Hallo allemaal,
We hebben hier een Clio welke af en toe niet wil aanslaan. Dit probleem deed zich eerst slechts één keer in de zoveel maanden voor, maar nu wordt het om de week. In het verleden is de auto uiteraard al uitgelezen, maar behalve een foutmelding aangaande de fan hoge snelheid is er niets te zien. Ik vermoed dat de foutmelding fan hoge snelheid een 'spookmelding' is, want deze zit er namelijk niet op. Als je het relais voor de fan lage snelheid eruit trekt, welke er wel op zit, dan krijg je in het storingsgeheugen een soortgelijke melding aangaande de fan lage snelheid. Ervaring met Opel/Siemens icm de foutmelding op een fan leert namelijk dat dan de ECU stuk is, waarna het relais voor de brandstofpomp niet aangestuurd wordt. Iets wat bij deze Renault ook duidelijk het geval is.
De motormanagement ECU is door AC tronics getest en goed bevonden.
De krukas sensor was bij deze auto in het verleden al vervangen, inclusief de stekker (is nu de blauwe variant, en deze is nogmaals gecontroleerd om uit te sluiten of per ongeluk de kabels omgewisseld zijn, dit was niet het geval).
Uiteraard zijn bij deze auto alle massapunten schoongemaakt en ingevet, en is er in het verleden uit voorzorg een nieuwe massastrip tussen de bak en de carrosserie geplaatst, de oude was namelijk gecorrodeerd. Daarnaast zijn de relais van de motorregeling en de brandstofpomp vervangen. De paarse en de groene kabel welke van de stekker van de motormanagement computer naar de relais lopen zijn gecontroleerd op eventuele weerstand en spanningsverlies wat op een kabelbreuk zou kunnen duiden, dit lijkt niet het geval.
Ik overweeg nu om parallel aan deze twee kabels een extra kabel te trekken. Maar het probleem is dat ik pas over een langere periode kan bekijken of dit effect heeft.
Heeft iemand ervaring met deze storing? Het is namelijk lastig meten, doorgaans is het zo dat op het moment dat je iets wilt meten de auto ineens weer start. En daarnaast heb ik ook geen foutmeldingen.
Met vriendelijke groet,
Leon Persoons
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
krukassensor vervangen door een originele??
Dit was een setje geleverd door de grossier. Geeft dat problemen? Ik heb er meerdere gemonteerd, allemaal zonder problemen.
Ter aanvulling: Tijdens één geval van niet willen aanslaan draaide de startmotor ongeveer vijf tellen waarna deze er mee ophield. Weer opnieuw starten, en wederom maar vijf tellen.
Heb al meerdere keren meegemaakt dat niet originele sensoren problemen gaven. Onlangs nog bij eenzelfde Clio
vorige week ook zo'n gevalletje gehad. hiervan was de bedrading van de nieuwe sensor niet goed gemonteerd.
trok een kabel zo uit de verbinding. als de draden verwisseld zijn loopt de motor niet goed t.g.v. een verkeerd ontstekingstijdstip.
@ jan4911 De brandstofpomp loopt ook al niet met enkel alleen het contact aan, dus voordat de BDP sensor ook maar een signaal afgeeft.
@ janh5107 De soldeerverbindingen zijn gecontroleerd, niets mis mee.
Update: De complete kabelboom van de relais en zekeringkast op het voorscherm naar de ECU is opgemaakt en gecontroleerd, er was niets aan te zien. Nogmaals alle stekkerverbindingen schoongemaakt en met vet behandeld en wederom de relais vervangen. Tot zover lijkt alles goed te gaan. Zou het zo simpel zijn?
als de startmotor maar een paar seconden ronddraaid is 1 van de 3 micro relais vaak de oorzaak.
zitten langs elkaar in de zekering bak langs de accu.
@ abc: Dank je. Dat is een stukje informatie waar ik weer wat wijzer van word.
Goedenavond,
Het is al weer een tijdje terug, maar op dit moment zit ik met hetzelfde probleem. Mijn vraag aan jullie is: was het probleem opgelost nadat alles stekkerverbindingen gecontroleerd waren en de relais vervangen?
De auto die ik heb staan heeft exact hetzelfde probleem, vergredelingslampje blijft branden en motor gaat soms helemaal niet rond, soms 5 sec. En hij kan na 10 keer proberen ook zo maar weer een keer wel starten.
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Kees.
Goedemiddag,
Sleutel kan ook het probleem zijn. Gebeurt vaak bij auto's van begin 2000. Is meestal te repareren.
Maar in dat geval kan je dat direct zien aan het lampje (in het instrumentenpaneel) van de startonderbreker.
6 jaar
Heb het zelfde aan de hand gehad ook met een Clio 1.4 16v (2003) Bdp opnieuw vervangen daarna 2 dagen goed gebleven weer soms niet willen aanslaan degene ging met startpilot in de weer en bleef eventjes lopen dus geen brandstof gelukkig op het moment hij bij mij stond ook niet willen starten even zoeken even bij de pomp onder de achterbank aan de kabel gerommeld en start gelijk weer draadbreukje en geen foutcodes live data ook geen vreemde afwijkingen soms denk je te moeilijk
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar