close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Modus 2005: Start niet

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M 37, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 82

Beste leden,

Vandaag met de renault modus van een kennisl bezig geweest. Krijg ding niet aan het lopen…. Andere zekeringkast geplaatst in motorruimte ondat de oude sporen van oxidatie liet zien maar geen verschil. Foutcodes uitgelezen maar kan de foutcodes niet wissen, 2 programma’s geprobeerd. Startmotor gaat niet rond. Als ik 12v op startmotor zeg gaat ie rond maar slaat niet aan. Dus vanaf contactslot geen aansturing, wel hoor je de relais links naast het stuur klikken. Op boardcomputer wel de melding stuurkolom defect. Startblokkering lampje knippert niet maar brandt wel dus verwacht dat ie de sleutel herkent. Doordat ik de foutmeldingen niet kan wissen verdenk ik de ECU. Iemand tip om te proberen of zaken uit te sluiten?

. .

Geplaatst door

hus104 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien simpel gedacht , alle zekeringen zijn wel heel ?
Heb je een sleutelkaart? zoja is in de kaartlezer geen communicatie pennetje afgebroken

Kaart heeft ie niet, heeft gewone sleutel. Zekeringkastje in motorruimte heb ik de meeste gecontroleerd en zijn heel. Heb ook een andere zekeringkast geprobeerd met zekeringen erin. Zou dit nog wel kunnen checken. De zekeringen links van het stuur heb ik allen gecontroleerd en zijn heel. Voor de accu bak tegen radiator aan zijn ook nog 3 zekeringen 2 van 30a en 1 van 50a maar deze zijn ook heel… links van accubak zitten ook 2 grote zekeringen dacht ik, deze moet ik nog checken..

hus104 0

1 jaar

. Het startblokkeringslampje moet uit gaan. Blijft hij branden dan is er een communicatiestoring waarschijnlijk in Canbus bedrading of stekkers.

Dit verklaart ook waarom wissen geheugen niet lukt. Dit wordt geblokkeerd.

Je zult hem met een Can CLIP uit moeten lezen. Daarmee kun je een Canbus netwerktest doen, sterker nog, je wordt gedwongen om eerst die test te doen voordat je verder mag.
De netwerktest laat precies zien waar je storing zit.

Waar woon je? Misschien dat iemand in de buurt je verder kan helpen.

AS1 240

1 jaar

Goedemorgen,
Op zich is er wel aan Can Clip te komen, maar ken het programma niet en weet niet of ik het voor elkaar krijg om een netwerk te checken. Mijn woonplaats is Doetinchem. Hopelijk iemand in de buurt?

hus104 0

1 jaar

Vandaag alle zekeringen getest en zijn goed (motorruimte en links van het stuur. Wat ik gedaan heb is de relais op de zekeringkast actie gemaakt en de startmotor gaat rond, maar slaat helaas niet aan. Bougie gecontroleerd maar deze krijgt geen vonk. Verder contactslot uitgebouwd want twijfelde of deze goed was. Vervolgens 12v op alle 4 de stekker gezet (met de sleutel bij de stsrtblokkering lezer) maar helaas gaat de startmotor niet rond. Denk dat ik de contact slot ook kan uitsluiten. Bodycomputer los gehad maar die ziet er prima uit. Welke verdachte blijven over? ECU, omdat deze de storingen niet wissen wil? Of de 2e zekeringkast ook defect? 😤

hus104 0

1 jaar

Als het startblokkeringslampje blijft branden dan wordt de injectie ECU niet vrijgegeven via het Canbus netwerk
Dit zal een slechte stekkerverbinding of draadbreuk zijn. Als je de kabelboom vanaf de injectie ECU volgt dan ga je vast een stekker tegenkomen.
Bij een Clio is dit een witte stekker onder de accu. Dit zijn berucht.

AS1 240

1 jaar

Maar als ie de sleutel niet herkent dan knippert het lampje toch snel? En als ie hem herkent blijft het lampje rood branden op contact…of heb ik dit echt mis? Zoals jij het zegt moet het lampje geheel doven?

hus104 0

1 jaar

Sleutel niet herkend is inderdaad knipperen.
Als hij blijft branden dan is de sleutel wel herkend maar wordt de injectie ECU niet vrijgegeven omdat er een storing is in de communicatie naar de injectie ECU.

Dus het lampje moet dus niet blijven branden maar uit gaan als alles OK is.

AS1 240

1 jaar

Duidelijk, dank uzz ze. Ik zal morgen de 3 stekkerverbindingen van de ecu nalopen.

hus104 0

1 jaar

Probleem opgelost. De elektronische stuurbekrachtiging krijgt geen 12v. Deze heb ik voorzien van 12v en kan de storingen wissen. Ook de auto start. Zekering is heel, binnenkort even uitzoeken waarom er geen 12v komt op de stekker.
Bedankt voor het meedenken!

hus104 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Modus of stel zelf een nieuwe vraag.