Hallo,
Wij hebben het volgende probleem met onze renault 19 cabriolet.
Als wij de schakelaar van het licht omdraaien (om het licht aan te zetten) klapt zekering nummer 4 (verlichting 10A) er steeds uit.
In het begin klapte deze zekering er niet uit, en brandde de draden voor (blauwe draad), deze hebben wij vervangen.
Later bleek dat de draad doorliep tot en met de schakelaar van de electrische ramen aan de passagierskant (na een grote grijze stekker)
Die draad dus ook vervangen.
Toen kwamen we er achter dat de massa draad van het electrischeramen motortje ook bloot lag, dus die ook gedicht met een krimpkuis.
Alles werkte weer (stadslicht, normaal licht, grootlicht, en tellerverlichting).
Alles terug gebouwd, en nog een keer geprobeerd, en weer klapt zekering 4 er uit als we de licht schakelaar omdraaien.
Nu is mijn vraag:
Waarom zit er op het draad van de verlichting OOK de draad van de schakelaar van de electrische ramen?
Als ik in het vraagbaak boek van de 19 kijk, is er voor de electrische ramen een speciale zekering (30A) dus ik snap niet waarom de schakelaar zijn stroom krijgt van de lichtschakelaar.
Kan dit ook de reden zijn dat die zekering er steeds uit klapt?
Alvast bedankt! hoop dat het nog een beetje duidelijk is, anders hoor ik dat graag!
Groeten Daniel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Nu is mijn vraag:
Waarom zit er op het draad van de verlichting OOK de draad van de schakelaar van de electrische ramen?"
Voor de verlichting van de schakelaar vd ruitbediening.
zekering 4 dient voor markeringslichten rechts, vergeten verlichting EN verlichting bedieningsorganen. Daarom loopt er een draad naar de schakelaar waarschijnlijk een blauwe draad (wordt vaak gebruikt als kleur voor verlichting organen)
Bediening vd ruit en verlichting vd schakelaar vd ruit zijn aparte stroomcircuits.
Nu kan er een kortsluiting zijn in 1 van de vele elementen die oplichten als de verlichting aan ligt. Maar begin eerst met het losleggen vd ruitschakelaar. Controleer de bedrading op kortsluiting aan massa.
mvg
Waarschijnlijk zit er dan toch nog ergens een sluiting in het stuk van de draad die doorbrandde. Waar ging die draad naar toe ? Ook naar de schakelaar van de elektrische ramen ?
Meet anders eens met een Ohm meter hoeveel weerstand er is in de draad van de verlichting, vanaf de schakelaar. De lichtschakelaars gingen ook wel eens kapot, daar zou ook sluiting in kunnen zitten als het de bedrading niet is dan.
Bedankt voor jullie antwoord.
Het is vandaag dan toch opgelost. De nieuwe blauwe draad die wij aangelegd hadden, was op de een of andere manier open gescheurd, hierdoor kwam hij in aanraking met het chassis waardoor er kortsluiting veroorzaakt werd.
Nogmaals deze draad vervangen was de oplossing. Alles werkt weer naar behoren.
Nogmaals bedankt!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar