Hallo,
Ik ben bezig om de kachelradiator van mijn Clio te vervangen. Mijn clio is van 1998 met kenteken: TX-XP-87 (net het nieuwere model met de driehoek achterlichten).
Hoe moet ik als ik klaar ben het koelsysteem ontluchten? Ik heb verder geen beschikking over speciaal gereedschap.
Alvast bedankt.
Groeten, Lars.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vaak zitten er ontluchtingnippels op de waterslangen.
Ik heb het gevonden. Het ontluchten van de Clio kan alleen maar via de koelslang die naar de kachelradiator loopt. Daar zit een schroefje in. Maar dit was een kunststof schroefje, dus deze brak direct af:S...
Maar in ieder geval, ontluchten:
KVS reservoir vullen wanneer motor nog uit is. Dan dop van reservoir af houden en motor starten. Er moet dan op laatst kvs uit het ontluchtingspunt komen. Dan ontluchtingsschroef dicht draaien. Wachten tot de motortemp. halverwege is zodat de thermostaat open gaat. Zodra deze open gaat loopt je kvs reservoir leeg. Deze dan dus bijvullen. Zo nu en dan tussendoor even ontluchtingsnippel een paar slagen open draaien om eventuele rest lucht eruit te laten. Als alle koelslangen na +/- 10 min. warm beginnen te worden is er overal kvs en is het systeem goed ontlucht. Een koude slang betekend een luchtbel, dus dan moet je beter ontluchten. Mocht de kvs stijgen en over het reservoir beginnen te stromen dan is de ontluchting niet open terwijl er wel lucht in zit. dan dus ontluchtingsnippel open zetten.
14 jaar
Zit er geen retourslang op het expansievaatje?
Daar raakt hij ook zijn lucht in kwijt.
14 jaar
Je bedoeld het kvs reservoir? Daar zit inderdaad een retourslang op. Maar dat slangetje kan hooguit de hoofdradiator ontluchten. De kachelradiator moet via de ontluchting op de koelslang.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar