Hoi,
mijn Twingo schokt bij het optrekken. Het probleem trad voor het eerst op een kort ritje toen ik in de 3e versnelling reed. tijdens het vervolg van dat ritje gebeurde dit geregeld in alle versnellingen. Auto kort laten stil staan en nog eens geprobeerd en het schokken was nog erger. Na paar uur nog eens geprobeerd en probleem was weg. Daarna een week zonder problemen kunnen rijden maar nu is het weer terug. Wat kan dit zijn?
Wat rondneuzen op dit forum bracht me tot een kapotte bougie? of verkeerd afgestelde kleppen?
Stationair draait de auto prima, oliepeil is goed en hij lekt nergens. Er is ook genoeg benzine in de auto en heb de tank niet overdreven leeg gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
verdelerkap goed controleren en de bougie,s
na het vervangen van de bougies deed ie het weer.
echter na 2 weken heb ik weer hetzelfde. De bougies zijn door de garagehouder vervangen dus ik neem aan dat dat goed gebeurd is. Het treedt alleen op als ik tussen de 30 en 50 km per uur rijdt (in de 3e en 4e versnelling). zodra ik boven de 50 rijdt heb ik nergens meer last van. Als ik dan een kwartiertje autosnelweg heb gereden heb ik weer nergens last van (ook niet in 3e en 4e versnelling). Het probleem ontstaat pas na 5 minuten rijden.
nou is het me opgevallen dat ik mijn tank meestal half leeg heb als het probleem zich voordoet. Nu ff een redenatie van een amateur op autogebied maar hier komt ie:
mijn brandstofmeter werkt niet geweldig, als hij nog 1 bolletje aangeeft kan ik maximaal 23 liter tanken terwijl ik volgens het boekje een 40 liter tank heb. Nu heb ik ergens gelezen dat een twingo tank uit 2 compartimenten bestaat (weet niet 100% zeker of dat zo is).
Kan het zijn dat ik (bijna) nooit benzine uit het 2e compartiment gebruik en dat deze ondertussen zo vervuild/oud is dat deze niet zo goed meer werkt? Dus dat de benzine uit compartiment 2 overloopt naar 1 en dan even voor haperingen zorgt omdat deze niet zo goed is?
het is misschien een kromme redenatie maar ik heb nog iets wat mijn vage theorie ondersteunt: het probleem is 3 keer begonnen toen ik door een nogal scherpe bocht in de 4e versnelling reed (en dat benzine dan overloopt door scherpe bocht).
Dat het probleem zich op de autoweg niet voordoet zou kunnen omdat je daar geen "scherpe" bochten hebt.
kan natuurlijk ook grote onzin zijn wat ik hier vertel maar vond het zelf wel mooi gevonden :)
iemand nog een idee?
19 jaar
Hallo Harold,
Begin eerst eens met het (laten) controleren van de verdelerkap van je auto. Grote kans dat het je probleem door te vervangen al opgelost is. Zie reactie ksie
ben gister langs garage gegaan maar toen had ik het probleem natuurlijk weer niet. Omdat die monteur op dat moment niks kon merken kon die ook niks doen en moet ik maar afwachten tot het weer optreedt en dan langs komen. En hij gaf me de tip wat later de schakelen omdat je sportief moet rijden :s
19 jaar
je verdelerkap controleren kan altijd. Kijken of de koolstof pen versleten is en of de contacten niet slecht zijn.
Waarom moet je sportief rijden ? Auto moet gewoon goed lopen, ook bij weinig toeren.
Ik heb ook een Twingo uit 93 en toen ik mijn verdelerkap vervangen had, net als de bekabeling (echt simpel) toen deed hij dat niet meer
19 jaar
hij is afgelopen week apk gekeurd en heb nogmaals aangegeven dat ik hier last van had. Ze hebben erheen gekeken en niks kunnen vinden (zeggen ze). Volgens hun komt het toch gewoon omdat ik te weinig toeren maak/te langzaam rij in de versnellingen...zucht..
dus ik ga zelf maar eens proberen. Kan ik die verdelerkap gewoon losschroeven? en moet ik daar dan iets schoonvegen met een doekje of zo?
19 jaar
Verdelerkap is de oranje dop links van het midden, hier zitten 5 kabels aan (4 naar bougies, 1 naar bobine (links achterin). Er zitten twee schroeven op die kun je losdraaien en kijken of de binnenkant nog schoon is, ook kan de rotor (soort propellortje onder de verdelerkap) vies zijn. Wanneer dit zo is kun je zowel de verdelerkap, de bougiekabels en de rotor eenvoudig zelf vervangen, onderdelen bv. bij de Brezan (ong. 60 euro totaal). Let er wel heel goed op dat je de verdelerkap en de bougiekabels exact op dezelfde manier weer monteert, anders dan loopt je motor niet meer goed.
ps. dit hoeft niet perse de oplossing te zijn voor het probleem, dit kan idd vanalles zijn.
In ieder geval succes!
19 jaar
Harolld, zoals Paulien aan geeft, als je het bedrag voor nieuwe kap waard is zou ik die eerst eens proberen, daarna wellicht ook nieuwe kabels. Schoonmaken kan helpen maar na verloop van tijd komt het terug. Lage toeren in enz. moet verder geen probleem zijn, enne alleen kijken naar de verdelerkap lost het niet op :-) zelfs niet bij de beste dealer van het land. Groetjes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar