Renault Laguna: Renault laga verbruikt ineens veel olie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900dci

Hoi

Mijn laguna uit 2002 verbruikt ineens 1 liter olie per 2000km
Dit is gebeurd na een beurt bij de garage.
Normaal dezen ze er altijd 15w40 in en nu 5w30 volgens mij.
Wel zie ik bij de motor bij de dikke zwarte slang boven de egr klep dat dat nat is van de olie.
Dat was al langer zo maar nu lijkt het erger.
Verder rijdt de auto perfect.
Ik lees wel eens iets dat er iets kan zijn met de turbo, zou dit bij mij ook zo kunnen zijn?

Alvast bedankt

reebokkie

Geplaatst door reebokkie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Andere motorolie kan zomaar de oorzaak zijn van de verhoging van het brandstof verbruik.. maar waarom zl de garage ineens andere (en waarschijnlijk) duurderde olie vullen..

Het lijkt mij aannemelijk dat er een andere oorzaak is.. Een defect in de Turbo zou best kunnen, maar ik zou eerst het carterventilatie systeem maar een goed inspecteren en preventief schoonmaken.

Daarnaast moet je je realiseren dat het bijvullen van motorolie altijd veel goedkoper is dan het monteren van een andere turbo, of bv klepseals/zuigerveren.

kaleido 1 (1445) PRO, 11 jaar geleden

Andere olie ,zou goed kunnen.
15w40 lijkt me trouwens aan de dikke kant en is semi synt.
5w30 is denk ik vol synt. komt vaker voor dat er dan olie verbruik optreed.
Zou zeker de turbo in de gaten houden , blauwe rook.

reebokkie (0), 11 jaar geleden

Hoi, Het carterventilatiesysteem kan je dat zelf schoon maken en/of inspecteren.
Waar zit dat? Die zwarte slang boven de egr is erg vuil aan de binnenkant.
Verder rookt de auto niet overdreven en het is geen blauwe rook. Wel heeft ie al 290000 gereden.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Om goed te kunnen inspecteren en te reinigen, moet je de werking van het systeem kennen en de diverse onderdelen kunnen lokaliseren..

Natuurlijk kun je het dan zelf schoonmaken.

Als je carterventielatiesysteem googelt zie je bij afbeeldingen wat voorbeelden.
Carterventilatie


Carterventilatie is een systeem bij viertaktmotoren om dampen in het carter af te voeren.

Carter dampen ontstaan voornamelijk doordat er tijdens de compressie- en arbeidsslag van een viertaktmotor benzine\lucht mengsel of verbrandingsgas langs de zuigerveren lekt en onder de zuiger(s) in het carter terecht komt, vooral bij oudere motoren. Deze dampen bestaan uit onverbrande koolwaterstoffen (benzine), koolmonoxide, stikstofoxiden, lucht, olie- en waterdamp (door condensatie in een koude motor). Zonder goede carterventilatie kan zich ook black sludge vormen in de motor.

Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waarbij olielekkage zou kunnen ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen.

Om te zorgen dat er geen olie mee gezogen wordt is er een soort kamer in de afvoer geplaatst waar het gas een soort stil gaat staan waardoor de olie op die plek naar beneden valt rn trug kan lopen in het olie carter, De afzuiging wordt verzorgd door de onderdruk in het inlaatspruitstuk.. Via een dikke en een veel dunnere slang. De dikke zit voor de gasklep en de dunne er voorbij. in de slangen of de aansluitingen zitten ergens vernauwingen. deze moeten zorgen dat de afzuiging niet te heftig is.

sjaak10918 (0) PRO, 11 jaar geleden

ls je dunnere olie in motor doet kan ie meer gaan verbruiken want dan kan de olie makkelijker langs lekkages.
De vraag is : waarom zat er dikkere olie in? Was dit misschien om een olie verbruik probleem te maskeren ??

reebokkie (0), 11 jaar geleden

Hoi

Probleem van olieverbruik was dat zuigerveren slecht waren. Motor was op.
Ik heb de auto weggedaan

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De volgende eigenaar heeft waarschijnlijk nog heel veel plezier aan de motor van deze motor in deze auto, Knappe man die de conclusie kan terekken dat de zuigerveren de oorzaak zijn. Ik blijf van mening dat een olie verbruik van 1 op 20.000 km heel gebruikelijk is. Ik ken geen fabrikant die , nadat het olieverbruik echt is vastgeszteld bij dat verbruik overgaat tot het vergoeden van reparaties welke dat verbruik verminderen.

8je (0) PRO, 11 jaar geleden

Eh, Cor, je vergist je een nulletje. Het gaat om 1 liter per 2.000km, niet 20.000km.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

verkeerd getypt maar mijn mening blijft dezelfde. 1 op 2000 vind ik niet echt veel.[quote=8je]Eh, Cor, je vergist je een nulletje. Het gaat om 1 liter per 2.000km, niet 20.000km.[/quote]

Jan Boom (0), 11 jaar geleden

Wanneer wordt het dan wel een hoog verbruik?
Ik dacht dat dit tegenwoordig toch niet meer acceptabel was.
De tijden van de olieboten van 40 jaar geleden zijn toch wel lang voorbij ?

8je (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij deze auto is 1 op 1000 het max. ( staat ook in het instuctieboekje). Maar als ik een auto kon kopen waarvan het verbruik 1op 2000 was, liet ik hem wel staan. Dat zou betekenen dat je tussen de beurten 15 liter moet bijvullen.....
Officieel valt het dus nog binnen de norm, maar er zal toch iets niet naar behoren werken. Dat kan gaan van de eenvoudig te reinigen carterventilatie tot een versleten motor of het gebruik van een andere viscositeit olie.
Ik vind het wel vreemd dat de zuigerveren na een olie verversing opeens versleten zijn?

Ben overigens wel benieuwd wat Cor een hoog verbruik vindt?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik ben van de oude stempel. Wij waren altijd blij als er olieverbruik was.. Dan kwamen er meestal niet veel on eigelijke zaken in het carter. zoals water of resten van brandstof of roet.
Slecht afdichtende zuigerveren was daar het gevolg van. Tegenwoordig is de kans daarop behoorlijk verkleind.

sinds de robot zijn intrede heeft gedaan, zijn de toleranties in de maatvoering tijdens de productie van motoren behoorlijk verminderd. Zuigers passen gewoon.

Hydrolische klepstoters en technieken met meerdere kleppen per cilinder zorgen voor een optimale ademhaling.

Electronische regeling van de kwaliteit van de ontsteking en het ontstekingstijdstip dragen hun steentje bij, evenals de electronisch bediende en gecontroleerde brandstof inspuitsystemen,

En niet als laatste is de kwaliteit van de smeerolie ook enorm verbeterd.

Maar, het is nog steeds de bedoeling dat de bovenste zuigerveer ook gesmeerd wordt. En daardoor komt het dat ik verbruik ook normaal vind. Je kunt mij nioet rekenen, maar ik vul al 20 jaar olie bij in 1 en dezelfde auto. Wegdoen ervan hangt niet van het olieverbruik af.

Ik heb het al eerder gemeld, maar olie peilen is een kunst op zich, te weing olie is niet goed, maar een halve liter teveel is slechter voor de motor dan een halve liter te weinig, Gelukkig is het te veel vrij snel verdwenen.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Nou Cor,1 op 2000km is een olieboot hoor.
Daar versmeert uiteindelijk alles van.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Uit de oude doos. Dus uit mijn hoofd.

Ongeveer 1955 Ford Anglia, moest om de 500 km ververst worden. en doorgesmeerd. Er waren auto's bij die zagen we elke week terug. Er moest ongedoopte olie in. Als er doopolie (bv Shell X100) werd (bij)gevuld was de motor voorgoed bedorven. De olie werd gefilterd in de zeef onder de oliepomp.

Er waren wel motoren met filters. De duurdere merken en de vrachtauto's waren er in voorzien. De verversingstermijn van bv opel, vauxhall was 1500 km..VW had al een zeef welke je om de verversingsbeurt moest reinigen,.

Simca, was in 1962 een van de eerste europesche merken met een verversingstermijn van 20.000 km of 3 maanden. Maar deze had als een der weinige 4 cilinders met een 5 maal gelagerde krukas en was voorzien van een centrifugaal oliefilter. En die moest elke beurt schoongemaakt worden.(nodig)
Multigrade olie bestond al wel, maar de 10W/30 of 20W/40 waren onvoldoende om zomer en winter te blijven zitten. Elk jaar was het in de herfst weer gokken wanneer we van viscositeit zouden wisselen. We keken de klant aan. Startproblemen met 20W/40 en olieverbruik met 10W/30. En stensils aan het stuur hangen. Het smeerkaartje was zo gewoon dat men dat niet meer zag.

In die tijd hadden de meeste Renaultmotoren al een plaats op de zijkant van het motorblok, waar een oliefilter op geschroefd kon worden. Een filter kon er echter niet af en er zat een deksel op.

Tot in de jaren 80 was het nog normaal dat nieuwe auto,s een eerste zg. gratis beurt kregen. Alleen de materialen en vloeistoffen moest de klant betalen. Dus nieuwe olie(netjes tot maximum gevuld). Oliefilter, Grotere capaciteit dan het eerste montage exemplaar en soms daarom ook groter van afmeting. Ook de versnellingsbak en het differentieel werden ververst. De magnetische plug gereinigd. Scheelde soms meer dan een ons. Voor de winter werd het koelsysteem tegen voorst beschermd met antivries en rond 1966 werd het systeem ververst met koelvloeistof.
(koelvloeistof is antvries gemengd met gedemineraliseerd water) Toen er afzonderlijke expantievaten kwamen was er nagenoeg geen uitwisseling van zuurstof arme en zuurstof rijke lucht meer en dat kwam de kwaliteit van het koelmiddel ten goede.

Rond 1971 kwam de 10W/40 olie(Shell Super Motorolie), goed voor de zomer en de winter.. Dus wij gingen om. Bijna alle krukas/distributie en ontstekings keerringen gingen lekken. Dus toen maar weer terug naar zome en winter olie..Nieuw ontworpen motoren (bovenliggende nokkenas) hadden een sticker:"Alleen vullen met Shell Super Motorolie"stond er op. We bedachten dat alle lekke keerringen voorlopig voor garantie vergoed zouden worden, en wij zouden dan voor deze types van de dure superolie af kunnen komen... Tot we hoorden van collega dealers dat de nokkenassen met stoters veel te snel versleten raakten.. Wij hadden geen last. De link naar de olie was snel gelegd. Vanaf toen vulden we alle nieuwe autos met Superolie en de oudere niet. Een merk met verf onder de motorkap was voldoende om aan te geven hoe of wat.

Alhoewel de bovenliggende nokkenas al van voor de oorlog is, werd hij pas in de jaren 80 algemener toegepast. Men begreep dat wanneer de nokkenas gedeeltelijk in een olie bad zou liggen de smering (op een paar nokken na) direct gewaarborgd zou zijn. De kleppen kwamen nu ook onder het olieniveau te staan, en een afdichting(klepseals) werd nu noodzaak. Om meer vermogen en koppel te verkrijgen werden de kleppen steeds groter, met als gevolg dat de afdichting problemen ging opleveren. rond 1990 ging men daarom meer kleppen techniek toepassen. Ook dit was niet nieuw.

In mijn militaire diensttijd werkte we aan Centuriontanks met een 12 Cilinder V motor.(Rolls Roys) Die motor werd ook gebruikt in de spitfire jachtvliegtuigen uit de tweede wereldoorlog. Maar dan met een mechanisch aangedreven turbo voorop. Deze had toen al 4 kleppen per cilinder en 2 bougies dus 24 in totaal. En 4 stuks 4 voudige carburateurs zorgden voor de brandstof voorziening.

Chef monteur bij de rijopleiding met altijd een tekort aan materieel. Dus ik heb er echt aan gesleuteld. Prachtig. Een dag om bougies te wisselen, dat was onze eer te na. En niet te vergeten dat kleine Morris (Minor) motortje ernaast. (hulpmotor) om de 60 Ampere gelijkstroomdynamo te bedienen. (Starten en kanon draaien) Dat was een zijkleppertje. Dagenlang draaide dat motortje zijn toertjes. en hield het koelsysteem en de omgeving ervan in de winter lekker warm..

Olie verbruik??? Deed niet ter zake. Dry sump(geen olie in het motorcarter) Maar een tank van 60 liter ernaast, en die dagelijks bijvullen. (taak van de chauffeur, in dit geval de rijinstructeur)

De carburateurs bleven dienst doen als de motor op zijn kop zou staan. (vliegtuig)

Ik ben van mening dat de milieurakkers, de laatste jaren voor de meeste verbeteringen hebben gezorgd, Natuurlijk zonder zelf 1 hand uit te steken.
Het zijn de techneuten die het zover gebracht hebben. Chapeau|||

En Primera, Als ook mijn generatie niet jarenlang zijn best had gedaan reed je nu nog met paard en wagen of een hondenkar.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Tijden veranderen Cor.
Wel interessant om te lezen.
Maar tegenwoordig met katalysatoren,sensoren ,roetfilters en lambdasonde's is een hoog olieverbruik een killer voor dit soort systemen en onderdelen.
Olieverbruik komt de laatste jaren weer voor vanwege de milieueisen,hoe dunner de olie hoe sneller op temp.
Ook komt olie verbruik weer voor vanwege produktiekosten,lees,minder controle,daardoor op de grens van de tolerantie's geproduceerd,met als resultaat:olie verbruik.
Door deze manier van werken word de olie keuze ook weer belangrijk getuige de hoeveelheid aan viscositeiten en veranderingen op smeer gebied.
Ook de toegevoegde systemen zoals roetfilters katalysatoren en verschillende sensoren in het verbrandings proces stellen hogere eisen aan de smeermiddelen,het moet dun zijn en mag niet neerslaan op deze onderdelen.
Het gevolg is een oerwoud aan smeermiddelen en specifickaties.
En elke 2000km een liter olie toevoegen is tegenwoordig serieus geld geworden met al die volsyntheten.
Dat gooi ik liever ergens anders in.
Misschien moeten we wel concluderen dat de hondenkar zo gek nog niet was of de paardetram of de paardekar.
En monteurs moeten we ook geen heldenrol toedichten,ze doen gewoon hun werk waar ze voor betaald worden en moeten zich aan de voorschriften van de fabrikant houden,die bepaald en betaald.
Het pioniers werk is allang geleden gedaan,alles kost geld en tegenwoordig moet het voor zo weinig mogelijk geproduceerd worden.

sjaak10918 (0) PRO, 11 jaar geleden

als je het kostentechnisch bekijk, is voor een auto van deze leeftijd het bijvullen van olie (ook al is dat meer dan je verwacht) gewoon goedkoper dan alle andere reparatie mogelijkheden. Gewoon weer de vorige dikte / olie erin en rijden.
(ook al heeft de Topic starter de auto niet meer)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.