Renault Megane: Sporadisch valt motor uit wanneer versnelling in neutraal

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4E

Hoi allemaal,

Ik heb een Renault Megane 1.4E RN (handgeschakeld) uit 1998 met ~1,6 ton op de teller waarbij sporadisch de motor uitvalt. Ik vind het lastig om een direct patroon te zien wanneer de motor uitvalt, en heb geen idee waar het aan ligt. Sommige periodes lijkt het probleem vaker op te treden dan andere periodes. Hier volgt een gestructureerde samenvatting van de symptomen:

Voorwaarden voor uitvallen

- In neutraal, terwijl er geen gas wordt gegeven
- In een bocht en/of tijdens remmen

Overige symptonen, mogelijk relevant

- Motor start soms niet als geen gas wordt bijgegeven
- Motor draait stationair niet altijd op dezelfde snelheid
- RPM wijzer staat soms stil, terwijl op andere momenten de wijzer schommelt
- Het gaspedaal beweegt uit zichzelf op momenten dat de RPM wijzer schommelt
- Sommige periodes treed het probleem vaker op; mogelijk beinvloedende omstandigheden:
- Buitentemperatuur, regen, luchtvochtigheid; treed schijnbaar minder op in warme en/of droge periodes
- Gat in uitlaatsysteem, lucht verlaat auto voordat het de demper passeert, treed schijnbaar meer op in erioden dat de uitlaat beschadigt is

Staat van auto, gedane onderhoud

- Auto uit 98', 1,6 ton op de teller, auto is over het algemeen versleten.
- Olie, oliefilter en bougies zijn recentelijk vervangen
- Recentelijk een reinigingsmiddel in de benzine vermengt om o.a. injectoren te reinigen
- Throttle body is schoongemaakt met speciale spray, stationaire regelklep is niet schoongemaakt

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Alle hulp wordt op prijs gesteld.

joelmeijering

Geplaatst door joelmeijering (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 8 jaar geleden

Je zou eens kunnen kijken naar je bdp sensor , deze zit boven je vliegwiel tegen de zijkant van de onderrand van de cilinderkop.
Map sensor , daar zit een vacuumslangetje aan , deze willen nog wel eens poreus raken.

joelmeijering (0), 8 jaar geleden

Bedankt kaleido 1, ik heb de BDP sensor schoongemaakt, het is nu afwachten en kijken hoe de motor loopt de komende periode.

De sensor zag er eerst zo uit:



Ik heb m schoongemaakt met WD40. De motor lijkt lekkerder te lopen, maar dat kan ook schijn zijn.

Wordt vervolgt!

joelmeijering (0), 8 jaar geleden

Helaas heb ik ondanks het schoonmaken nog steeds last van het probleem. Sinds kort treed het weer vaker op, wellicht komt dat door veranderende weersomstandigheden.

Ik ga nu de connector van de BDP sensor onder handen nemen, ik denk dat het voor de zekerheid handig is om de connector weg te knippen, en de draden te verbinden met soldeer en krimpkous. Of zijn de temperaturen in de buurt van de motor te hoog voor soldeer?

Stel dat het aan de BDP sensor ligt, is het dan aan te raden om de gehele sensor te vervangen of gaat het veelal om de connector?

kaleido 1 (1580) PRO, 8 jaar geleden

Beide.
Even goed kijken welke draden je moet verbinden van de nieuwe aan de oude sensor A en B

joelmeijering (0), 8 jaar geleden

Oke, dan ga ik daar naar kijken komende week.

Mocht dit geen effect hebben, ga ik naar de MAP sensor kijken. Echter weet ik niet waar die zit, ik kan dit niet terugvinden in de monteurhandleidingen die ik online heb gevonden. Ik denk dat foto A de MAP sensor is, klopt dit?

primera p11 (0), 8 jaar geleden

De BDP sensor is zo te zien nog de oude.
De gemodificeerde heeft een blauwe stekker.
Het kan heel goed zijn dat de sensor dit veroorzaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.