15 jaar geleden

misschien ruimte op het steunlager van de aandrijfas?

Erik2804 (0), 15 jaar geleden

Zijn de fuseekogels (fusee naar draagarm) goed bekeken.

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

daar was ik weer. Ik was er even helemaal flauw van.

De eerste reparaties zijn uitgevoerd bij profile tyrecenter . daar hebben 3 verschillende monteurs zich met het probleem beziggehouden maar kwamen er niet uit. het laatste wat ze vervangen hebben zijn de veerschotellagers maar ook dit was niet de oplossing Ik was inmiddels 500 euro verder (wel degelijk stiller geworden en nieuwe schijfremmen en blokken rijker) maar het echte probleem was er nog steeds . Daarna heeft een kennis(monteur) van mij de auto ook op de brug gehad en deze kon ook niets vinden.
Hij dacht dat het wel bij de auto zou horen. Echter heb ik het gevoel dat er toch iets mis is en zal hem daarom deze week nog maar eens weer bellen.
Het geluid komt volgens mij bij de bestuurderskant voor weg en is hoorbaar en volgens mij ook voelbaar in het stuur wanneer ik in de 1e of 2e versnelling(zonder gasgeven) over een dwarsrichel of klinkerweg heen rij. Mischien ook in andere versnellingen maar minder hoorbaar. Tijdens het gewoon rijden (met het voet op de gas)in welke versnelling dan ook is er helemaal niets te horen tot ik de koppeling indruk en dan begint het te rammelen.

als ik jullie goed begrijp moet hij even kijken naar :
- ruimte op het steunlager van de aandrijfas
- de fuseekogels (fusee naar draagarm)

AS1 (105), 15 jaar geleden

controleer ook versnellingsbakstangen en motor- en baksteunen

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Het zou ook nog uit de koppeling zelf kunnen komen.

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

ik heb een afspraak gemaak voor volgende week.
als er nog suggesties zijn dan hoor ik het graag.
aan het onderstel ligt het volgens mij niet omdat hij gewoonlijk helemaal stil is en pas begint te rammelen als ik de koppeling indruk

geert3496 (0) PRO, 15 jaar geleden

Speling op kogel van koppelbaar aan stuurhuis?

MarcelR81 (0) PRO, 15 jaar geleden

-Klapperend geluid in de voortrein in een bocht of tijdens een parkeermanoeuvre.
-Dof geluid in de voortrein bij het van een trottoir afrijden.

Dit zou kunnen komen doordat de bovenste schokdemperschotels(voor) met de schacht van de schokdempertoren contact maken.
Er kunnen contactsporen zichtbaar zijn bij het uitbouwen van de bovenste schokdemperschotel.
Als dit zo is geeft Renault de oplossing een ring(onderdeel nr.7703053524)tussen het taatslager en de bovenste schotel van de schokdemper te plaatsen

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

allereerst bedankt voor jullie reacties

ben vandaag weer naar de garage geweest waar nog 2 monteurs naar de auto hebben gekeken
maar deze hebben wederom niets kunnen vinden.
alles is nagekeken en er is nergens speling op gevonden
ik wacht daarom nog maar even tot het erger wordt en leer er maar even mee leven
als er sugesties zijn hoor ik het graag ik doe later wel even weer een poging anders kan ik blijven vervangen zonder zeker te weten wat er nu aan de hand is

Nd (0), 15 jaar geleden

misschien een idee???? als je naar de garage gaat laat je auto op de brug zetten met banden en al dus niet zo'n brug waar de banden vrij hangen, kijk dan eens naar je stabilisatorstang of deze niet ergens tegen het frame aan zit, IK HEB HET NAMELIJK OOK, zit gewoon pal tegen de frame aan en bij het (HARD) optrekken hoor je gigantische klapper onder de auto, renault dealer wist ook niet wat ie ermee moest, hun antwoord OCH moet je maar niet hard optrekken!!!!! maar antwoord hierop moet dus in de ACTIC van de Renault dealers staan met oplossing heb ik gehoord, dit is dus een of ander vraagbaak van de renault dealers, bij diverse dealers langs geweest maar ze nemen geen tijd hiervoor, luie mensen, dus even voor de duidelijkheid, mijn stab. stang zit een bocht in, deze bocht zit gewoon tegen de frame aan en hoor je dus klapperen, ik zelf heb een clio RS, en op de renault forum hebben meerdere clio's hier last van.


Ik hoop dat dit misschien je oorzaak is, anders succes.

Groetjes,

ND

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

dat is een goeie
ik zal deze tip ook even mee nemen

studiostevus (0), 15 jaar geleden

Hier een Clio 2003 op G3. Heb ook een rammel in de vooras, en komt vooral tot uitdrukking (inderdaad) bij dwarsrichels op lage snelheid (raadt eens wat er voor mijn deur ligt... aargh). Bij hogere snelheid is het minder. Het voelt ook een beetje of er wat minder controle op de wielen is, of dat het een beetje los is tijdens de rammel.

Ik heb alleen een automaat, dus kan niet zeggen of het er is als ik ontkoppel of niet.

Ik heb er tijdens een bandenvervanging wel eens naar laten kijken, maar ook bij mij konden ze niks vinden. Weet je al meer hierover? Ben erg benieuwd.

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

nee helaas ben ik nog geen steek verder

was gisteren bij de renault garage om een lampje te halen en dacht ik vraag het even aan de monteurs
Maar de monteurs wisten het ook niet. deze waren trouwens weer lekker behulpzaam en buitengewoon goed gehumeurd (niet dus).
dat was voor mij de druppel en meteen ook de laatste keer dat ik bij renault ben geweest. Alleen een baliemedewerker en de magazijnbeheerder zijn vriendelijk en de rest heeft er totaal geen zin en zijn chagrijnig. Ik rij voortaan liever naar XXXXXX en daar heb je ook een renault garage met vriendelijke mensen.
(sorry moest ik even kwijt)

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

het is trouwens geen stab. stang die tegen het frame zit
ik heb meer het idee dat het met de aandrijving of versnellingsbak te maken heeft.
dit gerammel is trouwens erg frustrerend en ik hoop ook dat het gene wat dit veroorzaak snel stuk gaat
dan weet ik tenminste wat het is

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

en je schokbrekers zelf die kunnen ook lekker klapperen

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

en als je die stabilisatorstang er nu eens helemaal onderuit haalt,wat dan??

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

hij lijkt wel minder te rammelen de laatste tijd?
ik heb een nieuwe set sportvelgen maar dat heeft er vast niks mee te maken

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

heb de originele velgen weer onder de auto geplaatst ivm de winter
en wat denk je? het gerammel is weer duidelijk hoorbaar
het is zo frustrerend ik kan het niet in woorden uitdrukken

maargoed hij gaat binnenkort weer voor een beurt en ik hoop dan iets te kunnen vinden

ik zou denken aan iets van de aandrijving omdat je het hoort als ik stationaar in de 1 of 2 rij(met de voet op het gas niet)
maar als ik de koppeling indruk doet hij het nog steeds

dan denk ik aan het verhaal van MarcelR81
Kan dit het zijn??? de veerschotellagers zijn vervangen (dus de monteur had dan toch iets moeten zien?)

AC_FR (0), 15 jaar geleden

Zitten er verschillende maat banden op de oude en nieuwe velgen en zit er verschil tussen je velgen (et-waarden)?
Dan zou het iets met de ophanging te maken moeten hebben. Wellicht camber van je wielen. Als het hart van je velgen anders ligt (et-waarden) dan worden de krachten anders die op je fusees en schokbrekers werken.

En als je over een hobbelige weg rijdt, is de rammel snelheidsafhankelijk?
Zo niet, dan is heeft de rammel te maken met eigen frequentie en wordt het niet veroorzaakt door direct mechanische overbrenging.

Aangezien je het over (zeer) lage snelheden hebt, kan niet iemand in de open motorkap zitten die luistert waar het geluid vandaan komt als je stapvoets in z'n 1 rijdt?

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

de maat die ik er weer onder heb liggen is 185/55r15 et 43 (veel gerammel)
en die ik had is 205/40/r17 et 37 (minder gerammel)

En als je over een hobbelige weg rijdt, is de rammel snelheidsafhankelijk? alleen in de 1 en 2 (erg duidelijk)hoorbaar bij stationair en wanneer ik de koppeling indruk

het lijkt idd iets van de ophanging als ik het goed hoor

ik het trouwens op tv een keer een garage gezien waar ze de voorbanden van de auto oplaten trillen, mischien dat er een garage in hoogeveen is die dat ook heeft

AC_FR (0), 15 jaar geleden

Bij je zomervelg ligt de bevestiging 4 mm verder uit het midden dan bij je wintervelg. Er zit dus idd verschil in en ik zou dus op je ophanging gokken. Overgens is het meestal heel wat anders dan wat er uit dit beredeneer werk komt :-)...

Nog niemand gevonden die een stukje onder je motorkap mee wil? :-)...

Dat trillen is een testbank voor schokbrekers.

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

hahahaha heb de monteur gevraagd of hij op het blok wou zitten, maar dat vond hij te warm

maar goed. Ik gok op het verhaal van MarcelR81 aangezien 5 verschillende monteurs niets aan het onderstel hebben kunnen vinden.

zo'n testbank lijkt me op zich geen gek idee

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien is dit de oplossing wel:185/55r15 veel gerammel
205/40/r17 minder gerammel
265/40/r17 nog minder gerammel
345/40/r17 rammelt niet meer

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

woensdag weer naar de garage
ik laat jullie wel even weten hoe dat is afgelopen

MarcelR81 (0) PRO, 15 jaar geleden

Weet niet of je woensdag met mijn oplossing naar de garage gaat(om hier naar te laten kijken). maar als het een Renault garage is, kun je ze er zelf de oplossing bij laten pakken. het is namelijk een Actis oplossing die ze zelf op kunnen zoeken(Actis oplossing nr. 6761)

