Hallo,
Ik het het onderstaande al eens eerder gepost:
Ik heb een Renault Scenic uit 1999 op lpg3. Nu ben ik al anderhalf jaar bezig met dit probleem. Door de garage werd het telkens beweerd dat het normaal was. Door deze garage is de distributieriem vervangen en de waterpomp. Sindsdien zijn de problemen begonnen. Er waren toen problemen met de nokkenas en daarna of andersom waren er problemen met de krukaspositiesensor. Er is tweemaal gekeken naar de bobinnes maar daar waren geen problemen. Bij een gasbedrijf kwam uit dat de lambdasonde defect was. Deze is vervangen zonder resultaat. In de uitlaatspruitstuk zat een scheur waardoor waarschijnlijk de lambdasonde onterecht is vervangen. Ook na vervanging van uitlaatspruitstuk is er niks veranderd behalve mijn banksaldo ;-).
Motorsteun vervangen wat al voor heel wat minder schudden zorgde. Nog is het niet in orde. Hij puft uit de uitlaat en het is vaak als de motor koud is. Ik hoef daarbij niet eens de airco te gebruiken want dan is het helemaal mis. Lampen gaan ook op en neer en dashbordklokje gaat ook schitteren. Vorige week zijn er testen gemaakt toen de motor warm was. Alle waardes bij de viergasmeting waren goed. Ook bij de timing en inspuiting viel niks te zien. Nu is er vandaag een viergastest gedaan en een compressietest zowel met koude als warme motor.
Viergastest koud:
co 0,0
co2 10,5
HC 1255
02 4,7
Lambda 1.229
RPM 0
Toil 15
Viergastest Warm:
co 0,01
co2 13,7
HC 33
02 0,0
Lambda 0,998
RPM 0
Toil 15
Heeft iemand nog een idee? De HC waarde bij koude motor is in ieder geval te hoog en ook bij compressietes is er een afwijking. Wat is een goede tot redelijke hc waarde?
Na de bovenstaande vraag heb ik er nog wat:
De expert van de geschillencommissie zegt dat het schudden komt van het ontbreken van de luchtslang. De chef werplaats van Renaultgarage zegt: Onzin want als je de luchtslang gebruikt als je hem ombuigt heeft het geen zin want de functie waar voor het dient is er dan niet meer. Dus zonder kan net zo goed.
Wie van de heren heeft gelijk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit deze meetwaarden blijkt dat de motor in koude toestand veel te arm qua brandstof loopt. De O2 waarde (zuurstof) is veel te hoog. Dat wil dus zeggen: te weinig brandstof in verhouding tot zuurstofhoeveelheid. Je ziet deze waarde bij warme motor dan ook op 0 staan.
Als reactie geeft dit dan ook een slechte verbranding dat weer tot uitdrukking komt in de HC-waarde. Warm is die weer helemaal oke. Een betere verbranding geeft ook een hogere CO2 waarde. Ook dat is hier het geval.
Ook de verhoogde lambdawaarde geeft aan dat er een te arm mengsel mis in koude toestand.
Een lekke uitlaat is hier nu niet meer de oorzaak van. Bij een lekke uitlaat, maar wel goede verbranding, is het HC-gehalte wel laag. ( 0- 50 ongv.)
Uit je verhaal zou je bijna de conclusie trekken dat de timing van de nokkenassen niet meer helemaal correct is nadat de riem vervangen is. Dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Gr.
maar als het goed is loopt tie koud op benzine en kan dit armere mengsel ook veroorzaakt worden door vervuilde benzine injectoren.
Als tie warm is loopt tie op lpg.
15 jaar
Michel, ik heb je mail gezien.
Ik zou niet direct een nieuwe slang kopen. De suggestie die primera p11 hiervoor heeft gegeven, is ook een goede mogelijkheid.
Of het inderdaad aan de injectoren ligt, kan deels gemeten worden met een 4-gastest op benzine wanneer de motor warm is. De waarden zullen dan ook niet deugen. Als het goed is, zullen de waarden nagenoeg gelijk moeten zijn aan de lpg waarden wanneer de motor warm is, zoals je zelf dus hebt vermeld.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar