hallo.
mijn ouders hebben een scenic van 2001 1.6 16v met ongeveer 187.000 gelopen.
sinds afgelopen maandag loopt hij niet meer op gas. als je de schakelaar gewoon op gas zet en hem start gaat het groene ledje knipperen maar niet
branden wat hij na een tijd wel zou moeten gaan doen.
ik ben zelf automonteur maar van gas niet echt veel verstand.
als je de auto op contact zet hoor je niks ook niet als je de auto start.
als je met de auto rijd met schakelaar op gasstand. als hij overslaat op gas ( wat je hoort) slaat de motor af.
zekeringen ( onder dashbord en in kast onder de motorkap) zijn allemaal heel.
het relais wat bij de gastank zit hoor ik niet als je m op contact zet en de auto laat lopen.
met spanningzoeker krijg ik ook geen stroom op het relais.
ik zal morgen op mn werk de stekkerverbindingen van de computer ( eurogas injection simulator) enzo ff inspuiten maa vraag mij af of dat helpt.
iemand een ander idee / of zou kunnen weten wat het is ?
op de tank staat: icom 28374 05/01
type f.86/3
67r-0158084 class 1
maar dat is denk ik alleen v.d. tank.
het is een eurogas installatie g3.
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit Hem Denk Ik Computer Mits Zekkerring En Gasschakelaar Goed Zijn
Ik heb een scenic van 1999 die heeft hetzelfde probleem. ik ben nog bezig om dit probleem op te lossen. als verder nog iemand een tip heeft laat even weten.
de makkelijkste oplossing is te zeggen de computer stuk . zo'n reactie heb je dus niets aan.
ikzelf vermoed ergens een slecht of los contact bij de computer of een relais.
wie dit euvel al eens opgelost heeft graag een reaktie.
15 jaar
Hallo Alexander,
Dat de motor afslaat en je de afsluiter hoort tikken bewijst in ieder geval dat de gascomputer actief is. Het enige probleem is dus dat de kraan achter op de tank geen spanning of massa krijgt. De blauwe draad die op het relais bij de tank zit is de voedingsdraad voor het relais en de tankkraan. Nu moet het toch niet meer zo moeilijk zijn om vanaf de tank terug te zoeken naar de gascomputer waar de breuk zit?
Veel succes,
Hakeem
[quote=l3xus]hallo.
mijn ouders hebben een scenic van 2001 1.6 16v met ongeveer 187.000 gelopen.
sinds afgelopen maandag loopt hij niet meer op gas. als je de schakelaar gewoon op gas zet en hem start gaat het groene ledje knipperen maar niet
branden wat hij na een tijd wel zou moeten gaan doen.
ik ben zelf automonteur maar van gas niet echt veel verstand.
als je de auto op contact zet hoor je niks ook niet als je de auto start.
als je met de auto rijd met schakelaar op gasstand. als hij overslaat op gas ( wat je hoort) slaat de motor af.
zekeringen ( onder dashbord en in kast onder de motorkap) zijn allemaal heel.
het relais wat bij de gastank zit hoor ik niet als je m op contact zet en de auto laat lopen.
met spanningzoeker krijg ik ook geen stroom op het relais.
ik zal morgen op mn werk de stekkerverbindingen van de computer ( eurogas injection simulator) enzo ff inspuiten maa vraag mij af of dat helpt.
iemand een ander idee / of zou kunnen weten wat het is ?
op de tank staat: icom 28374 05/01
type f.86/3
67r-0158084 class 1
maar dat is denk ik alleen v.d. tank.
het is een eurogas installatie g3.
bvd[/quote]
Hoi,
Even een ervaringsbijdrage.
Als het een ICOM tank is, is dit dan eentje met de pomp in de tank ?
Zo ja, dan zou deze wel eens defect zijn. Dit is een beruchte, kostbare, reapratie.
De gasboeren zeggen dan dat de tank in zijn geheel vervangen moet worden. Dit is niet helemaal juist, want je kan ook de pomp uit die tank halen en een vervangend exemplaar in de VS bestellen. Je moet alleen even zoeken waar dat mogelijk is. De gasboeren en importeurs die kunnen, bij mijn weten niet, of willen niet, leveren.
Tank compleet vervangen +/- 2000 tot 2500 euro afhankelijk bij wie je het doet. De pomp alleen kost iets van 200 dollar, en dan moet je even, wel voorzichtig, sleutelen.
15 jaar
heb jij meer info over die vervangende pompen of evt wie ze leverd
Goedemorgen Willy,
Ik ga ervan uit dat het dus zo'n beruchte G3 installatie is met een pomp in de tank.
Deze pompen hadden en hebben de eigenschap al na soms 20.000 km. niet meer naar behoren te werken.
Op internet, dus buiten dit forum om, staat er wel meer hiervan op. Wel de juiste steekwoorden gebruiken.
Deze installaties zijn ook ingebouwd in de Modeo's met zwarte kleppendeksels, en in Volvo's.
Ik heb indertijd een mondeo om laten zetten naar G2 met dezelfde tank, pomp er uit, en een verdamper erin. De ouderwetse gasinstallatie die overigens even schoon is als de G3. Bij een eventuele APK komen ze daar toch meestal niet achter en je blijft het wegenbelastingvoordeel behouden.
Na deze ombouw ben ik mij blijven verdiepen in dit probleem en ben na veel zoeken iemand tegen gekomen die dat klusje in Purmerend met zo'n pompvervanging heeft opgelost. Maar dat was 3 jaar terug. LPG in Purmerend intoetsen op de bedrijvenpagina van het internet telefoonboek levert tel.nummers op. Vragen staat vrij niet waar?
Verder weet ik uit eigen onderzoek dat de pompen in de VS te koop zijn. Alleen dan moet je voldoende de taal machtig zijn en ze moeten willen reageren op je mail.
Ik zal je, als ik dit weekend tijd heb, een foto toesturen van de pomp, welke ik nog heb. Dan weet je ongeveer hoe deze eruit ziet.
Moet je wel even mij je mailares laten toekomen, want ik heb nog niet ontdekt hoe dat via dit forum kan.
m.v.g.
Pakreel
15 jaar
Maar is het de pomp.
Zijn alle zekerimngen heel?.
Vaak schakelen ze over op temp van de koelvloeistof,eerst meten dan weten.
Meet de spanning bij de pomp of op de relais.
eerst uitzoeken of het idd in de pomp zit, want het lijkt me dat tie dan wel overschakelt alleen dan pas stil valt.
15 jaar
Mijn ervaring is dat de pomp wel blijft draaien, maar geen druk meer opbouwt.
Kijk op internet wat voor andere ervaringen met deze ICOM-installaties zijn en controleer natuurlijk of er spanning op staat.
Ik heb indertijd op internet gekeken naar gebruikers van deze installatie in een Ford, met zoekterm Ford G3.
Was ook niet blij met wat ik las, maar heb daarna ook nog andere mogelijkheden onderzocht en zelfs persoonlijk contact gehad met een importeur van gasinstallaties die in mijn woonplaats is gevestigd.
Daarnaast gasboeren gesproken en die kwamen tot een eensluidende conclusie dat het aan de pomp ligt. Ook dealerbedrijven van Ford die dit probleem tegen kwamen.
Dus doe je voordeel met deze info.
Pakreel
15 jaar
heb al diversepompen stuk gehad maar ben altijd benieuwd waar ze het beste kunt inkopen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar