Mn scenic 1.6 16v benzine (k4M 782) 2003 heeft het volgende:
Na een koude start (starten gaat goed), loopt ie even (5 seconden) mooi, daarna valt ie uit.
Dan weer starten, en het herhaald zich.
Om de motor aan te houden moet ik dus gas bijgeven, wat niet leuk is voor een koude motor.
Maar na zon 1 a 2 minuten op hoog toerental, laat ik em rustig zakken en dan blijft ie draaien.
Als de moror warm is zijn er geen problemen, alleen dus na een koude start.
Er is geen raletend geluid oid te horen, hij klinkt mooi.
reeds vervangen:
-BDP sensor (incl nieuwe stekker)
-Nokkenassensor
-Temperatuurgever koelvloeistof
Schoongemaakt: inlaatlucht temp sensor
Overige stekkers 9waar ik een beetje bijkon) ingespoten met contactspray.
Het moet iets te maken hebben met temperatuur, gezien hij blijft lopen als de motor maar even warm wordt.
Heeft iemand nog tips?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gasklep reinigen en in laten leren
Heb net het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd, was zwart rond de openingen (in bijna gesloten stand).
Hij blinkt je weer tegemoet. Slangen e.d. en inlaatstukken ook gereinigd.
Alles weer in elkaar, in 1 keer starten. Hij loopt mooier lijkt wel.
Maar hij sloeg wel een keertje af. Daarna een stuk gereden, stottert soms een beetje.
Daarna afgezet, en weer gestart, liep 10 seconden en weer uit. Bij warme motor.
De map sensor heb ik ook schoongemaakt, en alle pluggen van de ECU eraf en erop, je weet maar nooit of er een slecht contactje tussenzit.
Ga vanavond een stuk rijden, wie weet of het gasklephuis nog meer leert van zichzelf en dan dat het beter gaat?
14 jaar
ik heb ooit eens iets gehoord of gelezen van een herprogrammatie in combinatie met het vervangen van het opn el nokkenas. Het bleek niet voldoende om enkel te vervangen, er moest ook een nieuw programma op.
ff gezocht en dit gevonden via de vaak onderschatte zoekfunctie
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
AHA!
Dank je voor dit antwoord.
Ik zal, als de klacht zich blijft voordoen, even langs de renault garage moeten begrijp ik.
Ik hou jullie op de hoogte!
14 jaar
Naar dealer geweest.
Nieuwe software geladen (gehele ECU, smoorklep, nokkenassensor)
Klacht verdwenen.
Hoera
Nog 1 vraag:
Wat is het verschil tussen het loskoppelen van de accu (auto geheel spanningsloos) en het loskoppelen van stekkers van onderdelen (bv de smoorklep) met losgekoppelde accu.
Waarom moet bij het laatste de boel opnieuw ingeleerd worden terwijl de accu toch al los ligt. (of houdt de ECU toch een spanning ergens bij?) En bij het verwisselen van een accu (of een hele lege accu) of opnieuw monteren van de accu hoeft dit niet?
De ECU weet toch niet dat er een stekker af-en opgezet is?
13 jaar
software update van 7400 naar 7600 doet wonderen en als dan nokkenasopnemer stuk is trekt ie accu niet meer leeg is een actes oplossing van
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar