Sinds een week komt het vaak voor dat de auto na omdraaien van de sleutel niet aanslaat. Alle lampjes branden gewoon en de ruitenwisser doet het. Het groene indicator lampje op de accu staat op groen. Deze is dus niet leeg, lijkt me, en is nieuw sinds een maand of vier. De startmotor draait niet rond. Alleen maar een "klik" is er te horen. Na een aantal keren opnieuw de sleutel om te draaien slaat de motor dan wel ineens aan. Als ik hem dan weer uitzet, kan het zomaar zijn dat de auto pas weer aanslaat na bv de elfde keer op contact draaien. Steeds hoor je de bekende klik, maar de startmotor slaat niet aan. De relais in het zwarte kastje achter de linker koplamp zijn allemaal optisch in orde. Dus geen corrosie op de pennetjes. Het gekke is ook dat de radio sinds een week niets meer doet en om een code vraagt. Of dit een bijkomend probleem is kan ik niet inschatten.
Wel nog te vermelden is dat het de eerste keer voorkwam, er corrosie op de minpool van de accu zat. Dit heb ik inmiddels weggehaald en alles weer degelijk aangesloten. Daarna een week geen last gehad en gisteren was er weer het probleem, net als vanmorgen
Het probleem doet zich ook voor met de reserve sleutel.
Help, wat is er met mijn altijd zo trouwe kangoo aan de hand. De situatie is niet veilig voor mijn vrouw en de twee kindjes achterin. Afslaan op druk kruispunt is dan niet wenselijk
Dank jullie
Guido
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed een defecte startmotor, of plus/massa probleem.
De klik komt bij de startmotor vandaan ?
Meet of er spanning komt op het dunne draadje op de startmotor , komt daar spanning op als je start , lijkt het probleem erg in de startmotor te zitten.
Voor op de motor , naast het oliefilter zit een dikke min aansluiting , controleer deze.
Probeer eens een andere / nieuwe accu....dat groene "lampje"zegt helemaal niets. Ik heb hier 2 dode accu`s met groen lampje...
Beste Hans en Kaleido, dank voor jullie reactie. Dit ga ik vandaag meteen proberen en wellicht enkele zaken uitsluiten. Tot later weer
10 jaar
Vanochtend de massa kabel vervangen. Deze was nagenoeg geheel door gecorrodeerd. Wellicht dat het nu verholpen is.
10 jaar
Update en help deel 2;
Vanochtend starte de auto toch helaas weer niet. Na vijf pogingen en het bekende klik geluid te horen, starte de kangoo wel weer.
De massa kabel was dus niet de oorzaak. De dunnen kabel richting startmotor kan ik helaas niet bij, om daar de spanning te meten. Deze zit helaas te ver onder het hitte schild. Aangezien ik verre van een monteur ben, waag ik me dus niet aan die klus.
In de middag zijn er totaal geen start problemen geweest. Kan de koude in de ochtend nog iets vertellen over het potentiele probleem mannen?
Dank jullie
10 jaar
En de accu...al een andere geprobeerd..?
Nope hans, die kon ik niet 123 kopen gisteren. En ik was eerlijk gezegd in jubelstemming toen ik de massa kabel had vervangen die geheel door was gecorrodeerd.....heeft de spanning meten nog zin hans? Met ander woorden, als de spanning op de accu goed is, is deze dan mogelijk toch niet in orde?
Zojuist maakt mijn vrouw nog de aanvullendeopmerking dat de voordeuren na de eerste keer op afstandsbediening te drukken, niet open zijn (niet altijd), maar dat de achter schuifdeuren dan wel open zijn. Dit echt heb ik zelf niet kunnen waarnemen, na enkele keren proberen zojuist.....frusty grrrrr
10 jaar
Wat je kunt proberen, is als je dat allemaal uitprobeert (dus starten en deurvergrendeling), éérst je binnenverlichting aan te doen en die als laatste uit te doen. Als de binnenverlichting tijdens dat alles behoorlijk dimt, is de spanningsverzorging naar de auto van uit de auto alsnog niet in orde. Je zou dan toch aan de accu gaan denken. Als de binnenverlichting onder alle omstandigheden bijna voluit blijft branden, is de accu buiten verdenking.
10 jaar
Zo mannen, een avondje buiten geeft het volgende resultaat m.b.t de accu.
Voordat ik start en zonder accesoires in te schakelen is het voltage van de accu12,74volt. Starten zonder acessoires zakt dan kort naar 11,77volt om dan binnen no time door te schieten naar 13,4volt.
Als ik dan de auto weer uitzet en alle acesoires aanzet (buiten lichten, ruitenwissers, binnenlichten en blazer), heeft de accu een voltage van 12,23 , dus 0,5 volt lager dan zonder dat de accesoires aanstaan. Direct tijdens starten zakt deze in naar 11,23volt om daarna in no time naar 13,4 te stijgen.
Is dit nu een teken dat de accu slecht of kapot is?
Mijn plan is om morgenvroeg na een nacht van koude het voltage te meten. Wellicht zakt deze weg en is het wellicht bevestiging voor een defecte of slechte accu.. Het probleem lijkt zich namelijk smorgens voor te doen.
Het feit dat het voltage na starten boven de start voltage waarde uitstijgt, betekent toch dat de dynamo in orde is? Dit is een aanname van mij.
Ps; tijdens starten dimmen de verlichting binnen en buiten niet noemenswaardig
Dank jullie
10 jaar
laat de accu toch even door een garage doormeten(daar zullen geen kosten aan zitten)
Controleer de 15+ is deze juist doe je een 4 punts meting is dit in orde vervang de startmotor
Fordmannetje; ga ik morgen inderdaad laten doen
Jan5047 , wat is de 15+ meting? En 4 punts meting?
10 jaar
En de accuspanning hoort bij 2000 toeren minimaal 13,9 Volt te zijn (13,9 - 14,5 Volt is normaal). Jij zit daar een stuk onder. Mij lijkt het dat je dynamo de accu onvoldoende bijlaadt, waardoor bij een koude start (= meer stroom nodig en juist minder accucapaciteit beschikbaar door de kou) de accu onvoldoende lading heeft.
Mijn aanpak zou zijn om éérst de dynamospanning boven de 13,9 Volt te krijgen bij 2000 toeren en daarna te kijken hoe e.e.a. zich verder gedraagt bij kou.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar