Renault Megane: Renault Megane nokkenas poelie vervangen, maar start niet meer g

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi,

2 weken geleden is de nokkenas poelie vervangen door een Officieele Renault Garage kosten ruim 700 euro. wagen opgehaald maar hij starte niet in 1 keer, pas na de 3de, 4de poging lukte het. volgens de monteur was dit omdat de motor uit elkaar gehaald is, en de olie weer in de motor moet lopen. Logisch verhaal dacht ik als leek. naar huis gereden (met een goed gevoel), echter hij heeft daarna nooit meer goed gestart

Symptomen
Wagen start pruttelt een beetje en slaat direct af, opnieuw starten motor pruttelt weer de toerenteller gaat naar de 3 blijft naar een tijdje en zakt weer terug vervolgens slaat hij weer af. dit gaat zo 3 keer door. dit gaat gepaard met een sterke benzine lucht.
Als de motor eenmaal loopt en de auto rijdt is er niks aan de hand.


Teruggegaan naar de dealer maar ze hebben niks gevonden, behalve dat de melding van een kapotte nokkenaspoelie nog steeds aanwezig is. ze hebben nieuwe software geladen maar dit helpt niet. Morgen halen ze de motor uitelkaar om te kijken of de poelie wel goed geinstalleerd is.

iemand enig idee wat er aan de hand is?
bedankt,

S

sarpmg

Geplaatst door sarpmg (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

jan T (5) PRO, 15 jaar geleden

nou het lijkt erop dat of het nieuwe onderdeel niet goed is of dat het niet goed op tijd staat.

groetjes jan.

sarpmg (0), 15 jaar geleden

Hoi Jan, bedankt voor de reactie, dat "op tijd" staan kreeg ik ook van de dealer te horen als mogelijke oorzaak. wat is dat precies? :)

Bedankt!
S

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik denk ook dat ze hem niet goed gemonteerd hebben.

jan T (5) PRO, 15 jaar geleden

nou op tiojd wil zeggen dat de krukas en nokenas goed ten opzichten van elkaar staan als daar een tandje verkeerd zit kun je dit soort problemen krijgen.

groetjes jan.

marcel1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je een nieuwe verstelpoelie monteerd,moet deze eerst "vergrendeld"worden. Als je dit niet doet zal blijken dat de nokkenas een tandje verkeerd staat. Marcel

janneman 1968 (0) PRO, 15 jaar geleden

marcel heeft gelijk als je de poelie monteerd moet je hem eerst blokkeren en daarna vast zetten dit kunnen ze controleren door de doppen eruit te halen en te kijken of de inkeping gelijk zitten maar waarom is de poelie vervangen rattelde de motor als je starten als hij koud was of sloeg hij gewoon af want als hij ratteld moet je inderdaad de poelie vervangen als hij niet ratteld moet de nokkenas sensor vervangen worden en niet de versteller

sarpmg (0), 15 jaar geleden

De motor ratelde bij een koudestart, een soort van ketting geluid en er was een sterke benzine lucht.
De auto staat nu nog steeds bij een erkende dealer in Den Haag. Ik heb het idee dat ze niet echt willen toegeven dat de poelie verkeerd gemonteerd is.

sarpmg (0), 15 jaar geleden

UPDATE: de auto staat nog steeds bij de dealer *zucht*.
Vandaag belde ze me op, ze "denken" dat de poelie niet goed gemonteerd is (knap zeg na 2 weken :)).
morgen hoor ik weer meer, ze hadden geen tijd meer vandaag. hoelang duurt het om dit te maken?

Weet iemand een echte (!) erkende Renault garage in de omgeving van Den Haag?

Dit is natuurlijk prutswerk, maak ik nog kans op schadevergoeding? of misschien een gratis onderhoudsbeurt voor het verkeerd monteren? het is inmiddels 2 weken geleden!

pacman (0), 15 jaar geleden

Fouten worden overal gemaakt. Om nu gelijk schadevergoeding of een gratis onderhoudsbeurt te verwachten lijkt me wat overdreven. (Tenzij je nu gedwongen bent om een auto te huren.)
Het vervelendste aan dit verhaal is dat ze er wel de tijd voor nemen.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Kom op zeg!.
Dat is auto naar binnen rijden en gelijk kijken wat er aan de hand is.
Klant een bakje koffie aanbieden en er gelijk een vent op zetten.
En als blijkt dat tie verkeerd gemonteerd is, duizend maal excuses, maar zorgen dat meneer/mevrouw weer rijd.
Twee weken kijken of tie wel of niet op tijd staat, wat doen ze daar de hele dag?
Is dit soms de eerste renault die ze binnen hebben?.

sarpmg (0), 15 jaar geleden

Nou de auto heb ik inmiddels weer terug...en hij start/draait weer perfect. de poelie was inderdaad niet op tijd.

Ik heb nog even lopen rond bellen met andere (niet merk gebonden) garages. En die zeggen dat het vervangen van de poelie helemaal geen 700 euro hoeft te kosten, sommige bedrijven zeggen het zelfs te kunnen doen voor 150 euro. ben ik nu opgelicht? en dat de distributie riem als die eenmaal eraf is, ook weer hergebruikt kan worden. Volgens de Renault garage mag dat niet.

jan T (5) PRO, 15 jaar geleden

ik ben geen voor staander van het monteren van de oude riem als ik een riem los haal vervang ik hem altijd want hij is dan toch al los dus de kosten zijn alleen dat riempje en misschien een spanrol.

groetjes jan.

sarpmg (0), 15 jaar geleden

aha, het punt is dat de distributie riem vorig jaar al vervangen was. en een set v snaren heeft me weer 160 euro gekost. dus Jan uit jou verhaal begrijp ik dat deze dus helemaal niet vervangen hoefde te worden?

jan T (5) PRO, 15 jaar geleden

nee het hoefde niet maar in de praktijk doe ik het altijd wel dus waar jij hem hebt laten repareren ook dus het enigste is dat ze dat met je haden moeten overleggen.

groetjes jan.

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij Renault mag je de riem geen tweede keer spannen.
En voor 150 euro de reparatie lijkt me onmogelijk aangezien de nokkenas poelie al erg duur is.

sarpmg (0), 15 jaar geleden

Sjaak, de reparatie was 730 euro totaal....de 150 euro was voor een set v-snaren.

"Bij Renault mag je de riem geen tweede keer spannen."

Is dit een ongeschreven regel?

Groeten,
S

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Als dat voorschrift van renault is kun je er weinig van zeggen.

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

Je zei dat bedrijven het voor 150 euro kunnen doen vandaar de reactie.
Het is niet een ongeschreven wet maar een geschreven wet dat je de distributie riem niet een tweede keer mag spannen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.