auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Renault ECU

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Kan iemand mij vertellen welke contacten op de ECU gebruikt worden voor de aansturing van de ontsteking. ECU gegevens SIEMENS Sirius 32N / S110130104 A / 8200044453 / 8200044437. Kenteken 64-GN-ZG. Het probleem is; dat alleen de twee buitenste bougies een vonk krijgen. Het probleem zit niet in de bobine of de kabels.
Tweede vraag, zou een soortgelijke ECU gebruikt kunnen worden om de huidige te vervangen. Eventueel met het uitbannen van de start onderbreking. De gegevens van de alternatieve ECU is, SIEMENS Sirius 32N / S110138000 B / 8200059086 / 8200044437.

Geplaatst door

Robour (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt voor de tip. Ik heb helaas bij Clioclub geen oplossing kunnen vinden. Mijn vraag is; waar gaan de drie kabels ( roze,wit,wit) vanaf de bobine naar toe. Als ze naar de computer gaan, dan wil ik weten naar welke contacten in de stekker op de computer.

Robour 0

10 jaar

De ontsteking zit op de pinnen 1 en 32 (http://i189.photobucket.com/albums/z18/M.... Waarschijnlijk zit er een onderbreking in de print, op de plek waar de connector aan de flexibele PCB gesoldeerd zit. Dit is te repareren door iemand die er verstand van heeft door bijvoorbeeld rechtstreeks een draadje te leggen van de pin van de connector naar de betreffende IGBT.

Erikje01 0

10 jaar

Erik bedankt voor je reactie. Je weet dat er drie kabels naar de bobine gaan, twee wit en een roze. De roze (voeding) is nummer 1 en één witte( twee bougies)is nummer 32. Deze twee heb ik wel goed gekregen. Maar die andere witte gaar ergens anders naar toe. En juist deze moet ik na kunnen kijken voor de twee ander vonken. Ik weet alleen niet waar het naar toe gaat. De motor loopt momenteel nog steeds op twee vonken. Om gek van te worden. Ik weet dat dit een moeilijke vraag is voor de Renault liefhebber en ik vind het dapper van je om er toch in te verdiepen. Ik blijf proberen, bedankt. Rob.

Robour 0

10 jaar

De bobines worden door punt 1 en punt 32 van de ECU aangestuurd, punt 32 doet 1-4 dus die werkt punt 1 doet 2-3 en die werkt niet. De roze draad kan als daar 12 volt op staat niet punt 1 zijn want de ECU voorziet de bobines niet van voedingsspanning. De witte draad die u niet kunt traceren zal m.i. op punt 1 van de ECU uit moeten komen.

ronny530 0

10 jaar

Ik heb de bobine aansluiting en de stekker van de ECU doorgemeten. De roze draad gaat naar 1. Een witte draad gaat naar 32. De andere witte draad gaat volgens de bedradingsschema naar nummer 236 en 597. Dat is de relais benzinepomp en zekeringsplaat motorruimte. Deze twee laatste weet ik niet te vinden, maar de witte draad is wel in verbinding met de massa en enkele massa contacten van de ECU. De twee verdwenen vonken is helaas nog niet terecht.

Robour 0

10 jaar

De overgebleven witte draad mag natuurlijk niet aan massa liggen want dan kan die de bobine nooit aansturen, heeft u wel het juiste schema.

ronny530 0

10 jaar

De schema heb ik bij de Renault Garage opgevraagd. De draden aan de stekkers zijn niet los geweest. Ik zou ze ook niet hebben kunnen verwisselen. Aan de stekker van de bobine zit de roze op B, en gaat naar de ECU op 1. Op A zit een witte en zit op de ECU op 32. Op C zit de andere witte en gaat naar kastje 236/597. Deze heeft de aansluitingen L1 L2 L5 L3. De witte zit dan op L5. Ik neem aan dat het daar geaard is. Waar gaat deze witte volgens u naar toe?

Robour 0

10 jaar

Op de bobine zullen punt A en B de aansturing zijn A op punt 32 B op punt 1 van de ECU. Blijft over de voedingsspanning en eventuele massa aansluiting. Als u de auto pas in bezit heeft kan het maarzo zijn dat de vorige eigenaar aanpassingen heeft gedaan die niet stroken met het schema. Probeer de witte draad die nu op C is aangesloten te wisselen met B.

ronny530 0

10 jaar

Het is inderdaad juist dat punt 32 (wit) van de ECU twee vonken aanstuurt, namelijk 1 en 4. Het is gebleken da op punt 1(roze) van de ECU de vonken 2 en 3 aanstuurt. De overgebleven witte draad
(voeding)gaat naar de benzinepomp en slechts te meten wanneer de pomp opvoert, dus wanneer de motor draait. Ik heb in de ECU een draadje gesoldeerd op pen 1 naar de juiste bestemming om zo de beschadigde printplaat te overbruggen. En eindelijk draait de motor op vier bougies, hoera. Bedankt voor jullie advies en goede raad.
Onder het rijden merk ik dat de stuur niet bekrachtigd wordt. Kan iemand mij vertellen welke draadjes van de (409 relais elektropomp stuurbekrachtiging) aan de ECU gekoppeld zijn.

Robour 0

10 jaar

De motor werkt tenminste weer naan behoren dat is mooi om te lezen. Als de stuurbekrachtiging bij stilstand en lage snelheden wel functioneert dan is deze waarschijnlijk snelheidsafhankelijk daar hoeft dus niets mis mee te zijn.

ronny530 0

10 jaar

Het stuurt momenteel onprettig zwaar. Dat heb ik voor het vervangen van de koppelingsplaat niet gehad. Mijn vermoeden is dat er op de printplaat van de ECU ook een onzichtbare onderbreking is. Als ik weet welke pennen het zijn of is, dan kan ik het na lopen. Van deze heb ik geen bedradingsschema weten te vinden.

Robour 0

10 jaar

Kan het niet zijn dat jij op de verkeerde plek zoekt?
Bij mijn weten heeft jouw auto géén elektrische stuurbekrachtiging, maar gewoon nog een mechanische.
Ga daar eens zoeken ....

Heino4267 725

10 jaar

Ik hoop dat je gelijk hebt want dat is in ieder geval overzichtelijk. Ik meld me zodra ik de besturing heb gecontroleerd.

Robour 0

10 jaar

Je heb gelijk. De stuur bekrachtiging van de Clio 2 is mechanisch. Deze heb ik opnieuw gemonteerd en is nu weer goed. Bedankt voor je goede raad.

Robour 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.