close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Renault Laguna Grand Tour 2006 hangt scheef naar linksachter

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dCi 96kW (130pk)

Hallo,

Dit is m'n eerste post hier, maar ben hier altijd een anonieme forumlezer geweest.

Om met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen, mijn probleem:

Ik heb een Laguna Grand Tour uit april 2006. Mooie auto, alles erop en eraan, weinig kilometers. Rijdt ook goed, motorisch zeker.
Enige probleem is dat de auto bij rechtuit rijden en naar rechts sturen naar linksachter lijkt te hangen. Gevoelsmatig zeker, maar aan de buitenkant zie je 't amper. De ruimte in de wielkasten van bovenkant band tot aan de carrosserie is zowel links als rechts op 't oog nagenoeg gelijk, op een 'kleine' afwijking aan de linkerkant na (maar dat kan dus tussen m'n oren zitten en 'psychologisch optisch bedrog' zijn). Vanachter bezien lijkt hij ook recht te staan.

Rechtuit rijdend heb je constant het gevoel naar links te hangen (tenzij je op een weg rijdt die wat naar rechts afloopt) en bij het maken van een bocht naar rechts lijkt hij veel dieper naar linksachter in te zakken dan dat ie bij een linkerbocht naar rechtsachter doet. En nee, de stoel is het niet ;-).

Veren en dempen doet hij 'Frans' goed, en komt niet tot maximale inslag (demper), dus klapt ook niet. Volgens een tweetal monteurs (verschillende bedrijven) zijn zeker de schokdempers prima (vrij nieuw) en is er aan de vering en ophanging niets geks te zien. Ze hebben het echter niet uitgebreid getest, dus er kan wel iets aan de hand zijn.

Bijna gelijk na aankoop heb ik de achterasrubbers laten vervangen, min of meer uit eigen beweging/uit voorzorg, maar dat heeft dit probleem niet opgelost (of veroorzaakt ;-)). Bekend is dat ik hem nog even moet uitlijnen, want hij trekt lichtjes naar links (maar wil daar eventueel mee wachten tot ik weet wat er zou kunnen schelen).

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand wat er zou kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groeten,
Maarten

Geplaatst door

Mrtn81 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mogelijk de veer afgebroken. Dit kan je bij oppervlakkige inspectie niet zien vanwege de plastic kappen onder aan de veren. Verder merk je dit ook niet in het rijden behalve dat de auto scheef is.

En je weet zeker dat de wielen achterzijde vrij lopen?

Safrane10698 0

12 jaar

Ik neem aan dat je bedoelt of ze aanlopen?
Dat doen ze niet. Je hoort 't niet en ziet ook geen sporen daarvan.

Dank voor je suggestie, ga ik even een keer na laten kijken bij de garage.
Als er nog meer suggesties zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.

Mrtn81 0

12 jaar

Achteras weer goed recht eronder gehangen.
Laat je dempers eens testen op een schokdempertestbank kan ttoch inwendig probleem al zien ze er nieuw uit.
Controleer je veren of deze niet gebroken zijn.
Bandenspanning comform.
Controleer je vierkant uitlijning.

Schade gehad?

Ramjod 0
badge

12 jaar

Voor zover ik weet is er geen schade geweest. In de historie is er in ieder geval niets van vermeld en er is ook niets zichtbaar wat op schade in 't verleden zou duiden.

Het scheef hangen had ik al vóórdat ik de achterasrubbers liet vervangen, dus daar zal 't 'm niet aan liggen.
Bandenspanning ga ik meteen morgenochtend controleren, alhoewel de spanningsmeter in 't dash geen afwijkende waarden geeft en de band niet slap oogt.

Ik zal naar de veren laten kijken en kijken of de dempers getest kunnen worden. Uitlijnen wilde ik inderdaad al laten doen.

Bedankt voor je input!

Mrtn81 0

12 jaar

Let ook even op of beide veren zelfde kleur stippen hebben.

Safrane10698 0

12 jaar

Kan ik dat zelf zien? Zonder te sleutelen (afgezien van wielen eraf).

Mrtn81 0

12 jaar

Scheefhangen/doorzakken ligt niet aan schokbrekers, daar staat de auto niet op...ook zonder schokbrekers moet een auto recht op de veren staan.
Kan inderdaad een verkeerde veer zijn, zoals Sebastiaan zegt.
Wiel eraf halen en de gehele veer bekijken...kijk voor breuk en kleurcode en vergelijk die kleur met de rechterkant.

Hans4040 1230
badge vip badge

12 jaar

Bedankt voor de informatie, ik ga hiermee aan de slag.
Zodra ik meer weet, of 'n oplossing heb, horen jullie van me.

Mrtn81 0

12 jaar

Ik ben verleden week er eindelijk aan toe gekomen om het een en ander na te laten kijken.

De hoofdmonteur van de garage waar ik naar toe ben gegaan (heb ik eerder naar tevredenheid zaken mee gedaan) heeft zelf in de auto gereden, na het aanhoren van mijn bevindingen. Hij heeft een afstand afgelegd, met daarin redelijk wat bochten (ook op hogere snelheid). Hij voelde niets, maar hij zei wel meteen dat hij natuurlijk niet zo lang en vaak in de auto rijdt als dat ik dat doe, dus dat dat op zich niets zei. Ik moet zeggen, dat ik op de passagiersstoel het probleem niet voelde...

Daarna op de brug gezet (zowel staand op achterwielen, als met achterkant omhoog (wielen los van grond)). Afstand van grond tot wielkast nauwkeurig gemeten aan beide kanten: geen verschil. Optisch staat hij ook 'waterpas'.
Vering geïnspecteerd: Beide kanten zelfde kleurcode, geen breuken. Schotels zijn goed.
Schokdempers geïnspecteerd: Zijn vrij nieuwe Monroes, geen schade aan de buitenkant en geen verschil in dempertest.
Assrubbers zijn nieuw, beiden goed gemonteerd, as is recht.
Monteur heeft zelf de stoel bekeken. Geen dingen gevonden.

Ik moet toegeven, technisch lijkt alles in orde en ik heb geen zin meer om er moeite in te stoppen. Het scheefhanggevoel is soms minder, en soms zelfs weg. Ik heb gereden in een spiksplinternieuwe Clio, en daar had ik af en toe ook hetzelfde gevoel van hangen, dus ik heb maar geaccepteerd dat ik waarschijnlijk degene ben die 'scheef' is :-).

Ik ga gewoon genieten van een verder goede auto en me er niet meer druk over maken.

Bedankt voor jullie input. Soms ligt 't misschien toch niet aan de techniek..

Mrtn81 0

12 jaar

Oke,
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1230
badge vip badge

12 jaar

Hallo allen.

Sorry dat ik een oud topic oprakel, maar dit is nog steeds actueel. Ik zou graag jullie ideeën willen horen, want ik kan er eigenlijk maar niet aan wennen.

Het probleem dat ik beschreef in de eerste post is nog actueel, zij het dat ik nu denk dat het probleem voor zit ipv achter.
Recentelijk heb ik rondom alle veren en schokbrekers vervangen. Achter versterkte veren met normale schokdempers, voor normale veren met sterkere dempers. Rijgedrag is prima, op de scheefhang na. Uitlijnrapport gaf geen vreemde waarden aan, maar ja, dat is volgens mij zonder belasting.

In een bocht naar links helt de auto lichtjes naar rechts, zoals het hoort. In een bocht naar rechts, duikt de auto echter nog steeds scheef, meer schuin naar voren toe. Op een rechte weg voel je dat hij naar links hangt en je voelt een lichte trek naar links.

Dus:
- achterasrubbers zgan
- veren rondom zijn nieuw
- schokdempers rondom zijn nieuw
- heb nieuwe voorbanden (achter voldoende profiel)
- uitgelijnd

Kan er iets met de wielophanging zijn? Draagarmen? Fuseekogels? Ben niet zo'n autotechniekkenner, dus zou graag advies willen. Ik ga nl binnenkort naar de garage voor een nieuwe analyse, dus input is welkom.

Vriendelijke groet,
Maarten

Mrtn81 0

11 jaar

Veerpoot lagers?

ernhemmer 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.