Renault Laguna Grand tour: Remproblemen; blokken vervangen maar rem werking niet OK.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Vandaag remblokken aan voorzijde vervangen. Alles keurig volgens het boekje gedaan. Dop reservoir remvloeistof opengedraaid, wiel er af remklauw los, oude remblokken eruit, cilinder terug gedrukt, nieuwe blokken erin, alle weer op moment vastgedraaid, paar keer pompen met rem pedaal, dop weer op reservoir.
Daarna een proefrit. Auto remt wel, maar slechter dan voorheen. Moet rempedaal veel verder intrappen en dan nog trap je hem langzaam door tot bijna op de bodem.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Pedro911

Geplaatst door Pedro911 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Nieuwe blokken op ingelopen schijven remt in het begin altijd minder en is de pedaaldruk navenant ook minder. Het remoppervlak is eenvoudigweg minder.
Dat het rempedaal wegzakt naar de bodem heeft niets met de blokken te maken maar alles met de hoofdremcilinder. Deze is dan inwendig lek waardoor bij het remmen de remvloeistof niet richting wielen gaat maar terug loopt in het reservoir.

Pedro911 (0), 11 jaar geleden

Vreemd dat deze hoofdremcilinder nu ineesn lek is. Vanochtend was er nog niets aan de hand en nu er nieuwe blokken ingezet zijn ineens wel...??
Maar goed, deze hoofdremcilinder, waar zit deze en is dit makkelijk zelf te doen???

Enig idee wat zo'n cilinder kost??

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Het gebeurt wel vaker dat de rempomp het begeeft wanneer het pedaal tot onderin wordt ingetrapt bij het op druk brengen na montage van nieuwe blokken.
De pomp zit onder de motorkap tegen de rembooster gemonteerd.
Voor prijzen moet je niet op deze site zijn. Daarvoor kun je terecht bij een automaterialenzaak, garage, dealer enz. Hier houden we het bij het proberen een oplossing aan te dragen voor een probleem.

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Hij remt wel ,maar met minder agressie als voor de remblokwissel ?
Rem de blokken eerst eens in , als na een paar dagen de remkracht niet beter wordt , dan hoofdremcilinder vervangen, heb trouwens wel vaker dit soort verschijnselen meegemaakt , ook bij andere merken , en dit verdween vanzelf , nadat de remmen zich gezet/ingesleten waren.

anoniem-1573996169 (0), 11 jaar geleden

eerst inremmen,paar dagen afwachten

Heino4267 (230), 11 jaar geleden

En voorzichtig inremmen:
Als je aan het oppervlak van de remschijven voelt (het blinkende deel dus), voel je cirkelvormige oneffenheden.
Wanneer je dan nieuwe remblokken monteert, zullen die remblokken alleen contact maken met de meest uitstekende delen op de remschijf. En dat is een heel klein oppervlak, waardoor de remwerking beperkt is. Als je te fors "inremt", worden die plekken te warm, waardoor ze zullen verbranden en verglazen. Als dat gebeurt, is de remblok op die plaats harder dan de schijf, waardoor je schijf gaat slijtn i.p.v. de remblok. Ook krijg/hoor je dan "piepende remmen".
Zorg dus dat tijdens het inremmen je kort en krachtig remt, niet "aaiend" en lang.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

De hoofdrem cilinder gaat bij remblokwissel vrijwel nooit hemelen, de remklauw ansich echter wel zeker als de blokken nagenoeg afgesleten zijn. De remcilinder roest op en als deze wordt teruggedrukt raken keerringen in de klauw beschadigd. Verlies van remdruk na een wissel van de blokken duidt op een lekkage in de remklauw. Inremmen zoals hier geopperd is enkel van toepassing op ingesleten schijven en heeft niets met remdruk van doen. Mijn advies niet mee rijden en de remklauw vervangen.

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Dat is dan simpel te controleren , wielen eraf , ja alweer, en als de remklauwen lek zijn is dat dus tezien aan de nodige remolie , die achter de hoes vandaan komt , je niveau in je remoliepotje zal dan ook zakken .

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Bij de laguna zakt rempedaal altijd helemaal door als je er bij stilstand op blijft trappen.

Pedro911 (0), 11 jaar geleden

Dank voor jullie reacties tot nu toe. Ik zal proberen kort te reageren.
- Het inremmen ben ik mee begonnen, lijkt iets te verbeteren.
- Dat het rempedaal helemaal zakt naar de bodem bij stilstand (en draaiende motor?) vind ik vreemd. Dit is mij nooit eerder opgevallen. Daarnaast moet ik nu tijdens het rijden het pedaal ook verder indrukken om te kunnen remmen, maar dat kan aan het inremmen liggen.
- Lekkage in de remklauw; heb de cilinder eerst gereinigd en toen teruggedrukt om dit juiste te voorkomen. Een lekkage bij 1 van de klauwen is mij tot nu toe niet opgevallen. Heb reeds 1 maal het niveau van de remvloeistof gecontroleerd en die was toen nog OK. Er wordt hier gesproken over dat er dan remolie achter een hoes weg moet komen. Welke hoes wordt hier bedoeld?
- Een lekke hoofdrem cilinder zou een mogelijkheid kunnen zijn maar op dit punt spreken een aantal van jullie elkaar tegen. Is er een manier om te controleren of deze ook echt defect is?

Zou snel ik de tijd heb om hier verder na te kijken zal ik dit zeker doen en indien ik nieuws heb horen jullie dit uiteraard.

Harry4233 (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je het systeem ontlucht?

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Antwoord van renaultmonteur


als je geen lek hebt dan moet je je daar geen zorge om maken hoor.

dit is namelijk normaal. Zoals Lagunainitale al aangeeft is dit inderdaad omwille van die noodstopbekrachtiging.

die "verliest" namelijk lichtjes z'n druk omdat je een constante druk hebt. (dit maak je ook niet mee tijdens het rijden)

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

De hoes die om de cilinder hoort te zitten , die je schoon gemaakt hebt.
In de remklauw , zit de remcilinder , die naar buiten komt als je de rem intrapt.
Het gedeelte wat in de remklauw valt , wordt beschermt door een harmonikahoes , als je al lekkage hebt , wat ik niet geloof , dan zit er olie achter deze hoes.
Begin me wel een beetje zorgen temaken , of er genoeg kennis aanwezig was om dit zelf tedoen,
Je hebt niets uit elkaar gehad waar remolie bij vrij is gekomen ? zonee , dan hoef je niet te ontluchten.
Inremmen neemt wat tijd in beslag , je zegt zelf al dat het beter wordt , de grote ? slag wordt vanzelf minder als de remblokken ingesleten zijn , maar nogmaals niets los gehad waarbij remolie is vrij gekomen.?

Pedro911 (0), 11 jaar geleden

Ik heb niets los gehad waarbij remolie vrij is gekomen.
Wat heb ik wel gedaan?
Wiel er af, remklauw open, oude blokken eruit, alles reinigen, deksel van reservoir remvloeistof, cilinder in klauw langzaam terug drukken, nieuwe blokken erin, remklauw weer monteren, systeem weer op druk brengen door pompend op rempedaal te trappen, deksel op reservoir, wiel balanceren en monteren.

Zou het uitmaken als ik er ook nieuwe schrijven op monteer?

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Dat veranderd niets aan het weg zakken van je pedaal.
Als je het gedaan hebt zoals beschreven , komt het goed , met nieuwe schijven en nieuwe blokken was het beter gegaan .
De blokken die er nu op zitten , zijn al ingelopen op de oude schijven , dus nu nieuwe schijven plaatsen is terug keren naar de situatie van inremmen , niet vlakke blokken op nieuwe schijven.
Lekker blijven rijden en de volgende keer alles vervangen , geef het de tijd.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Pedro911]Zou het uitmaken als ik er ook nieuwe schrijven op monteer?[/quote]
Lees nou eens wat er o.a. door moderator, hier gemeld wordt;

Nieuwe blokken op ingelopen schijven remt in het begin altijd minder en is de pedaaldruk navenant ook minder. Het remoppervlak is eenvoudigweg minder.

Dus als je oude (niet vlakke) schijven vervangt (voor nieuwe natuurlijk) is het opgelost.

kaleido 1 (1805) PRO, 11 jaar geleden

Als je nu alles eens leest RALF. zie #16

Pedro911 (0), 11 jaar geleden

Zo'n 3 weken geleden toch ook maar de schijven voor vervangen. Daarna uiteraard weer een tijdje voorzichtig remmen. Lijkt goed te gaan. Afgelopen week de vuurproef, APK. Zonder problemen goedgekeurd. Ik ga er maar vanuit dat dit betekent dat het gehele remsysteem OK is.

Tot zover iedereen bedankt voor de reacties en adviezen.

Pedro911 (0), 11 jaar geleden

We zijn inmiddels een paar weken verder. De remwerking met de nieuwe blokken en schijven is v.w.b remmen tijdens het rijden weer helemaal OK.

Iedereen bedankt!

fractalic (0) PRO, 11 jaar geleden

waren je oude schijven echt te dun of had je de opstaande boord niet weggedaan waardoor je blokken zich eerst naar de vorm van de schijf moesten vormen ?
nieuwe schijven kan nooit kwaad

Pedro911 (0), 11 jaar geleden

Oude schijven zaten op de rand van het toegestane. Ik had van de oude schijven de boord weggehaald, maar nu met nieuwe schijven gaat het stukken beter.

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

En nu goed inremmen:

http://www.tuning-gids.nl/inremmen_nieuw...

Pedro911 (0), 10 jaar geleden

Hallo allemaal. Sorry voor de late reactie. Probleem is opgelost. Na een aantal dagen inremmen met de nieuwe schijven en blokken remt de auto weer als vanouds.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.