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

het is nu echt feest

hij rammelt behoorlijk
we gaan de aandrijfas vervangen want daar zit een klein beetje speling op. er kan niets met het onderstel aan de hand zijn omdat je het anders altijd moet kunnen horen
ik hoop hiermee van het gerammel af te zijn

ook heb ik 2 gloeispiralen stuk en worden alle 4 vervangen. ik hoop hiermee van het gerook en gehobbel bij de koude start af te zijn

ik hoor nu ook een schokbreker kraken

en mijn stuur piept /kraakt bij het sturen(dit doet hij niet altijd begint hij spontaan mee , en de volgende ochtend is het weer weg )



dus bij een koude start rook en hobbelt hij, en al rammelend en krakend rij ik de straat uit

AS1 (105), 15 jaar geleden

Renault: Roest/Rammels En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd

erico (0), 15 jaar geleden

Hallo,ik heb dit probleem zelf ook met kloppend geluid op oneffen wegen,heb eens bij mijn garage geimformeerd en die zeiden dat het een probleem was met speling op de remklauwen,dus wisten er al iets over te zeggen wat het probleem was,heb hen gevraagd of dit te verhelpen was,ze zeiden dat er zolang ze in frankrijk niet van dit probleem horen (daar er ginds veel meer op vlakke wegen word gereden,invergelijk met belgie en nederlandse wegen en zodoende er in frankrijk zo goed als wenig klachten zijn over dit probleem worden de consessie houders van renault belgie,nederland hieromtrend geen fout diagnose meegedeeld door renault frankrijk,alleen als er een groot aantal klachten over dit probleem zou meedegedeeld worden door particulieren zou men een onderzoek starten om dit te verhelpen,zo werd mij medegedeeld door mijn consessie houder.

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Erico

Ga naar de keuringsdienst die jaarlijks jullie auto keurt ,die hebben een goede brug met schokbrekertestbank
Daar komt gegaradeerd alle gebreken naar voren.
Laat ook je motorsteunen en uitlaatsteunen kontroleren.
Heb zelf ook een Clio-2 met 240dk op de klok en nergens last van,ook niet op de rotte binnenwegen in Belgie en Frankrijk,dus begrijp niet waar/of hoe jouw garage erbij komt,dat het speling op de remklauwen is

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

Weet iemand wat de symptomen van een kapotte aandrijfas zijn?

Heb trouwens nog geen nieuws. Wel heb ik 2 cliorijders geproken die het probleem herkennen

DijkvanB (0), 15 jaar geleden

Rammelen terwijl je een bocht neemt, defecte homokineet.
Is eigenlijk het enige wt aan een aandrijfas kapot kan gaan, los van het tussenlager dan...

Binnenste stuurkogels willen ook nog weleens speling hebben, zou dus een mogelijkheid zijn

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

tis niet echt in een bocht
de stuurkogels zijn vervangen(weet niet of het te binnenste zijn)

hoe weet ik of de tussenlager stuk is?kun je dit voelen aan het wiel?

DijkvanB (0), 15 jaar geleden

Zullen we niet de binnenste zijn, deze slijten ook niet zo hard als de buitenste.
Je kan het hooguit vragen bij de garage waar het gedaan is.
Het steunlager hangt op aan de bak en de aandrijfas van het meen ik rechterwiel hangt erin, even een kwestie van op en neer bewegen en voelen of er speling op zit.
Is de auto wel uitgelijnd na het vervangen van de kogels?

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

denk ook dat het de buitenste stuurkogels waren, de auto is toen ook uitgelijnd na het vervangen
ik heb eens aan de wielen gevoeld of er speling op zit en die zit er
als ik de voorwielen horizontaal vastpak en heen en weer beweeg voel ik speling

DijkvanB (0), 15 jaar geleden

Ik zou zeggen laat het eens nakijken.
Speling op de binnenste kogels kan je het beste voelen door snel het vrijhangende wiel in beide stuurrichtingen heen en weer te bewegen, een soort jutteren, als je dan een metaalachtig geluid hoort kan het zo zijn dat er speling op zit.....

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hummer01]ik heb eens aan de wielen gevoeld of er speling op zit en die zit er
als ik de voorwielen horizontaal vastpak en heen en weer beweeg voel ik speling[/quote]
hiermee doelde ik meer op de tussenlager

DijkvanB (0), 15 jaar geleden

Kan je niet aan je wiel voelen

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Schiet me te binnen dat ik ook 'n keer een Clio heb gehad, waarvan het kunstofkapje onder van Bumper naar modderkuip 'los' zat. Dat gaf ook een rammelend/klapperend geluid. Was ook zeer goed hoorbaar in de auto.
Je zou dus ook even tegen alle 'kunststof delen' kunnen tikken/voelen. Bumper, modderkuip, spat lappen enz. enz.

Subframe punten ?

Hummer01 (0), 15 jaar geleden

Goed nieuws!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De aandrijfas(links) is vervangen en het probleem is opgelost

Het heeft ff geduurd maar ik ben er vanaf.

Er is bij het vervangen ook nieuwe versnellingsbak olie ingekomen
En het schakelen gaat dus ook weer soepeler.

Er bleken ook 4 gloeiers stuk te zijn (verklaart een hoop)
2 vervangen en over 4 weken de andere 2(samen met een kleine beurt)

Iedereen erg bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.