Renault Espace 2.0 16 V Bwj 2000
Ik heb de distributieriem de loop- en spanrollen en nokkenasversteller vervangen.
Met het speciaal gereedschap heb ik beide nokkenasssen aan de achterzijde geblokkeerd en
de krukas met de speciale pen.
Daarna ik de nieuwe nokkenasversteller eerst in de blokkeerstand (hart verdraaid) gebracht.
Bij het monteren van de nokkenasversteller heb ik waarschijnlijk een fout gemaakt achterafgezien want daar blijkt een beugel voor nodig te zijn die tussen de nokkenassen past.
De motor loopt nu stationair niet helemaal zoals het hoort.
Mijn vraag is:
kan ik de distributieriem loshalen en de nokkenasversteller opnieuw monteren door het merkteken
zoals op de foto in de bovenste stand, ik heb namelijk voorste nokkenas montagebeugel niet.
De riem monteer ik dan van rechts naar links, krukas nokkenasversteller enz,
gr Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder dat speciaal gereedschap is die klus niet te doen. Als het fout gaat heb je een aantal kromme kleppen. Je zou wel de zuiger van cilinder 1 of 4 bovenin kunnen zetten en dan zien hoe de nokkenassen staan achter die 2 zwarte doppen. Als dit erg veel fout zou staan zal de ECU er wel melding van geven.! Succes.
Bedankt voor je reaktie.
ik heb de riem samen met een collega monteur gemonteerd, alleen dat ging wat mij betreft wat snel.
De D-riem is om de losse nokkenasversteller gelegd en daarna is deze op zijn plek gezet, dwz bout in het gat maar nog niet vastgezet. Spanrol beneden op spanning gezet. Bout nokkenasversteller vast gezet 100Nm, achterste montagebeugel en krukas borgpen verwijderd, krukas 2 x rondgedraaid en de merktekens kwamen daarna overeen.
Ik wil graag weten wat de werkvolgorde is: moet de nokkenasversteller aan de voorzijde op een bepaalde stand gemonteerd (vastgezet) worden tov de andere nokkenas alvorens de riem van van rechts naar links te monteren en daar naar spannen of maakt het niet uit,
gr Ruud
13 jaar
In dat wiel zit een borging en als je de bout vast zet en het wiel naar voren draait voel je dat hij vast klikt of al vast zit. Als ik je verhaal zo leest wist die man wat hij deed. Alleen om die bout aan te zetten kan je de nokkenassen tegen houden met een grote steeksleutel.bij cilinder 2. Kleppendeksel moet wel even los.
om de kleppendeksel te demonteren moet het tanwiel er juist eerst af anders lukt het niet.
het gereedschap aan de zijde van de tanwielen heb je juist nodig om het tanwiel te de en monteren(vast zetten)
als je dit doet met alleen het gereedschap aan de achter zijde van de nokkenas heb je kans dat je de as beschadigd
er is geen specifieke stand om het tanwiel te monteren ,idd wel zorgen dat die geblokkeerd zit door hem ff te verdraaien als die vast zit
En Ruud was er een afwijking. Heb je wel van de multi-v snaar de wielen en spanner vervangen? Je wilt niet weten wat er gebeurt als de snaar door wat voor oorzaak wordt opgevreten en tussen de distributie komt. v. Groeten.
Het monteren is vrij simpel als je over de orginele Renault blokeergereedschappen beschikt:
- Krukas blokkeren 1 vast punt (gat)
- Nokkenassen blokkeren met speciale houder dikke sleuf naar boven gewezen (deze gaten zijn excentrisch)
- Je moet de versteller extra blokeren dmv speciaal gereed, omdat er anders te veel spanning op je nokkenas uitlijngereedschap komt te staan. Als je netjes en zorgvuldig te werk gaat kan je de versteller tegen houden met een grote waterpomp tang, deze kun je er achter zetten ( 1 iemand tegen houden 1 iemand losdraaien)
- Nokkenasversteller monteren op de nokkenas met +-30nm vastzetten en de versteller rechtsom draaien kijken of die staat geblokeerd (meestal is dit niet meer nodig bij een F4R motor)
- Bout weer losdraaien zodat de versteller los kan draaien over de nokkenas
- Losse krukaspoulie indien geen spie(kan ook met spie wezen F4R) goed reiningen, en zorgen dat deze vrij rond kan draaien over de krukas
- Nieuwe spanrol, looprol monteren
- De riem vanaf de uitlaatnokkenas erop leggen rechtsom(dus alle rollen al gemonteerd) en als laatste de losse krukaspoulie over de krukas heen trekken (kan soms moeizaam gaan)
- Nu de riem opspannen tot de juiste spanning ''let op'' bout van versteller nog steeds los voor de fijnafstelling, als de riem is opgespannen kan de bout van de versteller op het juiste moment worden vastgezet.
- 100% zeker weten dat de distributietiming correct is, de stand van de nokkenasversteller maakt tijdens montage niet uit !!
* Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog vragen hebt zie ik het wel.
Suc6 Ermee !!
duidelijker dan dit kan niet ;-)
Lijkt me ook:D
Iedereen die hier een reaktie op heeft gegeven,
nogmaals bedankt voor de zorgvuldige uitleg en tips.
gr Ruud
13 jaar
alles is dus gelukt, en draait de motor nu goed?
Ja, hij draait weer rond als voorheen.
kmst. is nu 350.000 op G3,
gr Ruud
13 jaar
Dat is een flinke rit;) maar daar hebben deze motoren niet zoveel problemen mee !
even hierop inhakend
eerder op dit forum had ik al gemeld dat mijn nokkenas versteller vervangen moest worden
dus vorige week is dit gedaan en idd na afloop slecht stationair lopen
uitgelegt wat hier beschreven werd maar hij snapte er niks van?
woensdag wordt het hopelijk opgelost anders moet ik maar even een andere garage opzoeken het is dan niet anders
13 jaar
Als je gewoon stapgewijs te werk gaat en je hebt het speciale Renault gereedschap tot beschikking kan er niets fout gaan. Bij (de)monteren van de riem is het altijd verstandig om het ''SMOORKLEPHUIS'' goed te reiningen hier los je vaak problemen met stationeer draaien v.d motor op.
het probleem is dat ik geen gereedschap hiervoor heb en eerlijk gezegt ,wil ik van de distributie afblijven omdat ik dat toch meer voor de specialist vind met de juiste aanhaal momenten
toen ik hem bracht liep deze gewoon perfect
13 jaar
Conclusie: Een verkeerd afgestelde distributietiming tot gevolg, ik neem aan dat je weet dat de nokkenasversteller aangedreven wordt door de distributieriem? De distributietiming speelt een grote rol als het gaat om een slecht draaiende motor! Heeft het garagebedrijf waar bij je het hebt laten doen ook geen speciaal gereedschap gebruikt voor het monteren van de riem en nokkenasversteller? Lijkt mij gewoon een fout v.d monteur, dus garantie of niet?
ja het is wel garantie
woensdag wordt het als het goed is opgelost anders moet ik helaas toch een andere garage zoeken ,omdat ik het geloof in die garage dan kwijt ben
kost idd wel weer extra geld ,maarja dat zien we dan wel weer
13 jaar
Even afwachten dan maar... Als de motor goed draaiende voor de riem wissel moet je het daar in zoeken (ps reinig toch ook nog ff het gasklephuis hier knappen ze echt van op!)
oke bedankt
13 jaar
even een update
auto stond op tijd
men dacht dat het inlaat spruitstuk stuk was bij plastic kap zodat deze valse lucht kreeg
diagnose gesteld met remmenreiniger te spuiten
later vond ik zelf het probleem want de auto ging stotteren enz ag dat de stekker van de potentiometer was gebroken op het gashuis
nieuwe besteld en even afwachten
later meer
13 jaar
auto verkocht met inachtneming dat er een defect inzit
vond ik wel zo netjes
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar