close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Kangoo: Renault Kangoo

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Ik heb een probleempje met de Kangoo van ons. Als alle portieren gesloten zijn dan blijft het deursignaleringslampje branden in het dashboard (met contact aan). Mijn vermoeden gaat uit naar 1 van de deurschakelaars of de kabelbundels die naar de voorportieren gaan. Is de schakelaar gesloten als het portier dicht is en kan het lampje blijven branden als er een onderbreking in de kabels zit?

Geplaatst door

martin72 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deur dicht = schakelaar open. Deur open = schakelaar dicht.
Opties:
1. slot vervangen
2. lampjes binnenverlichting verwijderen
3. lampjes binnenverlichting vervangen door LED-versies van dezelfde lampjes
4. een verbreekschakelaar (dus eentje die de contacten doorverbindt als hij is ingedrukt) in het portier monteren die wordt ingedrukt bij het sluiten van de deur. Die schakelaar sluit je parallel aan de slotschakelaar aan.

Heino4267 655

13 jaar

Heb al voorgehad dat de UCH (rekeneenheid interieur) defect was en bleef aantonen dat een deur open staat.
Ik denk dat een open circuit aanzien wordt als deur gesloten.

't garagistje 0
badge

13 jaar

Als eerste even een correctie op mijn vraag: de schakelaars zitten niet in de deur, maar in de carrosserie (behalve bij de achterdeur), dus de bedrading naar de deur lijkt mij er niets mee te maken hebben. Het probleem is dus dat het lampje blijft branden in het dashboard (en de binnenverlichting bovenin) als signalering dat 1 van de deuren niet goed dicht is.

Ik heb inmiddels de schakelaars gecontroleerd.
Als de schakelaar niet is ingedrukt, dus de deur open dan is de schakelaar gesloten, dus 0 ohm.
Als de schakelaar is ingedrukt, dus de deur gesloten, dan is de schakelaar open, dus oneindig.

In ieder geval al de 4 schakelaars (2 voordeuren, de zij schuifdeur en achterdeur) meten ok. Ik meet op de connector van 1 schakelaar: ik meet als alle deuren dicht zijn (dus alle schakelaars open) iets van 3,67 V tussen de 2 aansluitdraden. Klopt dit of is dit een rare spanning. Voor mij idee staan de schakelaars parallel. Als ik 1 van de 4 deuren open, gaat dit niveau naar 0V.

- Weet iemand hoe dit elektrisch in elkaar zit? Zijn hiervan schema's, en gaat dit naar een boordcomputer of zo iets? Ik ben zeer benieuwd hoe dit werkt en waar de draden van de schakelaars naar toe gaan (dashboard of computerkaart??).
- Leveren de sloten ook een input als detectie dat 1 van de deuren niet gesloten is?

Ik hoop dat iemand mij hier mee verder kan helpen.

"Heb al voorgehad dat de UCH (rekeneenheid interieur) defect was" --> waar zit deze en zijn hiervan de connector aansluitingen bekend?

martin72 0

13 jaar

[quote=martin72]Het probleem is dus dat het lampje blijft branden in het dashboard (en de binnenverlichting bovenin) als signalering dat 1 van de deuren niet goed dicht is.[/quote]
Dit is de kern van je probleem: in de praktijk blijkt dat als je de belasting van de lampen tijdelijk even verwijdert, de schakelaar minder wordt belast, waardoor die nog net het juiste signaal signaal afgeeft richting UCH dat de deur gesloten is. Probeer dit gewoon uit, dat is weinig moeite en dan merk je of dit verhaal klopt (= lampje in dashboard dan gaat wél uit).

Het meten aan de spanningen is vrij zinloos, omdat de UCH (= "de comfortcomputer" oftewel een slimme zekeringkast) geen echte belasting vormt: hij werkt op stuurspanningen die werken als "logica".

Als het verhaal inderdaad klopt, is een workaround om de schakelaar minder te belasten met de lampjes van de binnenverlichting. Doordat een LED-versie van de binnenverlichting minder stroom nodig heeft, wordt de schakelaar minder belast en werkt alles weer als vanouds zonder het dure deurslot te hoeven vervangen.

Heino4267 655

13 jaar

Inmiddels ben ik nog niet echt verder gekomen met dit probleem. Soms tijdens een rit gaat het lampje in het dashboard kortstondig uit om na een seconde of 10 weer aan te gaan. Mijn vraag is, waar kan ik bedradingsschema's kabeltekeningen vinden van deze auto?

"Heb al voorgehad dat de UCH (rekeneenheid interieur) defect was" --> waar zit deze en zijn hiervan de connector aansluitingen bekend?

martin72 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.