Mijn auto start de laatste dagen heel erg slecht. Maakt niet uit of de motor warm of koud is. Het lijkt erop dat de motor verzuipt (sterke benzinelucht). Als de motor aanslaat dan pruttelt hij in eerste instantie, na een paar keer voorzichtig het gaspedaal intrappen komt hij eindelijk op toeren en blijft dan keurig stabiel draaien.
Gisteren bij APK geconstateerd dat de nokkenasversteller waarschijnlijk defect is (stationair dieselend geluid wat verdwijnt bij hogere toeren). APK keuringsstation zei dat dit ook het slechte starten kan veroorzaken. Voordat ik eventueel de dure reparatie wil laten uitvoeren wil ik graag zeker weten dat dit ook het slechte starten verhelpt. Dieselende geluid maakt de auto al sinds ik hem 2 jaar geleden gekocht heb en nog nooit startproblemen gehad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
update:
Auto is weggeweest naar carglass voor vervanging van de voorruit......
Hierna geen enkel probleem meer met starten????? (dus toch niet de nokkenasversteller????) maar dieselende geluid blijft...
Vervolgens teruggeweest naar de garage (geen renault garage overigens).
Hier hebben ze de computer uitgelezen met een of ander Bosch computerprogramma met 2 foutmeldingen als resultaat. 1 fout van een koelwater temperatuur sensor en 1 fout van de krukas positie sensor (geen fout van de nokkenas versteller!!!) .
De temperatuur sensor kon volgens de monteur geen kwaad. De motor heeft als het goed is 2 temperatuur sensoren, 1 voor het motormanagement en 1 voor het dashboard. De meetwaarde in het motormanagement was nog wel in orde (ishet belangrijkste). Voor de fout van de krukas positie sensor hebben zo kortstondig de connector van de sensor los gehaald, vervolgens de storing in het motormanagement gereset en klaar.
Daarnaast werd er tevens een lekke slang van de carterontluchting geconstateerd. Deze hebben ze direct vervangen. Na het vervangen van de slang slaat de motor nog steeds direct aan maar valt zover in toeren weg dat deze de neiging heeft om af te slaan (moet hem soms met het gaspedaal even helpen om te voorkomen dat de motor afslaat). Motor loopt stationair nu ook veel lager in toeren (soms naar mijn gevoel te laag).
Indien de carterontluchtingsslang losgehaald wordt dan loopt de motor direct hoger in toeren? Volgens de monteur is dit normaal. Hij gaf me het advies om het de komende tijd even aan te kijken. Als de motor slecht stationair blijft/gaat lopen dan was volgens hem de enige oplossing om alsnog langs de renault dealer te gaan moet om hem daar uit te laten lezen en eventueel het stationair toerental af te laten stellen. Hij vreesde dan wel dat ze ook daar aan zouden geven dat de nokkenasversteller eerst vervangen moest worden.
Nog even aankijken dus.....
Aan het stationair toerental is niets af te stellen, ook niet door de dealer. Een instabiel stationair toerental wordt veroorzaakt door een defect of vervuiling.
Mogelijkheden zijn bv. een vacuümlek (scheur in een slangetje), temperatuursensor (te arm of rijk mengsel) of defecte stelmotor van de stationairregeling.
Een optie is om hiermee naar de dealer te gaan en de opgeslagen foutmeldingen uit te lezen (nummer + benaming precies noteren). Dat is overigens vaak niet gratis....
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar