Mijn vrouw reed met de auto toen ze een geluid hoorde "TAK". Vervolgens dreef de auto uit. Zij proberen maar niets, motor bleef lopen maar welke versnelling ze ook probeerde er gebeurde niets. ANWB auto naar huis gesleept.
Thuis auto gestart in zijn vrij, koppeling indrukken, in de 1ste versnelling, koppeling op laten komen, NIETS. Scenic blijft stilstaan. Zonder de koppeling in te trappen naar de tweede versnelling gaat zonder gekraak of ander geluid, maar wederom geen reactie van de scenic. Geen raar geluid, niets, ook geen beweging.
Onder de auto gekeken door een collega met iets meer verstand van auto's. Weer in de versnelling, koppeling los, hij zag geen assen draaien.
Het vreemde is dat de koppeling en het schakelen gewoon vertrouwd aanvoelt. Dus koppeling levert gewoon zijn weerstandsgevoel als altijd en het schakelen gaat ook even soepel als normaal. Alleen wordt er niets overgebracht naar de draaiende delen lijkt het.
Wie weet raad?
groetjes Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppeling of bak defect.
Je hoort ook geen ratelend geluid of iets dergelijks ?
nee, geen rammelend of ratelend geluid. Alles klinkt als een zonnetje.
10 jaar
Wielen 1 voor 1 van de grond , auto in de versnelling , aan de wielen draaien en kijken wat er gebeurt .
waarschijnlijk is de inwendige vertanding van de bus op de rechter aandrijfas weg.dit is pas te zien als de as is gedemonteerd.
deze bus is los te vervangen
Ja abc, klinkt logisch, maar dan hóór je toch in ieder geval IETS ratelen of schaven ?
Zelfde alsdat het hart uit de kopp.plaat is gebroken.
Zoiets dergelijks moet het toch zijn.
stel je voor dat de prise as gebroken is , dat kan een knak geluid geven , maar verder geruisloos zijn omdat het voorste stukje gewoon in de plaat blijft zitten
Weet bijna zeker dat de sluitring gebroken is die het lager van de linker aandrijfas in de bak vasthoud.
Het gevolg is dat het lager compleet met tandwiel (pignonwiel) enkele millimeters uit het differentieel is gekomen waardoor de aandrijving weg is.
Je hoort dan alleen een felle tik en vervolgens geen aandrijving meer, ook geen gerammel o.i.d. (soms ook gepaard met olielekkage)
Je kan het controleren door de linker aandrijfas te demonteren, je zal zien dat er dan een afgeschuind tandwiel incl. lager aan de as blijft hangen en mee uit de bak valt. (of je kan het er zo met twee vingers uit trekken)
oplossing: andere bak of een bakrevisie.
Gebeurt vaker, geen heel gek probleem.
Wel vervelend.
Klopt, óók in dat geval, moet de bak eraf om dit vast te stellen.
Maar Wim, eerst de assen controleren, voordat de bak eraf gaat.
controleer de bus van de r as eerst.voordeel ,dit kan zonder de bak olie af te tappen.
gewoon ff de as eraf halen en de binnenkant van de bus bekijken.
gebeurd regelmatig en het geluid dat het evt maakt komt niet boven het motorgeluid uit.
en? is er al iets bekend?
Hallo allemaal,
bedankt voor jullie bijdrage. Ondertusen is de bak vervangen geworden, maar kwamen er nog meer problemen om de hoek kijken. Motor begon slecht te lopen zelfs na vervangen van bobines, lekkage bij steekassen, kort verhaal , geen vertrouwen meer in de scenic. Auto verkocht aan handelaar voor 700 in de staat zoals hij was en een peugeot 307 break gekocht van bj 2004. Op naar het volgend avontuur.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar