Ik ben inmiddels een beetje radeloos, ik heb een Renault Express 1995 met een simpele 1.9 diesel motor, en van de één op de andere dag gloeit hij niet meer voor
de startmotor gaat wel rond, er komt spanning op de gloeibougies en op het relais, deze heb ik ook beide vervangen (Gloeirelais en Bougies).
Maar hij slaat niet aan en geeft ook geen lampje op het dashboard.
Op het gloeirelais zitten een aantal stekkers, de stekker naar de gloeibougies , een spanningstekker (12V) en dan komt er nog een stekker binnen die waarschijnlijk van allerlei sensors afkomstig zijn.
Als ik de sleutel omdraai hoor ik ook geen klik in het gloeirelais, nu ben ik met mijn bevingen zover dat er of "geen signaal van het contactslot komt" of dat één van deze sensors een verkeerd signaal naar het gloeirelais afgeeft", kan iemand mij nog wat meer op weg helpen, zit er ergens anders nog een zekering of relais verborgen of kan ik met een truc de sensors omzeilen of is het wat anders...
Ik hoor graag van u, René Keser
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er spanning op de gloeibougies komt??? En de gloeibougies zijn heel??? Dan werken ze....
De beste manier is een amperemeter plaatsen om de dikke draden van de gloeibougies.
Als ze werken, zou ik als eerste de klepspeling controleren..
Krijg Je 12v Op De Afsluiter Op De Pomp?
Ik krijg spanning op de gloeibougies, en deze zijn nieuw, ik heb het relais opengedraaid en kortgesloten en dan gloeien de Bougies netjes voor
Maar hij start dan niet, ????? krijg geen klik uit het Relais....
De afsluiter va de pomp, als dat de sensorachtige aansluiting bovenop is (Boschpomp) ,
ja daar staat inderdaad 12V op
Heb een nieuwe Temp.Sensor (die bij het thermostaathuis) besteld en hoop dan weer een stapje dichterbij te komen
Alvast weer bedankt
René Keser
12 jaar
[quote=rene9497]sluiter va de pomp, als dat de sensorachtige aansluiting bovenop is (Boschpomp) ,
ja daar staat inderdaad 12V op[/quote]
Maar wordt deze ook geactiveerd? 12V erop wil nog niet zeggen dat deze opent.
Hoi Ralf, hoe kan ik dat zien of meten , omdat er maar één draad naartoe gaat, ... bedankt alvast weer....
12 jaar
Deze moet men horen/voelen klikken als er spanning op komt.
Hoi Ralf, ik ga dat vanavond even proberen, ik heb hem wel losgehad maar had het gevoel dat hij niet in zijn geheel loskwam ,
bedankt weer
12 jaar
Ik heb gisteren even gekeken en uitgeprobeerd, maar als ik het contact omdraai klikt er eigenlijk helemaal niets, het gloeirelais niet en ook niet de afsluiter op de pomp, kan ik met deze gegevens nog een andere test doen.
12 jaar
Ja die afsluiter vernieuwen. Er komt 12V op te staan, maar schakelt niet in?!?!? Dan is deze stuk.
Succes
Nou , na nog wat experimenteren blijkt het toch niet die afsluiter te zijn maar er komt inderdaad geen spanning op de afsluiter, als ik een directe aansluiting van 12 v op de afsluiter aansluit hoor ik hem klikken evenals het gloeirelais en begint het voorgloeien, daarna kan ik normaal starten , er staat dus op de één of andere mannier geen spanning op dat circuit, dat zijn eigenlijk alle gele draden, (dat zijn ook de draden naar de sensoren).
Heb ook alle stekkers gecontroleerd.... en schoongemaakt
Ik denk zelf nu aan het contactslot is dat een logische gedachte of zie ik nog wat over het hoofd
Heeft iemand nog een toevoeging
12 jaar
goed bezig geweest..Meten is weten... Doe hetzelfde op het contactslot en ga zo door tot de storing is gevonden.. Naast hwt slot kunnen er nog meer zaken de oorzaak zijn, zoals electrische aansluitingen of een defect relais..
Opgelost, blijkt het contactslot te zijn
Bedankt allemaal
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Express of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar