Hallo Renault-fans
Even een vraag over een Renault Clio 4 Bj2002 1.6 benzine 16v automaat amper 17.000 km, staat altijd gestald in garage, normaal jaarlijks onderhoud gehad.
Probleem met katalysator.
Is ineens begonnen terwijl we stilstonden aan een verkeerslicht. Motor/auto trilt bij stilstand en rijden (erger bij hoger snelheden) en waarschuwingslampje katalysator gaat aan en uit. Verbrande geur van uitlaatgassen na het rijden. Tikkend geluid na het rijden, als van oververhitting.
Al ervaring mee gehad?
Wat zou het probleem kunnen zijn? Kan dit snel verholpen worden of is katalysator-vervanging hier al noodzakelijk?
Kan dit al zo snel problemen geven bij zo'n laag kmaantal?
Hoe lang gaat zo'n katalysator normaal mee?
Alle advies is welkom
Thanks
Michael
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk heb je een bobine stukken.
Dit kan je garage snel oplossen.
Als je er verder niet vele km mee maakt hoef je je over je katalysator niet druk te maken.
Katalysator kan ook verstopt zijn, door de weinige km's en rustig rijden zal ie nooit schoongereden worden.
Dit kan ook het slechte rijden veroorzaken, maar hoop het niet, normaal gaan ze echt jaren mee.
Korte ritten laat tevens water achter in de uitlaat.
Cor
Duidelijk geval: een van de bobines is kapot. Dit is een standaardprobleem van Renaulkt 1.6 16V motoren. Renault zou het eigenlijk in de folder moeten zetten!
Haal een voor een de bedrading los naar de bobines (elke cylinder heeft er een!).
Het wijst zich van zelf. Bij de dealer een bobine halen en er zelf inzetten. Zo gefixt.
Ik heb zelf een bobine als standaard reserve onderdeel. Immers meer kapotte bobines dan lekke banden.
Willem
18 jaar
Hallo,
We zijn met de wagen naar de garage geweest en men heeft daar één van de bobines vervangen. Dus een paar leden hadden het inderdaad bij het rechte eind. Is de kans groot dat de overige het dan ook binnenkort begeven? Of is dat niet te voorspellen?
Alvast bedankt voor alle tips. Misschien is het inderdaad wel een idee om het stuk al in de auto mee te nemen. Zo kan een reparateur onderweg het makkelijk maken.
Michael
18 jaar
De Renault Seniel eh pardon Scenic heeft er ook veel last van.
Vindt eigenlijk dat deze zwakheid onder coulance verholpen had moeten zijn, en dat er betere types op de markt komen welke toch beduidend langer meegaan...
Voor sommige types is er ook een coulance regeling bij de dealer.
En gebruik denso als je die te pakken kunt krijgen, zijn echt een stuk beter
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar