Renault Grand Espace: Relais probleem / Start probleem espace 3.0v6 24v

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6 24v

Grand espace 3.0 v6 24v bouwjaar 2000
In de relaisbox in de motorruimte zitten kleine relais. Af en toe moet ik een relais vervangen omdat deze doorbranden. De motor wil dan niet aanslaan of de startmotor draait niet (afhankelijk van het defecte relais). Ik heb een relaitje open gemaakt en de contacten zijn gewoon zwart gebrand zodat er simpelweg geen verbinding is. Elke 4 tot 6 maanden moet er wel weer eentje vervangen worden (veelal eentje die met het starten te doen heeft).
Herkent iemand dit en is er een verklaring voor?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Met vriendelijke groet,

Frits

FIREBIRD

Geplaatst door FIREBIRD (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Denk eerder dat het probleem in de bedrading zit of in het stekkerblok waarin het relais zit geprikt. Als je dan het relais beweegt kan het zijn dat een kontakt (tijdelijk) hersteld wordt.

FIREBIRD (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.

De uitwendige contacten van het relais zijn prima en zitten in een roze-achtige pasta. maar de inwendige contacten ('k heb er een opengemaakt) zijn zwart. De bedrading en het Blok waar de relais inzitten lijkt prima in orde.

Kan het een oplossing zijn om een relais met een hoger amperage te plaatsen?

De microrelais die er in zitten lijken me ook erg fragiel.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik zou eens verder zoeken, wat sturen die relais aan en is dit nog wel in orde. Op zich is het normaal dat op de contacten van een relais zwart worden. Vaak zijn deze van zilver en dit oxideert waardoor het zwart wordt. Ook het vonken zorgt ervoor dat deze zwart kunnen worden. Anders de relais houders eens aan een goed inspectie onderleggen wellicht zit hier een rot contact in. Door een stekker of relais dat er scheef ingestoken wordt kunnen de contacten verder "open" komen te staan met dit soort storingen als gevolg. Gouden regel is natuurlijk... Meten is weten !

FIREBIRD (0), 18 jaar geleden

Aankomend weekend ga ik gewapend met een multimeter het relais probleem te lijf. Bedankt voor de tips!

Frits.

Nella (0), 17 jaar geleden

Van mijn man hoor!

Een zogenaamde RC combinatie kan rechtstreeks over de contacten een oplossing bieden.

Uitleg: Bij hoge stromen door een relais treden vaak vonkbruggen op, (net als met lassen) .De RC combinatie bestaat dan uit een weerstand in serie met een condensator over het contact wat verbrandt. Die zorgt voor een vonkblussen.
Ik heb nu de tabellen niet bij de hand die de ideale combinatie tussen weerstand en condensator oplossing geeft, maar die komt nog.

Je zou kunnen beginnen met 1 uf condensator in serie met 10 ohm over de contacten. dit kan de oplossing zijn! Mail me maar over het effect of met vragen.

Ontwerpers vergeten dit nog al eens.... auto's zitten vol met relais en nergens wordt dit toegepast terwijl het wel hoort.

Groet van Nella, namens Kees

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk contacten vervuilen inderdaad door het vonken. Inbranden echter eigenlijk alleen maar als er een zware inductieve last aan het relais hangt of als de stroom te hoog is. Als Frits zijn problemen niet opgelost zijn wederom eerst weer eens gaan zoeken wat er aan het relais hangt en kijken of hier niet iets mee mis is. Het toevoegen van een snubber (zo heet zo'n RC) kan het probleem met het relais oplossen, echter het is sympthoombestrijding. Ik vermoed dat er nog een andere reden is van het doorbranden.. als het dat al is want ik ben nog niet overtuigd dat het dit is. Gebruik bij de snubber in ieder geval geen elco maar een gewone MKT condensator of zoiets.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.