Renault Espace: Schorsen auto

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0T 16V

Wil de auto 1 jaar schorsen moet ik dan de gas tank en benzinetank vol doen en zijn er meerdere tips wat je moet doen

Bedankt

bilici

Geplaatst door bilici (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Met de huidige benzines is het beter om de benzinetank vol te doen. Dit i.v.m. het aantrekken van vocht in de tank. Hierdoor voorkom je roestvorming in de tank. Gastank kan leeg blijven.
Auto eerst goed warm rijden ( 30 - 40 km rijden ) en dan wegzetten. Tussendoor niet af en toe even laten lopen. Als de auto binnen staat, ramen iets open laten voor ventilatie. Accu verwijderen en eventueel aan een druppelaar zetten.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Gastank zou je helemaal vol kunnen doen, benzine eerder ook maar de huidige benzinekwalteit is dusdanig belabberd dat je kans hebt dat het stroperig word.
Stal je de auto buiten dan zou ik hem ivm met roestvorming vol gooien, maar stal je hem droog binnen dan is het beter de tank bijna leeg te houden, net boven pomp niveau.. daarna of tank verversen of bij de tweede optie de tank vers afvullen.
Verder uiteraard accu aan een druppellader leggen en goed ventileren..
Verder is een jaar niet zo heel lang... dus ik verwacht geen problemen.
Mag ik vragen wat de reden is van de schorsing ?

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Artikel uit een autotechnisch vakblad dat over de huidige benzines gaat en de gevolgen van het ouder worden van de benzine door stilstand:

Sinds begin 2009 is er in Nederland benzine met 5% ethanol, E5 op de markt. In Duitsland gebeurde dat al in 2005. Door het toevoegen van ethanol ontstaan er veranderingen van de dampdruk, het opzwellen van de elastomeren, het kooktraject en de waterabsorptie.
Elastomeren zijn gevoelig voor de kleine moleculen die ontstaan bij benzine-ethanol mengsels.
E5 of hoger zorgt daarom voor meer opzwellen van de elastomeren.
Euro98, Shell V-power of BP/ARAL Ultimate bevatten geen ethanol. Dat zorgt er wel voor dat het tanken van deze brandstoffen na langdurig gebruik van E5 of hoger de kans op lekkage vergroot. De ethanol in benzine op zich is niet zo’n probleem, maar wel het ontstaan van een agressief water-alcohol mengsel als er teveel condenswater is gevormd. Dat leidt niet tot de groei van micro-organismen, want ethanol werkt als een biocide. De veroudering, met als gevolg het ontstaan van harsachtige afzettingen in sproeiers, zorgt voor tal van start- en draaiproblemen. Vervuilde verstuivergaatjes zorgen voor een afwijkend inspuitbeeld. Daardoor ontstaat een onjuiste mengselverdeling. Dat is vooral voor benzinemotoren met directe inspuiting ( bv. Mercedes 300 SL ) schadelijk. Door plaatselijke oververhitting kan er schade aan de zuigers ontstaan. Als de ethanol uit de benzine wordt afgescheiden, daalt de klopvastheid, want het octaangetal van ethanol is hoger dan dat van benzine. Daardoor ontstaat de kans op motorschade door detonatie, ook wel pingelen of kloppen.

Het is altijd raadzaam het brandstofsysteem in zijn geheel te reinigen met een clean-up middel als een motor enige tijd niet heeft gedraaid. Zulke middelen zijn ook nuttig als er voor het eerst op Shell V-power of BP/ARAL Ultimate wordt overgegaan. Zet de auto steeds weg met een volle tank om zo min mogelijk lucht boven de brandstof te hebben.

“ Tijdens de winterpauze blijft de brandstof zeer lang en zonder te verversen in de tank. Dan kunnen er problemen ontstaan, als de tank voor de stalling niet met genoeg brandstof gevuld wordt. Kleine hoeveelheden brandstof in de tank maken een hoge mate van “tankademen” mogelijk, waardoor water middels vochtige lucht in de tank kan komen. Teveel water in zo’n tank leidt tot de ontmenging van ethanol uit de brandstof en het ontstaan van een water-alcohol-mengfase. Die slaat neer op de bodem van de tank en kan daar tot ernstige corrosie leiden. Dat is met additieven niet te verhinderen. Wordt de tank echter voor de winterpauze volledig gevuld ( zo vol mogelijk ), dan treedt dit fenomeen niet op. De kans op zo’n ontmenging onder de hierboven omschreven voorwaarden is bij E5 ( benzine met 5% ethanol ) al zeer gering en bij E10 zo goed als uit te sluiten. In dit geval geldt: hoe hoger het ethanolgehalte, hoe beter”.
Te oud gaat fout
Maar er zijn meer bedreigingen: “Brandstof die gedurende een zeer lange tijd in een brandstoftank blijft, kan onder invloed van zuurstof uit de lucht verouderen. Dit geldt zowel voor brandstoffen mét, alsook die zonder ethanol. Door de veroudering veranderen de eigenschappen van de brandstof. Dat kan leiden tot problemen zoals afzettingen, verstoppingen en corrosie. Koper en messing, materialen die vroeger vaak in het brandstofsysteem van auto’s gebruikt werden, spelen hierbij een belangrijke rol, omdat deze materialen het verouderingsproces van brandstoffen kunnen versnellen. Ook in dit geval is er geen significant verschil tussen brandstoffen met en die zonder ethanol. In dit geval is het noodzakelijk dat de eigenaar van het voertuig ervoor zorgt, bijvoorbeeld door de brandstof regelmatig te vervangen door ‘verse’ brandstof, zodat een brandstof niet te lang in het systeem blijft zitten. De ververste brandstof kan daarna in principe zonder problemen worden verbruikt in een voertuig dat dagelijks wordt gebruikt”.


Bron: AMT 2011

bilici (0), 11 jaar geleden

te duur belasting en verzekering daarom even bezuinigen

bilici (0), 11 jaar geleden

wat bedoel je met een druppelaar

bilici (0), 11 jaar geleden

Is het dus het bbeste om allebij bijna leeg te hebbben en de ramen beetje open , heb de auto in een oud stal met caravans.
En wat moet ik doen als ik het na een jaar weer in gebruik ga nemen

bedankt voor de tips en moeite

Hans4040 (350) PRO, 11 jaar geleden

[b]Door moderator verplaatst[/b]

Reported Vandaag 21:27
Forum » Topic » Post Renault » Schorsen auto » Post #1010365
Report by bilici


Zijn deze tanks van tegenwoordig niet van plastic (benzinetank) Dus allebij bija leeg?
140 euro per maand belasting +35eur verzekering is te duur in Nederland even bezuinigen. want verkopen krijg niet veel voor 130.000 km gelopen

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

druppelaar bedoel ik een druppelader mee.. deze houdt de accu in constant max geladen toestand, zou je de accu vergeten dan is ie zo dood als een pier na een jaar.
In gebruikname na een jaar is beetje natte vinger werk..
Uiteraard vers sap in de tank... miss bougies er even uit en klein beetje olie op de zuigers spuiten voor de eerste omwentelingen.
Motor even met de hand of doormiddel van duwen controleren op gangbaarheid..
Liefst olie verversen met filter voor de eerste start.
Benzinefilter kan ook dichgeslipt zijn ( zie bovenstaande benzineverhaal )
Verder starten maar een voorzichtig laten warm lopen en dan zorgen dat alles weer gangbaar word, remmen enz... even met beleid dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.