Hallo,
Allereerst; ik heb bar weinig verstand van auto's, dus mocht ik onzinnige antwoorden geven, bij voorbaat mijn excuses... Hahaha.
Het volgende is het geval;
Sinds enkele weken (mogelijk al wel een week of 5-6) houdt de auto erg in bij het optrekken. Dit is ontstaan nadat ik tijdens het rijden een flinke schok vernam, waarbij de motor tijdelijk (ca. 2 à 3 sec.) niet reageerde. Dacht in eerste instantie aan een backfire, maar mogelijk was dit onterecht?
Sinds ca. 3 weken gaat de auto tevens schudden bij het optrekken. Dit geldt voor zowel lage als hoge snelheden.
Als ik ga accelereren schudt de auto zeer hevig, voornamelijk in de lagere toeren. Als ik constant rijdt (rond 100 km per uur) verneem je een lichte trilling. Geef je dan gas bij ga je weer voelen dat de trillingen toenemen.
Volgende week ga ik mijn rechter vooras laten vervangen, vanwege een kapotte homokineet (schrijf ik dat goed¿).
Vanmiddag bij de Renault dealer geweest.
Deze gaf aan dat hij verwachtte dat het differentieel beschadigd was (heeft echter geen tijd gehad om naar de auto te kijken).
Hebben het inhouden en het schudden mogelijk met elkaar te maken of zijn dit 2 losstaande problemen?
Kan het eventueel ook door een vacuumprobleem komen?
Bougies heb ik vervangen en bobines heb ik getest (1 voor 1 los gehaald en telkens ging de motor slechter lopen). Kan het ook zo zijn dat de bougiekabels niet meer goed zijn, maar dat dit bij stationair lopen geen probleem oplevert?
Kortom problemen genoeg, nu nog oplossingen.
Bij voorbaat dank voor eventuele (serieuze) reacties.
Met vriendelijke groet,
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hij loopt op gas?
Is de knal ook gekomen tijdens het rijden op gas?
Zo ja dan kan er nu een lek zitten in inlaatspruitstuk tot luchtfilterhuis waardoor je valse lucht aanzuigt.
Volgens mij was dat inderdaad terwijl ik op gas reed, maar weet dit niet meer 100% zeker.
Wel was het daarna alsof er veel valse lucht werd aangezogen (klonk alsof er plots een sportfilter opgezet was en hield enorm in).
Overigens heb ik t.a.v. het weggedrag het gevoel dat 'ie bij spoorvorming heel erg probeert z'n eigen weg te volgen.
Heeft dit mogelijk ook met het differentieel te maken of ligt dit ook aan de homokineet en/of vooras?
13 jaar
Ja, klinkt als lekkage. Dit kan je opsporen door met remmenreiniger even langs verdachte plaatsen te spuiten, zoals pakkingen. Als de motor stationair loopt even erop spuiten als de motor reageert zit daar je lek. Let wel op, niet teveel spuiten, dan mis je zo je wenkbrouwen.
13 jaar
Is dat het probleem van het inhouden of ook van het schudden?
13 jaar
Ja als de auto niet goed loopt door valse lucht gaat de motor onregelmatig lopen waardoor deze kan schudden. En door slechte mengsel kan motor ook stotteren. Maar dat zou je dan vooral bij lage snelheden merken volgens mij.
13 jaar
Ik zal dit vanavond proberen op te sporen.
Laat het hier weten als ik het gevonden heb.
Zoals al eerder aangegeven heb ik bij stationair lopen nergens last van, dat klopt ook?
13 jaar
Nou lekke inlaat zou je ook moeten merken bij stationair loop (onrustig) maar ja met auto's weet je het nooit.
13 jaar
Sebastiaan; De binnen homokineten zijn van een dusdanige constructie dat bij slijtage het motorblok gaat schudden in zijn ophanging. Als je de rechtse vervang is de binnenkoppeling ook gewisseld . Bij de linker as moet voor een goed resultaat ook een bus in de bak vervangen worden ,die verslijt namelijk ook!!! Controleer het filter plus de aanzuig slang. Door de klap springt vaak de bodem van het filter dus nu zuigt de motor zand en stof ....... is niet fijn . Groeten.
@Puntweer wat geleerd.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar