Renault Clio: Renault Clio 4 Bj2002 1.6 benzine 16v automaat amper 17.000 km

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16 16v aut

Hallo Renault-fans

Even een vraag over een Renault Clio 4 Bj2002 1.6 benzine 16v automaat amper 17.000 km, staat altijd gestald in garage, normaal jaarlijks onderhoud gehad.

Probleem met katalysator.

Is ineens begonnen terwijl we stilstonden aan een verkeerslicht. Motor/auto trilt bij stilstand en rijden (erger bij hoger snelheden) en waarschuwingslampje katalysator gaat aan en uit. Verbrande geur van uitlaatgassen na het rijden. Tikkend geluid na het rijden, als van oververhitting.

Al ervaring mee gehad?
Wat zou het probleem kunnen zijn? Kan dit snel verholpen worden of is katalysator-vervanging hier al noodzakelijk?

Kan dit al zo snel problemen geven bij zo'n laag kmaantal?
Hoe lang gaat zo'n katalysator normaal mee?

Alle advies is welkom

Thanks

Michael

Luca

Geplaatst door Luca (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarschijnlijk heb je een bobine stukken.
Dit kan je garage snel oplossen.
Als je er verder niet vele km mee maakt hoef je je over je katalysator niet druk te maken.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Katalysator kan ook verstopt zijn, door de weinige km's en rustig rijden zal ie nooit schoongereden worden.

Dit kan ook het slechte rijden veroorzaken, maar hoop het niet, normaal gaan ze echt jaren mee.
Korte ritten laat tevens water achter in de uitlaat.

Cor

willem12077 (0), 17 jaar geleden

Duidelijk geval: een van de bobines is kapot. Dit is een standaardprobleem van Renaulkt 1.6 16V motoren. Renault zou het eigenlijk in de folder moeten zetten!
Haal een voor een de bedrading los naar de bobines (elke cylinder heeft er een!).
Het wijst zich van zelf. Bij de dealer een bobine halen en er zelf inzetten. Zo gefixt.

Ik heb zelf een bobine als standaard reserve onderdeel. Immers meer kapotte bobines dan lekke banden.

Willem

Luca (0), 17 jaar geleden

Hallo,

We zijn met de wagen naar de garage geweest en men heeft daar één van de bobines vervangen. Dus een paar leden hadden het inderdaad bij het rechte eind. Is de kans groot dat de overige het dan ook binnenkort begeven? Of is dat niet te voorspellen?

Alvast bedankt voor alle tips. Misschien is het inderdaad wel een idee om het stuk al in de auto mee te nemen. Zo kan een reparateur onderweg het makkelijk maken.

Michael

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De Renault Seniel eh pardon Scenic heeft er ook veel last van.
Vindt eigenlijk dat deze zwakheid onder coulance verholpen had moeten zijn, en dat er betere types op de markt komen welke toch beduidend langer meegaan...

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Voor sommige types is er ook een coulance regeling bij de dealer.

Andre379 (0), 17 jaar geleden

En gebruik denso als je die te pakken kunt krijgen, zijn echt een stuk beter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.