Renault Scenic: Renault Scénic 2003 (oud model), Kachelventilator werkt niet me

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Beste Renault liefhebbers en andere mensen,

Ik heb een klein probleem met mijn Renault Scénic uit 2003. Dit is nog het oude model gemaakt van 2001-2003.
De kachel fan draait niet meer. Het display doet het wel. Soms draait de fan wel, maar gaat daarna ook weer uit. Ik verdenk de kachelweerstand, en wil deze onderzoeken op slechte contacten. Ik heb echter geen idee waar deze zit en hoe ik erbij moet komen. De filmpjes op youtube zijn van nieuwere modellen. Kan iemand mij vertellen waar deze zit, en hoe ik erbij kom? Of heeft iemand dit ook ooit gehad en heb je een tip?

Bij voorbaat dank. Reacties worden zoals altijd zeer gewaardeerd.

dideveed

Geplaatst door dideveed (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

dideveed (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor de reactie Frank,

Hij zit volgens het plaatje ergens onder dat zwarte ding waar de ruitenwissels ook op zitten, geen idee hoe dat heet. De afbeelding is vrij lage resolutie, wat staat er bij "external air inlet g????". Kan dat woord niet lezen. Waar komt deze afbeelding eigenlijk uit?

dideveed (0), 8 jaar geleden

Net de renault dealer gebeld deze gaf aan dat het hele dashboard eruit moet. Dat kan toch niet waar zijn. Het zou ruim 2.5 uur werk zijn. Iemand die dit al gedaan heeft of een snelle methode weet?

kaleido 1 (1675) PRO, 8 jaar geleden

Volgens mij zit bij het oude model de fanmotor nog gewoon rechts achter het dashbord kastje en daar zit ook je weerstand verstopt.
Bij deze auto kan de bovenplaat van het dashbord er af.
Links en rechts onder de speakerroosters zitten parkers , deze er uit en de bovenplaat naar je toe en omhoog trekken.

dideveed (0), 8 jaar geleden

Hoi kaleido 1

Daar heb ik wat aan! Ik ga het proberen, en laat natuurlijk weten of het lukt.

dideveed (0), 8 jaar geleden

Beste Kaleido,

Ik heb net geprobeerd de bovenkant van het dashboard los te krijgen zoals je dit aangaf. De parkers los onder de speaker roosters en naar voren trekken. Er zit echter geen beweging in. Hij lijkt nog ergens vast te zitten. Ik heb wat fotos gemaakt, misschien brengt je dat op een idee.




Het lijkt ook of de zijkanten op de foto zichtbaar vast zitten.

Ik hoor het graag.

dideveed (0), 8 jaar geleden

Dank je wel Noppesnada,

Deze had ik idd nog niet gezien. Een vraagje. Als je het bovenste dashboard gedeelte naar voren trekt, zat dat bij jouw vast. Ik heb best wat kracht gezet maar er zit geen beweging in. Zat hij bij jou ook zo vast of moet ik gewoon wat harder trekken.

Noppesnada (0), 8 jaar geleden

Het is al weer even geleden dat ik deze reparatie heb gedaan.

Ik vond er niet overdreven veel kracht voor nodig. Uiteraard wel zorgen dat alle schroeven los zijn.

Stuur in de laagste stand zetten en dan de bovenplaat van het dashboard recht naar je toe trekken.

We hebben het toch wel over de Scenic 1 Phase 2 toch ?

Noppesnada (0), 8 jaar geleden

Ter aanvulling:

http://www.forum-auto.com/pole-technique...

Een beetje Frans kunnen lezen is wel makkelijk.

dideveed (0), 8 jaar geleden

De enige schroeven zijn die twee onder de luidspreker kapjes. Heb een foto van de auto, kijk maar eens of dat degene is die je voor ogen hebt. Ik ga het zo nog eens proberen...

Noppesnada (0), 8 jaar geleden

Dat is dezelfde als die ik had !

Volgens mij zaten er op 4 plaatsen schroeven, in ieder geval 2x onder het speakerkapje links en rechts !

Ik weet het echter niet 100 % zeker meer. Er zitten plastic houder geklemd in gleuven van het dashboard deel wat blijft zitten. Dat zie je ook op de Franse site. Als je het dashboard deksel weer terug gaat plaatsen zit je een beetje te frutten om die weer goed op zijn plaats te krijgen.

Maar eerst moet hij nog los natuurlijk.......

kaleido 1 (1675) PRO, 8 jaar geleden

Zitten er toevallig ook nog schroefjes onder de dopjes naast de uitblaasroosters ?

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

Als je straks de ventilatormotor er uit hebt:
- soms doet de motor het nog wel: als hij het dan op alle snelheden nog doet, is de "kachelweerstand" nog goed.
- als hij het dan slechts nog op één stand doet (meestal de hardste), is de kachelweerstand wel kapot.

Ik denk namelijk (na doorlezen van het bovenstaande) dat de kachelweerstand nog goed is, maar dat je koolborstels versleten zijn en/of dat de aansluitstekker is uitgebrand (is een vaak voorkomend defect).
Versleten koolborstels kan je met een beetje handigheid gewoon vervangen.

dideveed (0), 8 jaar geleden

Beste mensen,

Ik heb hem los!!!! De truc was wat aangegeven stond op de franse post. Er zitten clips in het voorste gedeelte recht omlaag. Je moet deze eerst omhoog trekken eerst links bij het ontluchtings- rooster en dan rechts. Die buis eruit krijgen is best moeilijk. Daarvoor moet je de 2 bouten losdraaien om 1 cm te winnen. Ik plaats nog een hele foto handleiding. Ik wil gewoon nu even laten weten dat hij los is..

dideveed (0), 8 jaar geleden

Het is denk ik niet de weerstand. Ik hem de verbindingen op-geslodeerd maar helaas. Dan zal ik de motor eruit moeten halen om te zien of deze wat doet als ik daar 12v op zet... Weet iemand hoe je de fan motor eruit haalt, is dat via hetzelfde gat, van bovenaf?

Heino4267
Het zou dus goed kunen dat je gelijk hebt...

Safrane RXE (0), 8 jaar geleden

Ondersteboven in de bijrijdersvoeten deel.

In de hoek schuim losnemen en drie boutjes losdraaien.

dideveed (0), 8 jaar geleden

Oke mensen,

Het was de motor... Toen ik die uit elkaar haalde leek het alsof hij een jaar buiten gelegen had. De koolborstels zaten vast. Ik probeer deze nog gangbaar te maken maar ja....

Nu zoals beloofd de handleiding voor het dashboard:

- Maak de 2 schroefjes onder de speaker-kapjes los. Dit zijn de enige schroefjes!
- Ga nu aan de linkerkant buiten de auto staan en strek omhoog op de punt van het uitblaas rooster in het dashboard.
- Je hoort nu klik en werk je weg naar rechts. Doe hetzelfde links. Er steken lippen recht naar beneden die trek je zo los.
- Haal het board weg en ga naar de rechterkant. Hier zit een luchtpijp in de weg.
- Trek eerst voorzichtig linkerkant naar boven en naar rechts. Deze gaat dan los.
- Draai nu 2 moeren (vrij groot) rechts van het dashboard (Boven en 40 cm beneden onder kapje) los en trek de deur rubber op die plek los. (zie foto's). Er ontstaat nu 1 cm ruimte.
- De buis zit over het uitblaas rooster rechts en moet richting motor los. Dit kost ff wat tijd.
- Nu zie je de weerstand zo zitten..

Mensen bedankt voor de hulp, ik ga mijn problemcar T-shit zoeken..

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

Als je motor er zo uit ziet, is er gegarandeerd ooit een keer vocht bij gekomen van uit de parafaan openingen. Je zou de afvoeren daarvan (= bekende oorzaak) eens kunnen controleren of evt. doorsteken met een stuk ijzerdraad.
Als de koolborstels vastzaten, kan je de opening waar ze in zitten met een klein vijltje schoonmaken (niet uitvijlen!).
Als je daarna nog genoeg koolborstel over hebt kan je de motor gewoon terugzetten.
Als de collector (= het vlak waarop de koolborstels lopen) is beschadigd door vonkvorming, kan je dat oplossen door daar een schuurpapiertje tegenaan te houden en de rotor rond te draaien.

Kijk even naar de hoeveel vonkvorming die de motor heeft als hij op volle snelheid loopt: als hij vonkt als de neten, heb je een kortsluiting in je rotor en kan je op zoek naar een andere ventilatormotor (die schijnen erg goedkoop te krijgen te zijn buiten de dealer om, iets met een onderdelenadres op ebay.de).

dideveed (0), 8 jaar geleden

Heino4267

Das idd een goeie!
Wat ook was is dat de vorige persoon die de interieurfilter vervangen heeft deze gevouwen erin gepropt heeft. Deze kwam er schuin uit. Er zaten dus nog bladeren in de motor! Maar goed dat water is veel erger natuurlijk. Ik ga dat nakijken.

Thx voor deze opmerking!

dideveed (0), 8 jaar geleden

Ik heb de parafaan deksel eraf gehaald. Er zaten wel wat blaadjes in maar hij was vrij schoon. Ik heb er als test een fles water doorheen gegooid en dat liep prima weg. Ik denk dat iemand anders dit heeft schoongemaakt ooit een keer. (heb deze auto net).

Bij deze is dit probleem opgelost en wil ik iedereen bedanken die heeft geantwoord!!

Thx!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.