Beste forumleden,
ben nu ongeveer een half jaar (10000km) aan het tobben met mijn scenic uit 1998. Heb er zelf al ongeveer 150000 mee gereden echter 10000km geleden de koppakking laten vervangen omdat deze olie lekte. Sindsdien reageert deze vanaf laag toerental niet optimaal op gasgeven zowel op gas als op benzine , net alsof hij dan net iets te weinig brandstof krijgt of dat er iets te veel voorontsteking is. Bij het snel optrekken op lpg wil ook nog wel eens backfire ontstaan. Heb al vele dingen geprobeerd na maandenlang zoeken op div fora echter zonder resultaat.
Ook bij constante snelheid (100km/h) voel je of er soms een vonkje mist
bdp sensor vervangen
bobines + kabels en bougies
map sensor vervangen en slangetje div malen gecontroleerd echter de nieuwe mapsensor is afgebroken door de backfire , dus oude weer terug gezet
lucht en koelwater temperatuur sensor doorgemeten
lambda sensor vervangen
katalysator vernieuwd
gaskleppositiesensor doorgemeten , was slecht , ook vervangen
Kleppen 2x gesteld
als laatste terug naar de garage waar de koppakking vervangen is om te kijken of de distributie op tijd stond , dit was ok
met remmenreiniger gechecked op valse lucht
als laatste de ngk gasbougies er in gezet , auto loopt er wel heel mooi stationair mee maar het probleem was niet opgelost.
Wie kan mij met dit probleem helpen?
met vriendelijke groet,
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
John,
Is de koppakking van de zelfde dikte als de oude? hoogte verschil ? ook compressie gemeten?
Jaap.
Kleppen versleten?
11 jaar
Richard,
Als de kleppen versleten zouden zijn loopt de motor ook minder goed stationair lijkt me maar dat zou je dan ook merken met compressie meten..
Jaap
11 jaar
Er lijkt iets mis te zijn met de ontsteking, dat zou kunnen komen door versleten kleppen.
Zijn de pakkingen van het gasklephuis en inlaatspruitstuk ok?
Als je een plastic inlaatspruitstuk hebt heb je kans dat deze gescheurd is na de backfire(s).
11 jaar
Hallo Jaap ,Richard , hartelijk bedankt voor jullie reacties ik weet niet of dezelfde koppakking ertussen gegaan is en de compressie had ik gemeten deze was voor alle cylinders ongeveer 11.5-12bar echter als een klep af en toe weigert kan dit geen goede indicatie zijn of de kleppen verbrand of versleten zijn weet ik niet maar hij loopt wel heel goed stationair, inlaatsysteem heb ik nogmaals schoongemaakt en gecontroleerd op lekkage, kleppen heb ik iets ruimer gezet echter zonder resultaat. Ik ga nu nogmaals de bobines en kabels vervangen(Beru voor Valeo) omdat ik de nieuwe Berus toch niet helemaal vertrouw(naar aanleiding van een gesprek met een collega).
mvg John
11 jaar
De kans dat er iets mis is met de nieuwe bobine die erop zit is heel klein.
Met een cilinderlektest kom je erachter of de kleppen nog goed zijn.
Is de cilinderkop ook gevlakt toen de koppakking vervangen is?
Hoe zijn de waardes van de verschillende sensoren en de long term fuel trim bij het uitlezen? (liefst onder het rijden terwijl het euvel optreed)
11 jaar
Heren,
bedankt voor het meedenken, maar vandaag opnieuw de bobines vervangen voor valeo's , ook weer nieuwe bougiekabels geplaatst en de backfire is weg. Ik durf weer gewoon gas te geven bij het stoplicht. Zou kunnen dat de Beru's doordat ik een kapotte tochtstrip had van de motorkap of andere oorzaak direkt weer kapot zijn gegaan na het plaatsen.
mvg John
11 jaar
Bougiekabels had je kunnen testen.
Had je misschien nieuwe bobines kunnen schelen, maar het voornaamste is dat je probleem over is.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar