Renault Megane: slecht starten megane estate 1.5dci bij kou

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci

Ik heb een megane estate 1.5DCI uit 2010. Als de temperatuur onder de 10 graden celsius komt start deze redelijk moeilijk ( aantal keren in de rondte). Als het tegen het vriespunt is of lager start hij heel moeilijk dan moet de start motor wel 10 keer in de rondte voordat de motor aanslaat. Als hij eenmaal gestart is kan je hem uitzetten en start hij daarna meteen weer goed. Ook als de temperatuur hoger is (boven de 10 graden ongeveer) start de auto vanuit kou ook zonder probleem. Als de auto moeite heeft om te starten krijg ik geen foutmelding of iets dergelijks. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen. Worden bijvoorbeeld de gloeibougies nog steeds gebruikt om te starten? Alvast bedankt

Smokey123

Geplaatst door Smokey123 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Ja zitten vier gloeibougies in. Kan je even testen allemaal. Met.uitlezen komt het er ook uit als er eentje stuk is, maar je krijgt er geen melding van in het scherm.

Smokey123 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reply. Maar zullen het de gloeibougies zijn of kan het ook een andere oorzaak hebben? Zo ja waar zou ik dan aan kunnen denken. Hij is twee jaar geleden eens bij de dealer geweest omdat hij dit probleem toen ook had. De auto starten toen nog wel sneller met kou dan nu. Toen zagen ze niet dat de bougies kapot waren.

Heino4267 (200), 10 jaar geleden

Gloeibougies zijn iets anders dan bougies!
Allereerst meet je (zelf) met een Voltmeter of de gloeibougies (accu)spanning krijgen op het moment dat je koud start.
Als er geen spanning op komt, zullen ze niet gloeien. Je zoekt dan uit waarom ze geen spanning krijgen.

Als ze wel spanning krijgen:
Gloeibougies zijn in principe te testen met een Ampèretang. Die meet hoeveel stroom elke gloeibougie verbruikt op het moment dat er accuspanning op wordt gezet. Geen stroom: gloeibougie is defect.
Of je doet een weerstandsmeting van elke bloeibougie-aansluiting naar het motorblok. Oneindige weerstand gemeten: de gloeibougie is defect.

sgm (0), 10 jaar geleden

Gloeibougies kunnen worden nagemeten met de clip of via OBD. Dat laatste bracht bij mij naar voren dat 3 v.d. 4 overleden waren. Het is namelijk sinds kort verplicht om het storingsgeheugen uit te lezen via OBD bij een APK keuring. Dus iedere (APK)garage kan eenvoudig nagaan of die gloeibougies nog goed zijn of niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.