Renault Scenic: slecht lopen megane scenic 1997

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e 8v

Hallo.
Mijn megane scenic uit 1997 start goed als hij koud is, maar als hij warm is begint hij in te houden, te pruttelen en zeer onregelmatig te lopen, de katalysator wordt dan zo heet dat hij begint te dampen.
wegenwacht is erbij geweest, maar toen die kwam reed hij weer goed, vandaar weer hetzelfde probleem, de wegenwachter zij dat het kan zijn dat de katalysator verstopt zit want er komt te weinig "lucht "uit de uitlaat.
Iemand een suggestie?
bvd Peter

petermetsnor

Geplaatst door petermetsnor (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

mickeyD (0), 14 jaar geleden

nieuwe kat?

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Ik denk ook dat dat de oplossing is
Net geprobeerd te starten en hij loopt goed als hij weer koud is

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Even de uitlaat voor de kat een stukje losnemen totdat je een kier hebt en dan proefrijden.

Sytze

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

[quote=sytze]Even de uitlaat voor de kat een stukje losnemen totdat je een kier hebt en dan proefrijden.

Sytze[/quote]
Het probleem daarvan is dat de kat direct aan het spruitstuk vast zit, en dus wel wat herrie gaat geven denk ik.

Gr. Peter

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Tuurlijk gaat dat herrie geven, maar dat is even niet anders. Je weet dan wel of het de oorzaak is. En je hoeft ook niet zo de wereld rond.

Sytze

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het misschien een bobine die overslaat als hij warm wordt. Dit verklaard het inhouden en het warm worden van de kat.

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Is dat te testen??

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Zo'n bobine slaat meestal inwendig over. Je hoort het aan het lopen van de motor. Onregelmatig op 2 of 3 cilinders. Het is toch een 8 klepper neem ik aan met 2 bobines.

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Bobines komen aan de lopende band voor. Alleen niet bij de 8 klepper, daar dacht ik eerst ook aan. De pen bobines van de 16 klepper gaan vaker stuk.

Sytze

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Ja het is een 8 klepper met 2 bobines.
Het probleem doet zich voor als de motor warm is en dan uitgezet wordt en vrij kort daarna weer gestart wordt.
De motortemperatuur loopt ook niet extreem op.
Als de motor weer koud is start en loopt hij gewoon.
Kan het dan dat de bobine weer goed is als deze afkoelt?
Als deze vervangen moeten worden neem ik aan alletwee, ik weet niet welke er stuk is.

Peter

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Meestal weigert een bobine als hij warm is. Allebei vervangen is natuurlijk beter. Maar dan is de druk uit de uitlaat nog niet te verklaren als de motor goed loopt. Ga eens op de sloop om een paar bobines, dan probeer je het toch gewoon. Bij een autohandel kosten ze ca. 50-60 Euro exc. BTW per stuk.
Als de motor koud is, trekt hij dan wel goed door.

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Ja als hij koud is rijd hij goed.Zit erover te denken om ze alle twee te vervangen.

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou dan denk ik toch dat een van de bobines het euvel is. Het zou evt. kunnen dat er een stuk keramisch materiaal los zit in de kat wat af en toe dwars zit, maar dan hoor je hem rammelen ook.

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Ik hoor geen gerammel in de kat
We gaan de bobines proberen bedankt, je hoort nog of het gelukt is

Peter

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom niet even uitlezen? Dan weet je meteen of het in de bobines zit, wat ik trouwens niet verwacht.

Sytze

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Gisteren gereden met de auto, bij de automaterialenhandel de auto uitgezet, waar geadviseerd werd om een te proberen wat er mis was als hij zo slecht loopt, na het starten liep hij weer slecht.
rechterbobine losgekoppeld waarna hij niet meer startte, weer aangesloten en toen de linker losgekoppeld waarna hij starte en hetzelfde liep, mijn idee is dat hij dan maar op 2 poten loopt en dus de linkerbobine problemen geeft als hij warm is.

Peter

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Het kan dan nog in de aansturing zitten, maar bobines geven dikwijls deze problemen.

petermetsnor (0), 14 jaar geleden

Bobine vervangen, meteen de bougies en het luchtfilter gedaan, rijdt weer goed.
Bedankt voor het meedenken

Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.