Ik heb een Clio automaat staan waarvan het remsysteem niet goed werkt. Ik heb e.e.a, al nagelopen en ben tot de volgende conclusie gekomen:
Remmen rondom ontlucht, geen lucht aanwezig.
Met motor uit wordt pedaal hard, maar kan deze alsnog "doortrappen".
Als de motor gestart wordt zakt het pedaal weg a.g.v. de bekrachtiger, daaraan weet ik dat het vacuum werkt.
Tijdens het rijden de remmen bedienen voel je een aangrijping, maar daarna moet je het pedaal nog ver doortrappen om echt goed te stoppen. Er zit een soort loze slag in. Vloeistof staat op peil, geen lekkages.
Wie kan mij zeggen waar het probleem zich voordoet en hoe dit te verhelpen is, want ik wil graag veilig aan het verkeer deelnemen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe zijn je blokken en schijven? Als je blokken verglaasd zijn remt hij ook waardeloos.
Blokken, schijven, schoenen en trommels zijn prima in orde. Remmen doet ie wel (als je uiteindelijk het pedaal ver genoeg doortrapt), maar ik vind die loze slag zo vreemd. Bij andere auto's voel ik die niet.
13 jaar
Iemand die nog wat nuttigs toe te voegen heeft? Dan kan ik er van het weekend nog naar kijken.
13 jaar
- met het pedaal onderin remt de auto goed volgens jou. Dan is het hele remcircuit waarschijnlijk luchtvrij en goed
- als de auto met het rempedaal onderin toch niet goed remt, kan het lucht in je leidingen zijn.
- ik verwacht dat je ergens tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger een luchtlek hebt, of een heel klein luchtlekje in je rembekrachtiger.
13 jaar
Of de hoofdremcilinder die niet meer lekker is.
13 jaar
@RPJdeWeert: Hoe kan ik daar achter komen of hoe weet ik dat deze niet meer goed is? Overigens heb ik geen lekkage kunnen ontdekken aan de vacuumslang uit het spruitstuk naar de rembekrachtiger.
Weet iemand of dit een normaal verschijnsel is voor dit type, want de garage waar ik geweest ben voor een diagnose vind er niets vreemds aan.
13 jaar
Niet op 1 van de wielen veel lagerspeling zodat de blokken tever van de schijf komen teliggen , bij het remmen moet je eerst deze speling weg trappen
Hoe vers is de remvloeistof?
13 jaar
@kaleido 1: geen speling, alles zit verder goed. Ik voel een loze slag van 3-4 cm in het rempedaal. In eerste instantie voel je, als je het pedaal bedient dat de remmen aangrijpen, maar als ik goed wil remmen moet ik het pedaal verder intrappen. Tijdens het pedaal verder intrappen neemt de remkracht niet toe, pas als ik het pedaal een 3-4 cm verder heb ingetrapt.
Nogmaals er zit geen lucht in de leidingen en de vloeistof is vers. Systeem is half jaar geleden (voor zover ik de onderhoudshistorie mag geloven) ververst samen met 2 remcilinders achter.
13 jaar
Heeft deze niet nog een aparte ontluchter op de hoofd remcilinder zitten?
13 jaar
Geen idee, kun je mij er meer over vertellen?
13 jaar
Mogelijk dat iemand anders dat kan bevestigen. Ik weet enkel dat er hoofdremcilinders zijn die apart ontlucht moeten worden. Weet niet of dit er ook zo eentje is.
13 jaar
als je de handrem laat aanslepen, heb je het wegzakken dan nog steeds? zo niet dan zijn de achterremmen niet goed afgesteld.
Anders inderdaad mischien de hoofdremcilinder of een remslang met een canvasbreuk. je kunt nog proberen om alle slangen af te knellen met speciale remslang-klemmen. als het pedaal dan nog wegzakt dan is de hoofdremcilinder defect. zo niet dan haal je 1 voor 1 de klemmen er af en kom je er achter welke slang (of rem) niet goed is.
13 jaar
Ik ga het nalopen en ik laat het weten of ik nog wat heb kunnen vinden.
Overigens, hoe zit de remleiding aan de achterste remcilinders vast? Kan ik deze gewoon los en vastdraaien zonder pakking (knelfitting)? Ik vond wel dat er veel gruis meekwam bij het ontluchten.
13 jaar
Vandaag nog maar eens onder de auto gekeken, maar zie geen vreemde dingen. Ook geen ontluchting op de hoofdremcilinder. Als ik de handrem laat aanslepen blijft het pedaal hetzelfde doen (loze slag). Misschien hoort het dan toch wel bij dit type, al geeft me het geen lekker gevoel.
De canvasleidingen tussen de leidingen onder de auto en naar de wielen zijn praktisch nieuw.
Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag hierboven?
13 jaar
Waarom wil je deze wartel dan los hebben?
Er zit aan het eeinde van de leiding een opgetrompt gedeelte wat zorgt voor de afdichting.
Zat de rommel niet in de ontluchtingsnippel.
Want gruis in je remleidingen klinkt ernstig dit zou kunnen verklaren dat de olie niet snel genoeg door het systeem verplaats.
Juist door dat gruis kan een ontluchtingskanaal dicht gaan zitten, lijkt me. Ik wil gewoon controleren of dit niet uit de leiding zelf komt.
Verder werkt alles wel naar behoren, met het bekende probleem.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar